Syk unge

Sånn var eldste min av og på i et par-tre mnd da han var 1 år. Bhgstart;) han hadde feber i 3-7 dager ca hver andre/tredje uke også da og 2 halsbetennelser innimellom. Datra mi har vært ganske forkjølet 3 ganger i løpet av det første året, og det tok lang tid (flere uker) før det gikk over.

Vet ikke hvordan kosthold han har, men om du kan kutte ut melk så kan det hjelpe på slimproduksjon. Om han spiser en posjon grøt (er melk i), smør og ost ol på brødskiva får han i seg kalsium. Men ren melk/mme kan hjelpe å kutte ut. Viktig at han drikker nok vann og eventuelt annen væske.

Slimløsende hostesaft (solvipect) kan hjelpe. Vet ikke om den er reseptbelakt. Annet enn det er det ikke noe en lege kan gjøre, om det ikke er noe infeksjon.

Salvannspray har hjulpet godt her. Har sprayet i det først og ventet litt for så å sprøyte inn litt mm i nese med ml-sprøyte. Har også dryppet litt mm i øyne fordi hun hadde tette tårekanaler. Men vet ikke om du har mm....

Lang "varm" dusj hver dag. Varm vanndamp vil løse opp tett nese og bihuler. Hold gjerne hode og ansikt under dusjen litt om hun synes det er greit. Jeg har badet mi hver kveld på er varmt bad og så saltvannspray etterpå. På morgenen har jeg tatt henne med meg inn i dusjen. Det hjelper.

Ellers anbefaler jeg deg å lufte soverom godt på morgenen når hun står opp og en stund før leggetid. Lufte ut baselusker og masse oksygen hjelper. Det anbefales ca 19 grader på soverom på natten.

Vask sengetøy og kosebamse ol ofte. Vask/desinfiser leker. Vask hennes og deres hender ofte.

I vår familie er vi veldig sensitiv for trekk, vet ikke om det er trekkfullt eller gulvkaldt hos dere? Og så må vi bruke skjerf/hals. Vi er sensitiv på hals og ører ift vind/trekk/kald luft. Selv sover jeg ned skjerf om jeg er forkjølet. Fryser lett på føtter, må alltid være ordentlig varm med ullsokker for å ikke bli syk.

Håper noe av dette kan hjelpe! God bedring!

Hu våkner og griner ca 1 gang i timen og hoster. Hu er dårlig på å drikke og altid vært det. Vi har gjort alle rådene vi har fått av både lege og andre men ingenting fungerer. Begynner å gå tom for ting å gjøre nå. I dag klager hu over vondt i halsen også.
Da ville eg berre tatt ein tur til legen igjen, heller ein gang for mykje osv. Hugs at drikke/væske kan komme i mange former, som saftis, smoothies osv, som gjerne er lettare å lokke i små barn. Har to stykker som er sjuke her i huset no, og det einaste eg har fått i dei er juice og smoothie... God bedring:)

Rs virus?
Min datter har det nå. Eneste vi kan få behandlet med er saltvann til nesa, og aerosol! Altså fikk resept fra legen på to typer væsker til å ha i sånn aerosol maskin, leide maskin på apoteket, og nå puster hun 5 min i den, 3 ganger daglig. Begynte på mandag, og feber og hoste er allerede borte og formen stigende.

Hadde mast igjen. Om det ikke funker hadde jeg bestilt meg privat legetime på Volvat bare for å få en skikkelig sjekk av alt.

Virusinfeksjon. ene min har vært syk siden nyttår, ikke noe å gjøre med. Hold barnet i rp, gi mye vann, lite melkeprodukter, luft godt på rommet før sengetid, hold hodedelen høyt om natten. God bedring

Nå er alle her syke så trur vi bare må ta tiden til hjelp. Mine svigerforeldre, venninna mi og dattera er også syke. Så vi går nå rundt å smitter hverandre. Den uka her har alle vært hjemme fra jobb og skole. Vi burde vel blitt satt i karantene hele gjengen. Hehe. Den siste smitten kommer fra arbeidsplassen til mannen. De vurdere om de skal få tillegg pga smitte der snart. Han har ikke greid å dra med smitte hjem før nå og han har jobba der i 7.5 år.

Dattera mi er fortsatt syk hadde feber tirsdag, onsdag, fredag og i dag. I dag og på fredag var det ikke så mye som før. Men det som bekymrer meg nå er at oldefaren som hu var hos for 2 uker siden er lagt inn på sykehuset med rs viruset. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Hu var helt frisk på tirsdag før hu våknet med 39.7 i feber på tirsdag. Var hos legen men det er som å snakke med en dør. Han ble påvist viruset i går, men kona hans skal dysse ned alt så aner ikke hvor lenge han har vært syk.

Dattera mi er fortsatt syk hadde feber tirsdag, onsdag, fredag og i dag. I dag og på fredag var det ikke så mye som før. Men det som bekymrer meg nå er at oldefaren som hu var hos for 2 uker siden er lagt inn på sykehuset med rs viruset. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Hu var helt frisk på tirsdag før hu våknet med 39.7 i feber på tirsdag. Var hos legen men det er som å snakke med en dør. Han ble påvist viruset i går, men kona hans skal dysse ned alt så aner ikke hvor lenge han har vært syk.
Rs viruset er veldig smittsomt og hissig i år. Ville krevd å få sjekket det opp. Men lite å gjøre no med, med mindre hun trenger pustehjelp?

Min lille på 19 mnd lå innlagt med det nå rett før jul. Han var veldig tett, hosta så han kastet opp masse slim. Spiste ikke. Drakk ikke. Hadde i tillegg ørebet og halsbet. Men ble innlagt pga at han trengte pustehjelp. Var i fare for å bli dehydrert. Men heldigvis snudde det etter nesten 3 uker sammenhengende syk, og nesten en uke innlagt (av de tre ukene altså ) .

Men følg magefølelsen din, kontakt lege om du er redd og usikker . De MÅ ta deg på alvor. Du som kjenner barnet ditt best.

Har de tatt røntgen av lunger ?

Vår lege sa i går at hvis crp er negativ, men alt anna tyder på enten ørebetennelse/noe med halsen må de gjøre noe med det. Var der i går med dattera mi:)
MÅ gjøre noe med det? Hva da? Er ikke så mye å gjøre med en virusørebetennelse eller virushalsbetennelse.

Rs viruset er veldig smittsomt og hissig i år. Ville krevd å få sjekket det opp. Men lite å gjøre no med, med mindre hun trenger pustehjelp?

Min lille på 19 mnd lå innlagt med det nå rett før jul. Han var veldig tett, hosta så han kastet opp masse slim. Spiste ikke. Drakk ikke. Hadde i tillegg ørebet og halsbet. Men ble innlagt pga at han trengte pustehjelp. Var i fare for å bli dehydrert. Men heldigvis snudde det etter nesten 3 uker sammenhengende syk, og nesten en uke innlagt (av de tre ukene altså ) .

Men følg magefølelsen din, kontakt lege om du er redd og usikker . De MÅ ta deg på alvor. Du som kjenner barnet ditt best.

Har de tatt røntgen av lunger ?
Eneste som har blitt gjort er crp og prøve fra halsen. Nå har hu vært syk siden 26 desember. Har ringt legevakten men siden hu ikke sliter med å puste må vi på legekontoret. De har visst mer utstyr enn legevakta her(som er på gamlehjemmet). Så får håpe de sjekker det litt bedre. Hu jeg pratet med mente det hadde gått for lang tid nå.

Hvis du er bekymret og ikke føler deg hørt så kontakter du lege på ny og sier at nå må noe gjøres. Bør jo få slimløsende og eller hostesaft.

MÅ gjøre noe med det? Hva da? Er ikke så mye å gjøre med en virusørebetennelse eller virushalsbetennelse.
Det finnes jo tilfeller der crp er negativ, selvom barnet er sykt og trenger behandling. Legen sa at crp alene er en dårlig indikator, så han ser på alle tegna samla:) her fikk ho penicillin for ørebetennelse med negativ crp. Gått syk i mange mnd, allerede dagen etter penicillin oppstart var ho 100 ganger bedre :)

Det finnes jo tilfeller der crp er negativ, selvom barnet er sykt og trenger behandling. Legen sa at crp alene er en dårlig indikator, så han ser på alle tegna samla:) her fikk ho penicillin for ørebetennelse med negativ crp. Gått syk i mange mnd, allerede dagen etter penicillin oppstart var ho 100 ganger bedre :)

Ja, jeg skjønner det når hun har gått syk i mange måneder, men generelt sett behøves det ikke å gjøre noe allerede første gangen man er hos legen for en ørebetennelse eller halsbetennelse der crp er negativ.

*likerikkeoverforbrukavantibiotika*

Ja, jeg skjønner det når hun har gått syk i mange måneder, men generelt sett behøves det ikke å gjøre noe allerede første gangen man er hos legen for en ørebetennelse eller halsbetennelse der crp er negativ.

*likerikkeoverforbrukavantibiotika*
Jeg liker heller ikke antibiotika, og legene er veldig restriktive på å gi det. Men hvis barnet plages og har vondt, selv med negativ crp, så er det jo noe "galt" som de bør vurdere om skal behandles.

Jeg liker heller ikke antibiotika, og legene er veldig restriktive på å gi det. Men hvis barnet plages og har vondt, selv med negativ crp, så er det jo noe "galt" som de bør vurdere om skal behandles.

Ja, vurdere. Men det SKAL ikke gjøres noe med. Det er helt normalt å være syk, og å ha en virusinfeksjon, men samfunnet vårt har blitt sånn at det ikke er normalt å være syk lenger, at dette er noe som må kureres med det samme, istedenfor å la kroppen gjøre jobben selv. Det er som regel ikke farlig å "være plaget og ha vondt", unger må også lære seg det.

Ja, vurdere. Men det SKAL ikke gjøres noe med. Det er helt normalt å være syk, og å ha en virusinfeksjon, men samfunnet vårt har blitt sånn at det ikke er normalt å være syk lenger, at dette er noe som må kureres med det samme, istedenfor å la kroppen gjøre jobben selv. Det er som regel ikke farlig å "være plaget og ha vondt", unger må også lære seg det.
Men herregud da, jeg har aldri sagt at de SKAL heller. LEGEN sa at dersom det er tydelig at barnet enten har ørebetennelse eller halsbetennelse, altså når alt tyder på det, så må det nesten behandles. Og jeg er uenig i at barn skal måtte lære seg å ha vondt. Selvfølgelig er barn syke med virus, mange omtrent konstant, og da må de selvsagt "bare" være syke og la kroppen arbeide mens vi som foreldre gjør ting for å lindre. Men at barn skal gå rundt og ha vondt dersom det kan behandles er jeg helt uenig i.

Men herregud da, jeg har aldri sagt at de SKAL heller. LEGEN sa at dersom det er tydelig at barnet enten har ørebetennelse eller halsbetennelse, altså når alt tyder på det, så må det nesten behandles. Og jeg er uenig i at barn skal måtte lære seg å ha vondt. Selvfølgelig er barn syke med virus, mange omtrent konstant, og da må de selvsagt "bare" være syke og la kroppen arbeide mens vi som foreldre gjør ting for å lindre. Men at barn skal gå rundt og ha vondt dersom det kan behandles er jeg helt uenig i.

Da er ikke legen din oppdatert, man skal ikke behandle ørebetennelse og halsbetennelse hvis det er virus, da skal man bare lindre symptomene. Hvis det vedvarer så kan man etter hvert forsøke antibiotika. Ikke rart vi får antibiotikaresistente bakterier når leger fortsatt deler ut antibiotika i hytt og pine.

Da er ikke legen din oppdatert, man skal ikke behandle ørebetennelse og halsbetennelse hvis det er virus, da skal man bare lindre symptomene. Hvis det vedvarer så kan man etter hvert forsøke antibiotika. Ikke rart vi får antibiotikaresistente bakterier når leger fortsatt deler ut antibiotika i hytt og pine.
Nå tok legen utgangspunkt i min unge, ho sin sykehistorie og de funnene han gjorde på ho. Slettes ikke sikkert han gjorde det samme på neste unge som kom inn døra, for det barnet kunne ha en annen historie. Nå var legens vurdering i dette tilfelle riktig, for allerede neste dag etter penicllin oppstart var hun 100 ganger bedre. Og dersom det BARE er virus funker ikke penicillin på det.

Back
Topp