Syk liten pusekattgutt... Ekkelt! Trenger hjelp fra noen med peiling på katt...

Bruker552mar

Forumet er livet
Stakkars lille pusen min har fått eksplosiv sprutbæsj (ja akkurat så ekkelt som det høres ut!)... Det bare renner ut av ham- hele tiden... Kan ikke ha ham inne i huset, han har ikke kontroll og greier ikke gjøre seg ren... Har dritt fra knehasene til langt oppå ryggen/halen og lukter råtten fisk...

Tips, råd, hva gjør jeg? Hva kan jeg gi ham av mat og drikke? Kan jo ikke ta ham inn heller...

Har to til, men de har heldigvis holdt seg hjemmefra i kveld.. (har nettopp begynt på ormekur til alle tre, må visst starte på nytt...)

Og bor i gokk, uten tilgang til døgn-/helgåpen veterinærklinikk!

Uff det hørtes ikke bra ut.

Jeg aner ikke hva det kan være, ville ringt en veterinær. Kan jo være smittsomt og ikkeminst farligt for lille pus[:(]

ORIGINAL: Bast

uff, stakkars, høres ut som han kan ha fått magekatar.
Hadde en pusunge som døde av det en gang[:(]
Men fikk også beskjed den gangen av vetrinær å prøve dufalac, eller hva det heter, sånn mageregulerende for mennesker.

Er det sant? Det tror jeg faktisk jeg har et sted *løpeoglete*
Men hvordan ialledager får en det inn i katta???

ORIGINAL: Mrs.Black

oi.. du får putte på han bleie! libero up an go..
stakkars liten..[:(]

kanskje du kan prøve å lete etter svar på en dyreside..?

kan hjelpe deg å lete

Vurderer det.. Men igjen... bor i gokk... ingen døgnåpne butikker her som selger det :)

Tuuusen takk- snill du [:)]

hva med å knuse den og ha den inn i leverpostei el noe?

ORIGINAL: silke

Uff det hørtes ikke bra ut.

Jeg aner ikke hva det kan være, ville ringt en veterinær. Kan jo være smittsomt og ikkeminst farligt for lille pus[:(]

Er ingen sånn døgnåpne veterinærer her i gokk =)

ORIGINAL: silke

hva med å knuse den og ha den inn i leverpostei el noe?

Hmmm, ikke dumt! =) Men den er flytende, så da burde det jo bli lettere å blande den.. Må nesten prøve..

Pass i hvertfall på at han får i seg nok å drikke, like viktig for puser som for mennesker det. Er du usikker på om han drikker nok, prøv å gi han med en sprøyte i munnen eller noe lignende.

Og ta å ring en eller annen dyrlege i morgen, få råd derfra. Er det ingen klinikker i nærheten av deg som har åpent i morgen, så er det bare å sjekke gule sider og finne en i en større by. Samme det, så lenge du ber om råd. En dyrlege er en dyrlege. [:)]

Det verste er å ikke kunne slippe han inn når han står utenfor og sutrer [:(] Han er jo så utrolig kosete! Maler som en gal og gnur seg inntil beina mine (med alt svineriet [:'(]) med en gang jeg åpner døren... Men kan jo ikke slippe han inn heller.. Tør ikke legge meg å sove heller for er redd han skal bli uttørret i løpet av natten og bare ligge på trappa når jeg står opp i morgen...

Skal gå ut å sjekke tilstanden hans nå, vaske ham litt og prøve ut noen av rådene deres... Kryss fingrene :)

Gi han kun tørrfor og masse vann, og vask han ordentlig i dusjen hver dag til det går over så ikke han slikker diaren sin hele tiden og smitter seg selv med f.eks en bakterie som er årsaken.

ORIGINAL: Venter julegave :)

uff, stakkars, høres ut som han kan ha fått magekatar.
Hadde en pusunge som døde av det en gang[:(]
Men fikk også beskjed den gangen av vetrinær å prøve dufalac, eller hva det heter, sånn mageregulerende for mennesker.

Er det sant? Det tror jeg faktisk jeg har et sted *løpeoglete*
Men hvordan ialledager får en det inn i katta???

Du har ikke en bitteliten sprøyte eller noe da?
Brukte det jeg for å ha det i munnen til katten........har alltid sånne små sprøyter i hjemmet, sånn som jeg kan bruke for å måle opp evt.flytende paracet eller hostesaft til gutten min.

Leste nettopp på flaska.. Duphalac- mot forstoppelse... løser opp bla bla bla... Og det trenger han jo absolutt ikke :) Er løs nok og vel så det [:'(]

ORIGINAL: Venter julegave :)

Det verste er å ikke kunne slippe han inn når han står utenfor og sutrer [:(] Han er jo så utrolig kosete! Maler som en gal og gnur seg inntil beina mine (med alt svineriet [:'(]) med en gang jeg åpner døren... Men kan jo ikke slippe han inn heller.. Tør ikke legge meg å sove heller for er redd han skal bli uttørret i løpet av natten og bare ligge på trappa når jeg står opp i morgen...

er du sikker på at han ikke bare har blitt skremt ute å dritt på seg?? (de har våres katter gjort, alle sammen)
eller renner det ut hele tiden???

du kan jo ringe en annen dyrlege, trenger ikke være i nærheten..[;)]

Det renner... nesten hele tiden... hører det putrer baki der når han surrer rundt...

ORIGINAL: Kal-El

Gi han kun tørrfor og masse vann, og vask han ordentlig i dusjen hver dag til det går over så ikke han slikker diaren sin hele tiden og smitter seg selv med f.eks en bakterie som er årsaken.

Han har tørrfor og friskt vann nå, men vil bare inn og gnage på fanget...
Tro om jeg kan montere løpestreng til ham INNI dusjen da =) Det kommer hele tiden... Bare 8 meter ca fra ytterdør til dusj, men selv det er for langt...
Hadde det ikke vært for magen og barna så hadde jeg laget til "seng" til ham inne, men kan ikke ta sjansen på noe smitte...

Se her:

Diaree
Min pus har nå i 2 dager hatt så løs mage at den engang ikke rekker og reise seg opp og gå ut før det bare renner.... den har ikke vært hos veterinær tidligere. Ellers så spiser den godt og oppfører seg helt normalt.Jeg forer den med "vanlig" kjøttmat 1 gang om dagen og ellers så spiser den tørrfor og drikker vann. Hva er dette??
Skrevet av : [email=neliassen@yahoo.com]Nina Eliassen[/email], 03/11/2000.
Heidi svarer:
Hei Nina!  

Jeg tror katten din har en akutt mage- eller tarmbetennelse. Dette kan skyldes noe den har spist eller fått i seg ELLER det kan skyldes en mage- eller tarminfeksjon forårsaket av bakterier eller virus.  

Du nevner ingen ting om katten din er fullvaksinert eller rutinemessig behandlet mot innvollsorm, derfor oppfordrer jeg deg til å ta katten din med til dyrlege fortest mulig. Der vil den få en fullstendig undersøkelse og bukregionen vil bli undersøkt spesielt, kjent, klemt og lyttet på!  

Jeg tror den trenger en mixtur som kan stabilisere magen, slik at den ikke blir fullstendig uttørket. Det kan også være en fordel å la katten få kun vann og kokt ris i et par dager, men dette vil behandlende veterinær diskutere med deg alt etter hvor dårlig katten er når den kommer inn til undersøkelsen.  

Ofte behandler man mage- og tarmlidelser med antibiotika, for å at knekken på de bakteriene som evt. er tilstede, men dette legemiddelet virker ikke mot virus. Dette er grunnen til at dyrlegen alltid anbefaler vaksinasjon, for man kan spare katten sin for mye lidelse ved å gi den en god grunnvaksinasjon - og dermed sparer man seg selv som katteeier for mye engstelse og bekymring også!  

God tur til veterinæren - håper at tilstanden stabiliserer seg.  
Det er ikk'no morsomt, hverken for deg eller han pus at det bare renner... Vennlig hilsen Heidi

Tuuusen takk- dette høres ut som det kan stemme på min lillemann ja... Desverre burde jeg vel si... Da skal jeg finne nummer til nærmeste veterinær som jeg kan kontakte i morgen :)

Når våre katter har hatt vondt i magen, har vi fått beskjed av vetrinær og fore med en blanding av kokt ris og kokt fisk i noen dager.. Lykke til

Takker alle for råd og tips :) Skal prøve det meste, og ringer veterinær i morgen! Har vært ute og vasket ham nå.. I mangel på kattesåpe brukte jeg bittelitt lano i vannet... Det pussige er at han lukter råtten fisk, og ikke kattedritt? Og han er i kjempefin form, på tross av at det bare renner av ham...

Rare, snille, tålmodige lille pusen min fant seg i å bli dyppet i en 10liters bøtte med såpevann og vasket av matmor med gummihansker =) Tørket han etterpå med en håndduk så han fikk litt "kos", og skjønner at jeg fortsatt er glad i ham selv om han ikke får komme inn i huset [:(]

Uffameg, stakar pusen din[:(]

Lurer bare på åssen det går med han jeg....

kan være han faktisk reagerer på ormekur... vet man nå anbefaler å gi ormekur kun hvis det er påvist orm fordi det er så stekt for magen til katten...

vist du har kull tabletter i hus ville jeg prøvd å fått i han det...
Håper det går bra med pusen din

Back
Topp