God fødselsopplevelse på Kalnes i juli 2021. Ønsket å bruke badekar, men fikk desverre ikke ikke det pga babyens hjertelyd. Endte opp med å være koblet til monitor hele fødselen. Jeg hadde god kjemi med jordmor og følte at hun hørte på mine ønsker samtidig som hun var tydelig på at "barnets hjertelyd er ledende for hva vi gjør". Jeg hadde god hjelp av lystgass. De har litt diverse hjelpemidler med treningsmatter, prekestol ol., men følte det i stor grad var opp til oss å ta dette i bruk. Fødte nå i sommer og de hadde det sinnsykt travelt og likevel følte jeg meg godt ivaretatt. Jordmor som tok i mot rakk ikke utreisesamtale, men hun kom heldigvis innom så jeg fikk en liten prat med henne.
Ellers må jeg rose Kalnes for tiden på barsel. Eget rom med sykehusseng og skapseng til partner. Buffet med brødmat og drikke som alltid var åpen +frokost, lunch og middag der. (100kr pr døgn for brødmat for partner. Min mann spiser brødmat defra og gikk i caféen kun for middag +vaffel og kake når jeg ønsket meg det).
Mange flinke og vennlige barnepleiere og jordmødre. Ikke nøl med å spørre dem! Fikk hjelp til alt fra amming, smerter/etterrier til hemorider. Det eneste jeg savnet var linfrø, svisker og frokostblanding i buffeten. Sånt er kjekt for å få fart på fordøyelsen etter fødsel. Men jeg fikk en "shot" med en slags olje(?) som gjorde litt av samme nytten.
Gutten vår hadde litt gulsott og vi fikk bli på barsel fra fødsel lørdag kveld frem til tirsdag morgen og det kjentes bra for oss.