Syke barn bør drikke cola..

Jeg syns kullsyren i cola er det viktigste, så cola, kjeks og potetgull fikk jeg. Og det funker fortsatt. Barna mine har *bankibordet* ikke hatt omgangssyke ennå.

Jeg gir en blanding av eplejuice og farris.

Cola kan stabilisere magen.
Saken er vel at dersom man ikke får i barna annet enn drikke, er det viktig at drikken inneholder kalorier

Jeg trodde farris og eplejuice var bedre??

Cola er ikke bra for syke barn.

Retningslinjene fra myndighetene fraråder sukkerholdige drikker mot dehydrering.

Det skyldes noe som kalles osmolaritet. Det er vanns bevegelse gjennom en membran, for eksempel tarmveggen. Væske med lav osmolaritet, som for eksempel vann, blir tiltrukket av væske med høy osmolaritet, for eksempel brus.

Normalt sørger magen selv for å blande de forskjellige osmolaritetene, slik at det er balanse, men denne funksjonen er svekket når du har diaré.

Ved diaré kan brus trekke ut vann fra tarmen. Det kan gi en følelse av oppblåsthet og raskere bevegelse gjennom tarmen. Og dermed kan sukkeret forverre diarétilstanden

Jeg fikk tips av lege om cola da han var syk med omgangssyke sist. Men det hørtes ikke ut som et fornuftig valg for en på 11 måneder. Han fikk eplemost og farris, GEMblanding og solbærsaft og vann.

Gutten min på 4 hadde omgangssyke nå før helga. Kastet opp fra 07.00 på torsdag. Fikk mormor til å komme med cola (nabo) i 11 tiden. Etter det kastet han ikke opp mere. Jeg gir brus ved oppkast. Potetskruer også. En unge tar ikke skade av det en gang i året utenom lørdag!

Har alltid brukt cola og salt potetgull på oss når vi var små.
Mine får det og. Men får og vann.

Back
Topp