Sykdom og amming/mat

Mammacile

Mammacile
Hei! Lille snuppa har hatt fjerde barnesykdom i helgen, med 39-40 i feber fredag, lørdag, søndag og mandag. Før det var hun forstoppet 4 dager.. Men med feberen kom også noen kjipe, grønne "eksplosjonsbleier" (1-3 i døgnet). Hun har hatt veldig dårlig appetitt disse dagene, og nektet plent all mat og væske bortsett fra mm søndagen (men spist minimalt de andre dagene også). Det jeg lurer på er hvor lenge klarer en 7 mnd gammel baby seg med bare amming? Prøver å gi kaloririk og jernrik mat det lille jeg får i henne, men hun vrir seg unna og slår bort skjeen. Har prøvd myye forskjellig. Idag var det kun å holde en halv banan i hånden som ble godkjent (ikke grøt, smoothie, eggeplomme, avokado, grønnsaksmos, skive eller grønnsaksstaver) :(

Blir så bekymret for om hun får i seg "nok" i denne matnektingsfasen.. Fullammet til 6 mnd, og har alltid ammet før måltider, så har nok med melk. Ønsker ikke å "tvinge" i henne mat, for vil opprettholde det positive forholdet hun har hatt til mat før hun ble syk. Har alltid smakt på det meste og vært veldig interessert, selv om hun ikke er oppe i noen større porsjoner. Har heldigvis noen kg å gå på:p

Andre som har vært borti denne sykdommen? Nå er feberen nede, og hun har fått utslett i ansiktet og på hele kroppen bortsett fra armene - men aldri vært mer trist og grinete enn det hun er nå:wideyed: Mye natteuro også. Fra å våkne 2-3 ganger på natten, til å våkne 9 ganger mellom 21 og 06 i natt som var:nailbiting: Hun typ spiste, sov i 10 min, så våknet hun gråtende igjen:( Det har vært litt av en uke!!

Tips mottas med takk:p Ganske ferdig nå etter en uke med syk, trist baby og minimalt med nattesøvn..
 
Vet ikke noe om den fjerde barnesykdom, men min lille på sju måneder var syk en uke og ville bare ha mm. Etter en uke begynte han å spise litt annen mat igjen, og i løpet av en ukes tid var vi tilbake på den porsjonsstørrelsen han pleier å spise. Det gikk fint, han klarte seg på bare mm den uken, men var veldig obs på at han fikk mm så ofte som mulig, hadde han ikke fått i seg det hadde jeg ringt lege med en gang.
 
Ikke så mye erfaring men har du prøvd å la ho holde skjea? Lag litt tykk grøt som klistrer litt til skjea så den henger på å gi skjea til ho.

Håper det ordner seg snart og at ho får appetitten tilbake :)
 
Babyene klarer seg lenge på mm.. Mi på 7 mnd spiser f eks bare et måltid enda.. Dvs holder på å teste ut matvarer tidligere på dagen. Men kun et fullverdig måltid.

Så lenge man faktisk ammer og har mye melk hadde ikke jeg stressa :)
 
Jeg tror mini hadde 4 barne sykdom, men sjekket det ikke. Hadde feber i 3 dager, og etterpå fikk han et prikkete rødt utslett som varte i 2 dager. Spiste dårlig den uken. Nesten bare væske. Så lenge de drikker er det ikke så farlig, de fleste babyer er godt i hold på denne alderen;)
 
Har ikke erfaring med 4 barnesykdom, men legen har alltid sagt ved sykdom hos mine at så lenge de drikker og har våte bleier går det bra at de ikke spiser, spesielt hvis de får mm/mme for da er det mer næring enn bare væske.
Snuppa hadde feber og vond hals for en uke siden og nektet å spise mat, nå er vi nesten tilbake til normalen :)
 
Vet ikke noe om den fjerde barnesykdom, men min lille på sju måneder var syk en uke og ville bare ha mm. Etter en uke begynte han å spise litt annen mat igjen, og i løpet av en ukes tid var vi tilbake på den porsjonsstørrelsen han pleier å spise. Det gikk fint, han klarte seg på bare mm den uken, men var veldig obs på at han fikk mm så ofte som mulig, hadde han ikke fått i seg det hadde jeg ringt lege med en gang.
Ååh så godt å høre andre med samme erfaring.. håper mi også kommer tilbake til normale porsjoner snart:rolleyes: Tilbyr mm ofte, men vil ikke ha mer enn vanlig..
 
Hadde ikke stresset så lenge hun får i seg veske:) eg synes ikkje det er kjekt med mat når eg er sjuk, det gjelder nok de små også :) her spises det mindre når tennene plager.. :)
 
Back
Topp