Jeg har ikke født enda, men har valgt Bærum Sykehus som min fødeplass og har i den anledning vært på OUL, omvisning og innskrivningstime hos jordmor.
Veldig fornøyd med jm under OUL og syntes at hun gav seg tid til å både forklare og vise iht. barnet i magen, selv om selve timen bare varte ca. 30 min.
Omvisning var veldig greit ifht. at man blir vist hvor man skal gå når man kommer inn for å føde, hvor man skal vente, hvordan føderommene ser ut og hvordan det ser ut på barsel. Jordmor som fulgte oss rundt var veldig behagelig og gav god informasjon om det meste. Var også åpen for spørsmål som feks. hvordan pappa blir tatt hånd om hvis mamma må ha hastekeisersnitt. Forklarte godt og viste hvor mamma blir tatt med og hvor pappa blir sittende å vente osv. Greit å nevne at Bærum har 3 badekar tilgjengelig for de som måtte ønske det under fødsel!
På nettsidene deres står dette om omvisning:
"Vi har omvisning for gravide to ganger i uken, tirsdager og torsdager kl. 14:00.
Siste torsdag i hver måned er det også omvisning kl 16:30. Fremmøte på føden i 3 etasje. Omvisningen tar rundt 1 time og du trenger ikke avtale på forhånd." -
https://vestreviken.no/avdelinger/a...elp-berum-sykehus/fodeseksjonen-berum-sykehus
Jeg har tatt bilde av en lapp fra omvisningen der det står: "Fra 5. oktober 2016 tilbyr vi innskrivningssamtale hos jordmor til alle som skal føde hos oss. Dette tilbudet gjelder fra uke 36 i svangerskapet. Hensikten med innskrivningssamtalen er bl.a. å avklare spesielle behov og ønsker som er av betydning når du skal innlegges hos oss. Hvis du ønsker time til innskrivningssamtale, ring: 67 80 94 70 man-fre kl 12:30-15:00, så finner vi tid til deg!"
Jordmor forklare under omvisning at på en slik time får man lagt inn helskortet, bl.prøvesvar, OUL-skjema og evt. andre viktige dokumenter som har betydning for fødselen. Greit å merke seg at man alltid skal ha med helsekortet og disse papirene uansett om man har Iagt de inn eller ei. tillegg er de veldig åpne for å motta fødselsbrev.
Har hittil hatt veldig god erfaring med Bærum Sykehus, så er spent på hvordan det blir å faktisk føde der! 1 uke og 5 dager til termin i dag.