Sykehus bag ?

someeone

Gift med forumet
Ja altså det er ikke slik at jeg lurer på hva som skal være i sykehus bagen[8D]
Men jeg vurderer da og se/kjøpe den nå, jeg vil ha en liten, men romslig bag
til og ha med meg, er det litt tidlig og tenke på og kjøpe en ? [8D]
Litt stressa med ting kanskje [:-]

Ville heller hatt en vanlig stor bag jeg da, utrolig hvor mye man pakker med seg! [;)]
Skader jo ikke og kjøpe en allerede nå, litt tidlig og pakke den ennå kanskje... [:D]

Eg hadde ikkje stressa med det![8D] Men nå tenkte eg ikkje på den bagen før eg skulle på føden, så sambo måtte pakken den[:D]

Om du har en stor sekk/bag...så hadde eg heller tatt den med istede. Da slipper du å kjøpe nytt!

også av erfaring så pakker en med seg en god del! Både klær, toalettsaker, også kansje ting til den lille![:)] Barselsgaver får en mye av....(eg fekk hvertfall mye på sykehuset) så er litt greit med litt god plass i bagen!

Jeg brukte trillekoffert sist, men er visst enkelte sykehus som ikke vil det (husker ikke grunnen, mulig det er enklere å få en bag inn i skapet på sykehuset).
Ahh sykehusbagen ja....the memories
Blir vel uti desember en gang tenker jeg, når trådene dukker opp: "har dere pakket sykehusbagen?", "Hva skal vi pakke i sykehusbaggen?" osv[:D]
Tror jeg hadde min klar iallefall en mnd før termin sist[:)]

Det har jeg iallefall ikke begynt å tenke på ennå!
Men gidder uansett ikke kjøpe en ny bag til det, er vel bare å bruke en man har? Treningsbagen har vel sånn passelig størrelse? Viss ikke den kommer til å være i daglig bruk frem til fødselen starter... ( tviler vel egentlig sterkt på det, men.... [&:] )

Må pakke min sykehusbag i november jeg [:-]
Da jeg skal bo hos foreldrene mine hele desember og januar[:)]
Men jeg har kun en bag, og den er aaaaalt for stor til og ha med
på sykehuset [8D] Men var innom og sniktitta på noen av listene på desember
til hva man skal ha i sykehusbagen, og der sto det liksom
5 bukser, 5 gensre, 5 tshorter, 5 truser osv osv
man skal da ikke flytte på sykehuset ? [&:]
Her i byen, på sykehuset må man ha på seg sykesjorter, og engangstruser
og muligens egne joggebukser[:-] men 5 bukser for 3-4 dager er vell litt drøy ?
også trengte mann væffal 5 bodyer og 5 bukser og strømpebukser osv til
babyen [:-] Her har dem sykehusklær på babyene også[8|]
Dere som har født før, hva hadde dere i sykehusbagen egentlig ?

jeg hadde vel 2 bukser til meg selv og 4 topper 3 bh'er
til den lille hadde jeg med 4-5 full skift da de små ofte kan gulpe en del
men så hadde vi bare klær fra sykehuset når vi l¨på barsel
når vi ble flyttet over til hotellet måtte vi ha egne klær
bleier og bind fikk vi på hotellet/sykehuset[;)]
og jeg hadde med meg toalettsaker, shampo, balsam ol
og innesko + joggesko[;)]

For min del ble sykehusbagens innhold ganske merkelig sist...
Jeg hadde ikke somlet meg til og pakke den før vannet plutselig gikk 4 uker før termin!
Så den bagen var det sambo som pakket. Kan ikke si jeg brukte så mye av de klærne han pakket med til meg... [;)]
Så denne gangen blir jeg og pakke bagen i gooood tid!

Når det gjelder klær til seg selv og baby, så er det litt ulik praksis rundt omkring i landet. Her på St. Olavs i Trondheim for eksempel, kan man enten havne på barselavdelingens sengepost, eller barselhotellet. På sengeposten får man sykehusklær til babyen, sykehusskjorte til mor, nettingtruser og bind og håndduker til mor.
Havner man på hotellet derimot, må man ha med ALT selv! Både klær og utstyr. Så her skal jeg ha med en masse klær til mini, for det går gjerne med noen skift om dagen. Til meg selv blir det ikke 5 bukser, kommer vel til og pakke med to behagelige bukser regner jeg med...

Åh, nå har jeg lært noe nytt [8D]
Hmm, tror ikke det er noe barselshotell her,
er vell kanskje mer på store plasser at det
er barselshotell ? Hvor lenge ligger man på
Fødeavdelingen før man blir flyttet til barsels
hotellet ? og hvor lenge er man på barselshotellet? 
Føler meg virkelig teit nå altså [&o]

hvis det finnes barselhotell så blir man som regel flyttet dit iløpet at 24 timer etter fødsel om alt er bra med mor og den lille
hvor lenge man blir er litt avhengig av ulike faktorer men mest vanlig er 2-4 dager
hvis man ligger på vanlig barsel avd blir man flyttet inn der så fort det er ledig på ett rom etter fødsel også er kan man være fra 2-4 dager om alt går bra
noen ganger må man være lenger pga ulike komplikasjoner eller at barnet får gulsot (temmelig vanlig av små barn får)
men er er også mye forskjellig ifht grader ol.
tror nok det kommer til å gå bra
og mange sykehus har også mulighet til omvisning på føde og barsel så får du vite litt mer der
om du blir med på det
[;)]

hehe søt du er [:D] Her pakka jeg bagen mens jeg var i fødsel sist... Det er ikke å anbefale akkurat for var litt i seneste laget , men du trenger ikke tenke påå dne så mye før... Jeg bare pakket i en veske jeg hadde. Akkurat den bagen er av mest bestydning før fødselen- etterpå spiller dne liksom ikke så stor rolle annet enn at man har de tingene man trenger [:D]

tidlig ute gitt, hehe...[:D] sist hadde jeg en svææær bag m allslags, var slettes ikke nødvendig, brukte jo nesten ingenting.... så skal redusere litt denne gangen...[:)]

ORIGINAL: Someeone

Må pakke min sykehusbag i november jeg [:-]
Da jeg skal bo hos foreldrene mine hele desember og januar[:)]
Men jeg har kun en bag, og den er aaaaalt for stor til og ha med
på sykehuset [8D] Men var innom og sniktitta på noen av listene på desember
til hva man skal ha i sykehusbagen, og der sto det liksom
5 bukser, 5 gensre, 5 tshorter, 5 truser osv osv
man skal da ikke flytte på sykehuset ? [&:]
Her i byen, på sykehuset må man ha på seg sykesjorter, og engangstruser
og muligens egne joggebukser[:-] men 5 bukser for 3-4 dager er vell litt drøy ?
også trengte mann væffal 5 bodyer og 5 bukser og strømpebukser osv til
babyen [:-] Her har dem sykehusklær på babyene også[8|]
Dere som har født før, hva hadde dere i sykehusbagen egentlig ?

Altså, en MÅ ikkje gå med dei sykehus'sjortene! og heller ikkje dei klærne til babyane![:)] Men det er eit tilbud som du kan benytte deg av!

Selv var eg så lei av sykehusklær, at eg gjekk i mine vanlige klær, og store gode t-shorter[:)]

5 bukser var kansje mye, men greit å ha med t-shorter og sike ting om du skal ha med eget! for kan hende du vil svette en del etter fødselen! Og bukser er det greit av å ha med noen av også, itillfell uhellet skulle være ute! (blø igjennom eller noe)

Også får du vel kansje litt besøk?[:)] da får du nok en del gaver(eg fekk hvertfall veldig mye, og da var det godt å ha noe å pakke det oppi når vi skulle hjem[:)])

Sist pakket vi i stelleveska, og i en liten koffert. Stelleveska til fødselen, og kofferten til barslsoppholdet, da bodde både jeg og mannen og gutten på sykehotellet. Men 5 bukser? Jeg fødte natt til tirsdag og dro hjem torsdags formiddag... Det er helt standard. Jeg hadde et par topper og et par bukser, og hjemreiseklær til gutten, han brukte sykehustøy når vi var der.

Denne gangen skal jo ikke mannen bo der, så om jeg mangler noe kan han komme med det. Jeg regner med å pakke enda mindre enn sist, både fordi jeg ikke trenger å ha med klær til mannen, men også fordi jeg overpakket... Joggebukse og ei mammabukse (vel, mammabuksa har jeg på meg når jeg kommer inn, så den er jo grei) dekker mitt buksebehov tenker jeg. Noen topper er absolutt greit å ha da, da man kan svette en del, visstnok (Hadde ikke det problemet sist, til tross for augustfødsel) Brukte sykehusets truser siden jeg blødde såpass at jeg brukte bleiene" deres også, men tar nok med ei truse eller to likevel, just in case.

(Plass til å ha med gaver hjem tenker jeg ikke på, vi får ikke besøk på sykehuset, sist fikk vi ett besøk, et vennepar. Denne gangen regner jeg bed mannen og sønnen vår er de eneste som besøker meg)

Jeg gikk på en smell sist. Jeg hadde tatt med truser og bukser for omtrent to dager (og var der i tre), jeg blødde så mye etter fødselen at jeg blødde ut alt jeg hadde. Så jeg måtte sitte en halv dag med ekkel bukse og truse med blod på til samboer kom med nytt til meg. [:)] Så denne gangen kommer jeg til å ta med et ekstra kriseskift.

En annen ting jeg gjorde som var teit var at jeg tok med meg fleece genser, en god og myk en, men det var jo så varmt på avdelingen at jeg rant jo bort, så den var ikke i bruk [:D]

Og en ting til. Det var DRITT kjedelig på føden. Vi satt å ventet og ventet og ventet inne på fødestua, så KORTSTOKK! Ta med kortstokk! Kanskje får du aldri bruk for den, men vi savnet den fælt!

Besteveninnen min pakket bagen mens jeg hadde rier sist [:D]

Men trenger nok ikke 5 gensre, bukser osv som det står lenger oppe.. jeg fødte på vinteren, og svettet mye etter fødselen.. ta med en del singletter/tshorter! 1 joggebukse uten den du kom i gjerne, lette sko og trakke oppi, en genser med glidelås for bruk ii kantinen..

til babyen tar vi nok bare med hentesettet.. sist brukte hun sykehusklærne til vi reiste hjem.. syns det var greit jeg... [:)]

Ååå, unnskyld at jeg ler litt, men det er så veldig søtt å planlegge sykehusbaggen allerede nå [:)]

Det eneste jeg har sagt til samboeren min at SKAL være med på sykehuset denne gangen, er bæresjalet og piroger! Sist gang var vi begge så skrubbsultne etter fødselen, men samboeren min turde ikke gå og kjøpe mat, i tilfelle han ikke fant veien tilbake [;)] Så vi skal ha med MAT!!!

Ellers blir det vel litt klær til meg, og litt til babyen. Og t-skjorte-skift til gubben.

Sist gang måtte vi forresten inn på sykehuset igjen etter to netter hjemme, fordi Solveig ble så gul og måtte ligge i lys. Da hadde jeg med meg bok, så jeg kunne sitte ved siden av lyskassen hele dagen uten å kjede meg i hjel...

Hahah! Bare når vi er inne på ting til gubben! *knis* Ta med sko! Hahah! Det er et av de positive minnene fra fødselen jeg har klarest som bilde i hodet. De hadde tatt vannet, og jeg ville ikke ligge nede, så jeg stod i armene på samboeren min, og jeg stod å tittet på gulvet. Ser bare skoene til samboeren min som danser på gulvet for å ikke bli søkkvåte av fostervann! hihihi! 

Det er sjarmerende søtt å tenke p ådette allerede ja, samtidig som det er en fordel å være litt forberedt før riene setter inn...
I alle fall for dem av oss som muligens ender opp med å føde så fort som jeg gjorde sist. Mine rier kom PANG med  max ti min avstand (enten en hvert tiende minutt, eller tre litt mildere pr ti minutter, litt sånn uregelmessig, kan man si) Å pakke bag var lite aktuelt da... Mannen ordnet siste rest. Vi dro til sykehuset 3,5 time etter første rie, så han rakk jo bli ferdig, men jeg trengte ham en del på soverommet der jeg lå med varmepute og vondt, og tiden gikk fort... Da var jeg glad jeg hadde tenkt ut hva som skulle være med, og pakket en god del av det...

Men jeg ordnet det vel ikke før rundt termin da, fødte 6 dager over...

For dem som går hjemme med "milde rier som bygger seg opp" i et halvt døgn, slik boka beskriver det skal være, er det sikkert mulig å pakke mens riene enda er 20-30 minutter unna hverandre... Men ikke alle har en slik fødsel...

ORIGINAL: ~Roskva~

Ååå, unnskyld at jeg ler litt, men det er så veldig søtt å planlegge sykehusbaggen allerede nå [:)]

Det eneste jeg har sagt til samboeren min at SKAL være med på sykehuset denne gangen, er bæresjalet og piroger! Sist gang var vi begge så skrubbsultne etter fødselen, men samboeren min turde ikke gå og kjøpe mat, i tilfelle han ikke fant veien tilbake [;)] Så vi skal ha med MAT!!!

Ellers blir det vel litt klær til meg, og litt til babyen. Og t-skjorte-skift til gubben.

Sist gang måtte vi forresten inn på sykehuset igjen etter to netter hjemme, fordi Solveig ble så gul og måtte ligge i lys. Da hadde jeg med meg bok, så jeg kunne sitte ved siden av lyskassen hele dagen uten å kjede meg i hjel...

Hos meg fekk eg middag under fødselen[8D] ting tok så lang tid, ikkje mye som gjekk ned men noe! også etter fødselen kom dei med brus og skiver til meg[:)] Så tror sykehusa prioriterer forskjellig!

Back
Topp