Sykefravær

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Er det innafor å være borte fra jobb når man strever med bihulebetennelse og skallebank? (jeg får så skallebank at jeg blir kvalm og føler for å kaste opp)

Planen er at jeg skal jobbe til helga, det skal samboer også. Vi har ordnet barnevakt og hele pakka, men så er det formen min da.

Jeg ser det selvfølgelig ann frem til fredag morgen (begynner fredag ettermiddag), men er jeg pinglete som tenker tanken om egenmelding? Legen lurte på om jeg hadde egenmelding jeg kunne bruke hvis det trengtes.

Så har jeg jo da mine ekle tanker som jeg går med, jeg er redd for at sjefen skal mistro meg (andre ansatte jeg skal jobbe med til helgen jobbet jeg med sist helg, og de så hvordan jeg slet for å komme meg gjennom vaktene).
Hun har vært klar over det hele uka at jeg har gått og hanglet, så kommer isåfall ikke som en veldig stor overraskelse:sorry:

Jeg jobber i helsevesenet og driver med medikamentutlevering, insulin og klexane. Hvis jeg har slik skallebank på jobb, så føler jeg meg ikke komfortabel med å gjøre disse tingene:arghh:

Klart du ikke skal jobbe når du ikke føler deg i stand til det! :)

Ja det er absolutt innafor! Har du fått noe for bihulebetennelsen? Forhåpentligvis merker du bedring snart :smiley-angelic001

Sett bort unga, bli hjemme fra jobb og pleie formen. Skallebank og bihulebetennelse er nok til å bli hjemme i min bok. Helg eller ei.
Ungene skal til barnevakt uansett om jeg er i form til jobb eller ikke :) hvis jeg blir hjemme med fortsatt skallebank, så blir timene tilbrakt i senga i mørkt soverom (noe jeg har lengtet etter de siste 10 dagene når hodet har vært på det verste) :happy:

Ja det er absolutt innafor! Har du fått noe for bihulebetennelsen? Forhåpentligvis merker du bedring snart :smiley-angelic001
Legen sa at i de aller fleste tilfeller var det virus, og da er det ingen virkning med antibiotika. Så hun anbefalte nesespray (otrivin menthol) og smertestillende. Hvis jeg blir verre (type får feber og virkelig føler meg ille) så måtte jeg komme inn for en crp. Symptomene kunne visstnok henge i i opptil 30 dager :arghh:

Legen sa at i de aller fleste tilfeller var det virus, og da er det ingen virkning med antibiotika. Så hun anbefalte nesespray (otrivin menthol) og smertestillende. Hvis jeg blir verre (type får feber og virkelig føler meg ille) så måtte jeg komme inn for en crp. Symptomene kunne visstnok henge i i opptil 30 dager :arghh:
Såpass ja :arghh: sjekket hun CRP i det hele tatt da? Eller har du ikke feber eller noe? Uansett absolutt innafor å være hjemme, du er jo syk selv om du ikke har feber. God bedring :)

Såpass ja :arghh: sjekket hun CRP i det hele tatt da? Eller har du ikke feber eller noe? Uansett absolutt innafor å være hjemme, du er jo syk selv om du ikke har feber. God bedring :)
Nei, tok ikke crp idag :) det er skallebanken som er det jeg sliter med, føler meg ok ellers. Jeg kan ikke fordra å ringe og ta egenmelding da jeg vet at de strever med folk i helgene, samvittigheten haler og drar i meg:sorry: men har enda morgendagen å føle meg frem på :happy:

Nyt barnefri helg og legg deg på sofan og ta vare på deg selv ❤️

Når jeg hadde bihulebetennelse fikk jeg en uke sykemelding fra legen. Helt innafor å bli hjemme. Husk at ingen takker deg i ettertid om du går syk på jobb og sliter deg ut! Bli hjemme med god samvittighet! God bedring!

Når jeg hadde bihulebetennelse fikk jeg en uke sykemelding fra legen. Helt innafor å bli hjemme. Husk at ingen takker deg i ettertid om du går syk på jobb og sliter deg ut! Bli hjemme med god samvittighet! God bedring!

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Generelt må vi kvinner slutte å ha dårlig samvittighet for å være hjemme og bli bedre til å ta vare på oss selv

Nei, tok ikke crp idag :) det er skallebanken som er det jeg sliter med, føler meg ok ellers. Jeg kan ikke fordra å ringe og ta egenmelding da jeg vet at de strever med folk i helgene, samvittigheten haler og drar i meg:sorry: men har enda morgendagen å føle meg frem på :happy:
Syns absolutt du skal bli hjemme :Heartred
Det finnes litt forskjellige reseptfrie hjelpemidler for bihulene å kjøpe på apoteket, men de koster litt.
Sinoclear gjør vondt de første dagene, men det funker. Nasonex er egentlig en allergi nesespray, men jeg sliter med bihulene konstant og har fått beskjed av øre-, nese- og halslegen å bruke den hver dag.
Ellers er det ibux (betennelsesdempende), lange, varme dusjer og litt vinkel på ryggen når jeg sover som pleier å hjelpe meg :)

God bedring :Heartred

Føler du ikke at du kan gjøre jobben din blir du hjemme.

Arbeidsplasser er forskjellige, noen steder kan man jobbe med lett sykdom uten stress, andre steder må man fungere 100%, ferdig snakka, og jobber man med folk er man stort sett i siste gruppa. I forrige jobb hadde jeg en sånn jobb hvor jeg måtte fungere 100% hele dagen, da hadde jeg lav terskel for egenmelding. I nåværende jobb har jeg større mulighet til å styre dagen selv og kan og bruke hjemmekontor mye, da er det lettere å være småsyk på jobb, så nå har jeg høyere terskel for egenmelding igjen. Sånne ting er vel så viktig som type sykdom!

Leste en NRK artikkel i høst om en barnehagestyrer som skrøyt av at hun ikke hadde hatt en sykedag på 30 år - det er faen ikke noe å skryte av, det er trist! For syk hadde hun vært, men de som tar sykedager er pingler. Glad mine barn ikke går i den barbehahen, og stakkars ansatte under henne!

Innafor! God bedring ❤️

Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Generelt må vi kvinner slutte å ha dårlig samvittighet for å være hjemme og bli bedre til å ta vare på oss selv
Ja, sånn er det i alle situasjoner. Jeg syns det er skremmende noen ganger hvor mye vi kvinner skal presse oss. Er man gravid, så skal man være superwoman, og helst ikke be om tilpasning på jobb før man nesten stuper. Noen skal helst vente så lenge som mulig med å fortelle sjefen man er gravid, for tenk om sjefen blir sur. Også skal noen kvinner helst ha 40 i feber for å holde seg hjemme fra jobb. Jeg kjenner jeg blir provosert noen ganger. Jeg har hørt om kvinnelige kollegaer som har spydd på jobb, som har nesten besvimt fordi de ikke skal være borte fra jobb. Jeg fikk pekefingeren av en kvinnelig kollega da jeg hadde vært sykemeldt pga hyperemesis, for det var visst bare å presse seg litt. Ingen av mine mannlige kollegaer syns det var rart jeg var hjemme. Det er mannlige kollegaer som har bedt meg trappe ned og ta det med ro. Vi skal ikke bagatellisere sykdommer og ulike plager vi har. Og bihulebetennelse er ikke bare å være litt tett i nesa, man trenger hvile også for å bli frisk!

Bli hjemme og ta vare på deg selv. Var jobbet mye med å skaffe folk og det er enklere å skaffe/endre på turnusen på torsdag enn på fredag, så hadde det vært meg hadde jeg sagt ifra idag. God bedring ;)

Bli hjemme og ta vare på deg selv. Var jobbet mye med å skaffe folk og det er enklere å skaffe/endre på turnusen på torsdag enn på fredag, så hadde det vært meg hadde jeg sagt ifra idag. God bedring ;)
Takk :happy: følte nesten at det begynte å lette litt tidlig idag, men nå er skallebanken tilbake :sorry:

Takk :happy: følte nesten at det begynte å lette litt tidlig idag, men nå er skallebanken tilbake :sorry:
Sant, ikke noe å vente på.. :grumpy: ring og gi beskjed og gi "snill pike" en pause i helgen

Hvis du ikke er frisk, da ikke dra på jobb!

Uanset hva chefen/kolleager skulle tenke, da får de ikke gjort noe med det, man har lov at være syk. :happy:

Kjenner det fra mig selv, liker ikke ringe inn syk, men hvis jeg ikke klarer dra på jobb, da må jeg tenke på mit eget beste og ikke alle andre sit. (Jobber i barnehage, ikke altid like lett om man ikke er i form der, man er jo tilstede 100% hele dagen)

Back
Topp