Syk i bhg

Holder hjemme når barnet er febersyk. Holder alltid hjemme 2 dager ekstra etter feberen er vekke og almenntilstanden er fin igjen for å være helt sikker på at de er friske og ikke risikerer å gå ut å bli syk igjen. Diare og oppkast holder jeg hjemme 48t etter siste do besøk.

Så lenge barnet er i god allmenne tilstand, kan barnet være i barnehagen.

Barn med feber kan være i barnehagen om allmennetilstanden er god- oftes er den redusert. Men det er ikke feberen i seg selv som avgjør.
Etter siste oppkast/ diaré må barnet være hjemme 48 timer pga smitte

Smittende sykdommer som vannkopper osv. Skal en holde seg hjemme.
Noen barn er snørrete hele vinteren, slik er det å ha barn i barnehagen. Små barn har ikke fått bygd opp immunforsvaret sitt, og blir lettere syk enn større barn.
God håndhygiene og hygiene generelt er forebyggende- mer kan en ikke gjøre, slik er det bare

Så lenge barnet er i god allmenne tilstand, kan barnet være i barnehagen.

Barn med feber kan være i barnehagen om allmennetilstanden er god- oftes er den redusert. Men det er ikke feberen i seg selv som avgjør.
Etter siste oppkast/ diaré må barnet være hjemme 48 timer pga smitte

Smittende sykdommer som vannkopper osv. Skal en holde seg hjemme.
Noen barn er snørrete hele vinteren, slik er det å ha barn i barnehagen. Små barn har ikke fått bygd opp immunforsvaret sitt, og blir lettere syk enn større barn.
God håndhygiene og hygiene generelt er forebyggende- mer kan en ikke gjøre, slik er det bare
Leste vedtektene til bhg og feber er ikke godkjent i bhg her. Foreldre sender barn i bhg uansett virker det som. Akkurat vært mark der også. Min eldste er 4 år og ikke en de små. Men her er det sakk om influensa, halsbettenelse, barn som så vidt puster mellom hostingen osv. At det er snørr og bakterier i en bhg er helt normalt. Men synes det er litt ekstremt når barn skal på død og lov i bhg selv om de har høy feber og dårlig allmenn tilstand. Sånn som det er det nå så må eldste være hjemme fra bhg 4 uker før min sønn skal på sykehus for at vi ikke skal bli syke. Det er helt ekstremt.

Leste vedtektene til bhg og feber er ikke godkjent i bhg her. Foreldre sender barn i bhg uansett virker det som. Akkurat vært mark der også. Min eldste er 4 år og ikke en de små. Men her er det sakk om influensa, halsbettenelse, barn som så vidt puster mellom hostingen osv. At det er snørr og bakterier i en bhg er helt normalt. Men synes det er litt ekstremt når barn skal på død og lov i bhg selv om de har høy feber og dårlig allmenn tilstand. Sånn som det er det nå så må eldste være hjemme fra bhg 4 uker før min sønn skal på sykehus for at vi ikke skal bli syke. Det er helt ekstremt.
å levere barn i bhg med feber skal man ikke gjøre, men om et barn får litt feber mens han er i bhg og almenntilstanden er bra, ringer vi ikke foreldrene. Er feberen høy ringer vi uansett hvordan almenntilstanden er, så får foreldrene vurdere om de vil hente. Som regel er barn med høy feber slappe, og har ingenting i bhg å gjøre.
Barn som er slapp og hoster og har mye snørr har heller ikke noe i bhg å gjøre. Har hendt vi har skysset de hjem i døra når de leverer syke barn

Dårlig humør og feber blir hjemme, snørr har vi på 6mnd her så det blir med i barnehagen[emoji23]

Feberfri dag hjemme trenger man ikke å ha. Når de er feberfrie er de (som regel) friske. Dette har jeg sjekket opp i, og det er få barnehager som krever dette lenger[emoji4]

Her sparer vi på sykt barn-dagene til de er ordentlig syke. Ved omgangssyke SKAL vi følge reglene, men har bank-i-bordet sluppet unna det de 1,5 år barnet har gått i barnehage.

Går ut av året med halvparten av dagene igjen, så er nok heldig der. Det hostes og snørres nok litt, men syke barn holdes hjemme i vår barnehage. Håper 2018 byr på vannkopper og lite annet [emoji28]

Feber og/eller dårlig allmenntilstand så blir hun hjemme. Litt hoste og snørr så er det i bhg. Men hun har bestandig en febyrfri dag hjemme før bhg, da hun nesten bestandig får feber igjen på kvelden.

Veldig rennende nese, grønt snørr og blanke øyne ; da holdes de hjemme . Hvor lenge spørrs åssen formen er men ivertfall 24 timer.
Oppkast og diare’ er der som oftest 48 timer .

Provoserende lesning. Ta det opp med styrer. Syke barn skal hjem!

I ungenes barnehage er de heldigvis flinke til å si ifra. Jeg liker også å få telefon om de er i stuss og de forklarer at ungen er ikke helt som den pleier, men ikke feber og at vi foreldre får vurdere om vi vil hente.

Det pleier jeg å gjøre ofte. Sier at hvis det var min unge så ville jeg hatt beskjed. Og så sier jeg at de får velge selv.

Feberfri dag hjemme trenger man ikke å ha. Når de er feberfrie er de (som regel) friske. Dette har jeg sjekket opp i, og det er få barnehager som krever dette lenger[emoji4]

Her sparer vi på sykt barn-dagene til de er ordentlig syke. Ved omgangssyke SKAL vi følge reglene, men har bank-i-bordet sluppet unna det de 1,5 år barnet har gått i barnehage.

Går ut av året med halvparten av dagene igjen, så er nok heldig der. Det hostes og snørres nok litt, men syke barn holdes hjemme i vår barnehage. Håper 2018 byr på vannkopper og lite annet [emoji28]

Jepp barnehagene kan ikke kreve feberfrie dager. Men mine barn har vært redusert hvertfall en dag etter sykdom. Spesielt yngste. Eldste kunne virke helt "fin" hjemme fordi han er en rolig gutt og satt å lekte, men vet at han hadde vært sliten om han hadde vært i barnehagen. Ser det på sånne små tegn. Kroppen er jo sliten etter dager den har fått mindre mat og jobbet mot sykdom. Yngste pleier å bruke flere dager etter feberen å begynne å spise ordentlig og sove godt nok på natten. Hun er typen som både kan være slapp, men også bære i god aktivitet og løpe rundt. Men allikevel ser jeg at hun ikke er klar for barnehage. Enten at hun trenger flere hvilepauser hun tar seg, eller at hun blir hyper eller at det skal lite til før hun blir sint/lei seg.

På jobb ser jeg ofte at ungene er slitne den/de første dagene barna kommer tilbake etter sykdom. Mer sutrete, klengete, slappe eller irritable. Ungene kommer oftere i konflikter og terskelen før de slår/biter er lavere, urolige og ukonsentrerte. Men det er typisk at noen foreldrene mener de er helt friske og vanlige når de kommer hjem. Men barnehage er noe annerledes mtp stimuli, aktivitetsnivå, støy, inntrykk osv. Jeg sender ikke barna hjem, men gir beskjed om at de rett og slett har hatt en skikkelig dårlig dag, og håper de til neste sykeperiode vurderer formen annerledes.

Unger er forskjellig og det gjelder ikke alle selvfølgelig. Men et lite hjertesukk fra meg til foreldre som ikke tror på personalet når de forteller at de ikke er seg selv. Vi vil bare barnas beste.

Jepp barnehagene kan ikke kreve feberfrie dager. Men mine barn har vært redusert hvertfall en dag etter sykdom. Spesielt yngste. Eldste kunne virke helt "fin" hjemme fordi han er en rolig gutt og satt å lekte, men vet at han hadde vært sliten om han hadde vært i barnehagen. Ser det på sånne små tegn. Kroppen er jo sliten etter dager den har fått mindre mat og jobbet mot sykdom. Yngste pleier å bruke flere dager etter feberen å begynne å spise ordentlig og sove godt nok på natten. Hun er typen som både kan være slapp, men også bære i god aktivitet og løpe rundt. Men allikevel ser jeg at hun ikke er klar for barnehage. Enten at hun trenger flere hvilepauser hun tar seg, eller at hun blir hyper eller at det skal lite til før hun blir sint/lei seg.

På jobb ser jeg ofte at ungene er slitne den/de første dagene barna kommer tilbake etter sykdom. Mer sutrete, klengete, slappe eller irritable. Ungene kommer oftere i konflikter og terskelen før de slår/biter er lavere, urolige og ukonsentrerte. Men det er typisk at noen foreldrene mener de er helt friske og vanlige når de kommer hjem. Men barnehage er noe annerledes mtp stimuli, aktivitetsnivå, støy, inntrykk osv. Jeg sender ikke barna hjem, men gir beskjed om at de rett og slett har hatt en skikkelig dårlig dag, og håper de til neste sykeperiode vurderer formen annerledes.

Unger er forskjellig og det gjelder ikke alle selvfølgelig. Men et lite hjertesukk fra meg til foreldre som ikke tror på personalet når de forteller at de ikke er seg selv. Vi vil bare barnas beste.

Alt er ikke sort-hvitt på dette området. Barn er forskjellige, og sykdommene de får er jo også ulike. Når jeg leverer i barnehage etter en sykeperiode gir jeg beskjed om at de bare må ringe om hun blir dårlig igjen, og prøver å sørge for at hun får en kortere dag :-) Opplever at vi og barnehagen har et godt og ærlig samarbeid på dette.

Har en hektisk jobb som ikke blir gjort om jeg ikke er der. Dermed hoper det seg opp. For en del yrkesgrupper er ikke dette en problemstilling. Kjenner også flere som tenker på sykt barndager som fridager de har krav på å ta ut, sykt barn eller ei. Og så har vi alle som ligger en plass midt i mellom på denne skalaen.

Tror de færreste er ute etter å slite ut barn og barnehage. Til syvende og sist slår jo det tilbake på en selv. Men har man brukt opp alle sykt barndagene, skjønner jeg desperasjonen :)

Nå blir jeg snart sprø. Ped lederen også trur jeg. Nå er datteren min syk hele tiden. I dag tidlig begynte hu å kaste opp. Var frisk og i bhg i går. Så nå ble det juleferie på hu. Glad jeg er hjemme uansett. Men er krise hvis dette smitter over på yngste. Jeg er syk også med vondt i begge ørene. Så god jul til alle som sender syke barn i bhg. Blir sofa jul her

Back
Topp