Jeg hører egentlig til Kongsvinger hvor jeg har født to ganger tidligere og vært strålende fornøyd, men med tredjemann i seteleie, så måtte jeg velge mellom Elverum og Ahus Nordbyhagen da de ikke tar setefødsler på Kongsvinger. Valget falt på Elverum da veien er bedre i forhold til hvor jeg bor.
Jeg hadde selvfølgelig mange spørsmål mtp. en setefødsel i forhold til en «vanlig» fødsel og var innom poliklinikken med jordmor og overlege to ganger før fødselen startet. De var flinke og svarte på alt jeg lurte på.
Det sies jo at nummer tre er en luring og det stemmer, for vi reiste oppover med rier en natt i desember og ankom fødeavdelingen. Ble møtt av greie jordmødre og barnepleiere som koblet opp ctg og klargjorde for epidural (noe jeg ikke ønsket, men det er vanlig prosedyre ved seteleie). Rett etter at epiduralen var satt inn, stoppet riene opp. Den var aldri satt på, men lå klar. Jordmødrene ga meg masse tips som kunne få i gang riene igjen, men bebisen hadde ombestemt seg og vi reiste hjem igjen med en følelse av at vi var i gode hender når det faktisk kom til å sette i gang.
Da vannet gikk uka etterpå, ringte vi føden og de rekviderte en ambulanse. (Ved vannavgang og seteleie, skal man forbli liggende, derfor ambulanse). Vi ankom føden tidlig på morgenen og ble møtt av en eldre, svensk jordmor. Hun virket rutinert og koblet opp ctg, sjekket åpning og la inn en veneflo. Hun spurte deretter om jeg ville ha epidural, hvorav jeg svarte nei. Og da sa hun «nei, men da får du ikke. Du bestemmer». Jeg ble sjeleglad og kjente at trykketrangen kom. Da jeg kom over i fødesenga sa overlegen at jeg måtte legge meg på ryggen, mens jordmora da kontret med «nei, låt hun stå» og jeg fikk stå på knæra og bruke tyngdekraften i stedet. Vanligvis så tok de kun i mot setefødsler på rygg og det er overlegene som tar i mot babyen. Tjueseks minutter etter ankomst på føden var babyen ute og jeg kunne ikke beskrive hvor glad jeg var for at nettopp denne jordmora var på vakt da jeg skulle føde. På grunn av henne fikk jeg en drømmesetefødsel.
Etter fødsel bodde vi to netter på pasienthotellet, noe som var helt supert. Vi var flere turer oppe på fødeavdelingen bare for å snakke og for de rutinemessige kontrollene av baby og vi har bare gode inntrykk av de andre jordmødrene og barnepleierne også.
Det er også vanlig å ha ultralyd av hoftene på grunn av seteleie mtp. hoftedysplasi. Vi var til kontroll av hofter etter seks uker og tre måneder, vi er også veldig fornøyde med disse undersøkelsene.
Både mannen og jeg er SÅ fornøyde med Elverum