Jepp barnehagene kan ikke kreve feberfrie dager. Men mine barn har vært redusert hvertfall en dag etter sykdom. Spesielt yngste. Eldste kunne virke helt "fin" hjemme fordi han er en rolig gutt og satt å lekte, men vet at han hadde vært sliten om han hadde vært i barnehagen. Ser det på sånne små tegn. Kroppen er jo sliten etter dager den har fått mindre mat og jobbet mot sykdom. Yngste pleier å bruke flere dager etter feberen å begynne å spise ordentlig og sove godt nok på natten. Hun er typen som både kan være slapp, men også bære i god aktivitet og løpe rundt. Men allikevel ser jeg at hun ikke er klar for barnehage. Enten at hun trenger flere hvilepauser hun tar seg, eller at hun blir hyper eller at det skal lite til før hun blir sint/lei seg.
På jobb ser jeg ofte at ungene er slitne den/de første dagene barna kommer tilbake etter sykdom. Mer sutrete, klengete, slappe eller irritable. Ungene kommer oftere i konflikter og terskelen før de slår/biter er lavere, urolige og ukonsentrerte. Men det er typisk at noen foreldrene mener de er helt friske og vanlige når de kommer hjem. Men barnehage er noe annerledes mtp stimuli, aktivitetsnivå, støy, inntrykk osv. Jeg sender ikke barna hjem, men gir beskjed om at de rett og slett har hatt en skikkelig dårlig dag, og håper de til neste sykeperiode vurderer formen annerledes.
Unger er forskjellig og det gjelder ikke alle selvfølgelig. Men et lite hjertesukk fra meg til foreldre som ikke tror på personalet når de forteller at de ikke er seg selv. Vi vil bare barnas beste.