sykemeld til samboer når jeg er på sykehus? HJELP!

mormarion

Gift med forumet
Jeg er innlagt på sykehuset, med en akutt forverring av crohn, og det blir planlagt en operasjon nå. Den blir utført iløpet av uken.
Problemet er at vi har en gutt på 8 mnd og en jente på 3 år hjemme. Samboeren min er i full jobb.
Jeg spurte kirurgisk overlege om sambo hadde krav på sykemelding, for noen måtte jo være hjemme med sønnen vår. Han sa at han hadde krav på det. Men at det var fastlegen hans som måtte gi han.

Sambo ringte fastlegekontoret og spurte om en time, og forklarte hva det var.
Der fikk han til svar at han IKKE kunne få sykemelding, men hadde rett på fri fra jobben. Men da får han jo ikke lønn? eller?
Hvorfor sier overlegen på kirurgisk at han har RETT på sykemelding for å ta seg av sønnen og datteren vår, og etterhver meg når jeg blir skrevet ut etter operasjonen, og serkretæren på fastlegekontoret sier nei?

Noen som har vært borti dette før?

Du må få deg sykmelding, så tar han over permisjonen din.
Papirmølle/skjema hos nav.
Iallefall sånn vi måtte gjøre det.

Jeg har dessverre ikke permisjon, fordi jeg er på aap og legen vil uføretrygde meg(i en alder av 21 år[:(]) grunnet hissig crohn i 10 år. Dette vet overlegen og fastlegen om.

Han har jo dei sykt barn dagene han kan bruke [:)]
Det brukte mannen min når eg låg på sykehuset for noen uker siden[:)]

HAN har ikke rett til sykemelding (logisk nok når verken han eller barnet er syke..), overlegen visste nok ikke bedre da det var rutine å gjøre det slik før- men det er strammet inn på nå..
Han har sykt barn/barnepasser (deg da) - dager å bruke..

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Som skrevet over, du må bli sykemeldt eller få bekreftelse fra sykehuset om at du er innlagt og hvor lenge du kommer til å ikke kunne ta vare på barna slik at mannen din kan overta permisjonen. Han kan IKKE bli sykemeldt så lenge han IKKE er syk. Hvis fastlege eller lege på sykehus gjør dette, så er det ulovlig.

Så det må papirmølle gjennom NAV for å få det til.

Vi måtte gjøre det sånt da jeg var innlagt på sykehus i permisjonen i alle fall.

men hun HAR ikke permisjon pga AAP!

På egenmeldingsskjemaet jeg har kan man krysse av ved barnepasserens sykdom.. kanksje han kan benytte seg av den..?

ORIGINAL: Krristy

Men det er jo bare 10 dager? Her er det snakk om en veldig stor og omfattende operasjon, og jeg får så vidt løfte en fing 3 uker etter operasjonen.
uff. Aner ikke hva vi skal gjøre jeg. Blir dårlig av hele skiten! Merkelig at leger sier så vanvittig mye forskjellig!!

Må legge til at mamma ble sykemeldt i 2 mndr i 2008 når jeg opererte sist, for å hjelpe meg med datteren min, og ta seg av meg når jeg kom hjem. Da var det ingen problem!

Jeg er ganske sikker på at samboeren din har RETT til sykmelding. I jula ble jeg veldig dårlig og da fikk mannen min sykmelding i 2 uker av fastlegen. Det var ikke noe stress. Men er jo desverre veldig forskjell på disse legene [:@]

ORIGINAL: mormarion

Men det er jo bare 10 dager? Her er det snakk om en veldig stor og omfattende operasjon, og jeg får så vidt løfte en fing 3 uker etter operasjonen.
uff. Aner ikke hva vi skal gjøre jeg. Blir dårlig av hele skiten! Merkelig at leger sier så vanvittig mye forskjellig!!

Må legge til at mamma ble sykemeldt i 2 mndr i 2008 når jeg opererte sist, for å hjelpe meg med datteren min, og ta seg av meg når jeg kom hjem. Da var det ingen problem!

Da bør han kansje søke omsorgspermisjon og/eller pleiepenger!

Da ringer han legekontoret igjen, og ber om en tlftime. Sier ikke noe om hva han vil legen før legen ringer opp igjen.
Så får det være opp til legen hans, og ikke de i skranken om han får sykemelding eller ikke.
Noen leger er greie og gir, men som sagt så har de vel strengt tatt ikke lov til det lengre..

Du har jo rett på foreldrepenger når du har gått på AAP?

Ellers kan han søke om pleiepenger mener jeg det heter!

ORIGINAL: Froskegele

HAN har ikke rett til sykemelding (logisk nok når verken han eller barnet er syke..), overlegen visste nok ikke bedre da det var rutine å gjøre det slik før- men det er strammet inn på nå..

Og hvor mener da legene at den lille sønnen vår på 8 mndr skal oppholde seg mens far er på jobb og mor er på sykehus da? Alene hjemme i lekegrinden med en pakke kjeks og en flaske cola? hehehe.
(dette var IKKE ment frekt, bare en spøk som overlegen faktisk kom med når jeg fortalte hva serketæren hadde sagt)

ORIGINAL: Maja Mio

Jeg er ganske sikker på at samboeren din har RETT til sykmelding. I jula ble jeg veldig dårlig og da fikk mannen min sykmelding i 2 uker av fastlegen. Det var ikke noe stress. Men er jo desverre veldig forskjell på disse legene [:@]

Sykemelding får man når man er SYK! Slik det skal være iallefall, men noen leger henger desverre igjen i "gamle dager"..

ORIGINAL: Destiny85

Du har jo rett på foreldrepenger når du har gått på AAP?

Ellers kan han søke om pleiepenger mener jeg det heter!

går man på aap..så har man jo ikke noe jobb å få permisjon i fra! da går jo bare dagene "som vanlig"

min samboer går på aap! han får IKKE pappa perm..

Og hvor mener da legene at den lille sønnen vår på 8 mndr skal oppholde seg mens far er på jobb og mor er på sykehus da? Alene hjemme i lekegrinden med en pakke kjeks og en flaske cola? hehehe.
(dette var IKKE ment frekt, bare en spøk som overlegen faktisk kom med når jeg fortalte hva serketæren hadde sagt)

Da mener de nok at han skal være med faren som da må bruke syk barnepasser-dagene sine først, og deretter pleiepenger..

Da bør han kansje søke omsorgspermisjon og/eller pleiepenger!

Ja, kanskje det. Tror jeg tar en telefon til NAV og hører hva de sier der. Om de kan komme med noen bedre råd. Men syns det er litt rart at en serkretær kan bedømme dette.

Han må søke omsorgspenger/pleiepenger via nav.
Snakk med de så hjelper de dere[;)], han har ikke rett på sykemelding!

Dette her er ganske så idiotisk opplegg av NAV. Vi var oppe i akkurat det samme for en stund siden. Jeg var for syk til å ta vare på barna.

NAV sa da at så lenge det er MOR som er syk og ikke barna har ikke far rett på omsorgspenger fra NAV.
Hadde det derimot vært barna våre som hadde vært syke så hadde han fått omsorgspenger.

Her gikk mannen totalt på trynet så han ble sykemeldt da. På psykisk grunnlag som det stod på sykemeldingen.

ORIGINAL: Meister

Han må søke omsorgspenger/pleiepenger via nav.
Snakk med de så hjelper de dere[;)], han har ikke rett på sykemelding!

mister han lønnen sin de ukene han må være borte da? Det er jo ikke noe særlig iom at nav ikke har klart å betale ut aap på to mndr, fordi MIN saksbehandler er sykemeldt.. grr..

Back
Topp