Syk baby

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
38,2 kl 7 i dag på morgenen, skikkelig snørrete og hoster mye. Ca 60 pust i minuttet.. Blir bekymret jeg :-/ flere syke babyer der ute?
 
Noe høy respirasjonsfrekvens men tempen er innenfor tåleevne. Pass på at småtten får I seg nok væske og følg med på den generelle almenntilstanden/ våte bleier / og at frekvensen ikke går mye over 60. :) Også masse trøst og kos da.

Min tøtte er sørpe tett men ellers I fin form.
 
Noe høy respirasjonsfrekvens men tempen er innenfor tåleevne. Pass på at småtten får I seg nok væske og følg med på den generelle almenntilstanden/ våte bleier / og at frekvensen ikke går mye over 60. :) Også masse trøst og kos da.

Min tøtte er sørpe tett men ellers I fin form.
Tusen takk! Når ville du evt kontaktet lege ifb med pusten? Har lette inndragninger ved ribbena.. God bedring til din lille :)
 
Pusten alene er ikke nødvendigvis nok. Det er en vurderingssak mtp lege og hva faktisk legen kan gjøre. Er det en virusinfeksjon (som det som oftest er) er det stort sett bare å vente. Hvis det er bakterielt kan antibiotika hjelpe men da vil også almenntilstanden være deretter. Det viktigste er at babyen får nok væske. Hvis du er usikker kan du ringe HS eller fastlegen I morgen men stort sett går disse tingene over av seg selv. Stol på mamma hjertet ditt så vet du hvor grensen går. God bedring til den lille.
 
Tusen takk! Når ville du evt kontaktet lege ifb med pusten? Har lette inndragninger ved ribbena.. God bedring til din lille :)

Så lenge allmenntilstanden er fin og babyen får i seg mat og har flere våte tissbleier er det ikke nødvendig å kontakte lege, med mindre ditt mammainstinkt sier noe annet. Blir de derimot sløve og endret allmenntilstand, eller får i seg mye mindre mat enn normalt er det lurt å kontakte lege med en gang. De få babyene som blir veldig syke av forkjølelsesvirus blir så tette i de nedre luftveiene at de må bruke all energi de har på å puste. Dermed orker de ikke å spise, pludre osv, og blir slappe og apatiske. Merker du forverring i symptomene eller at babyen får tydelige inndragninger ved ribbeina, kald og klam i huden, blek i huden, eller at du ser at nesevingene "åpner" seg når hun/han puster er det lurt å ta kontakt med lege.
De fleste babyer og barn blir forkjølet i de øvre luftveiene. Det høres ofte verre ut enn det er på grunn av trange forhold. Det skal ikke så mye snørr til før det høres godt på pusten. Prøv å skyll nesen med saltvann, det hjelper ofte godt og gi godt med væske. God bedring til din babyen din:)
 
Jeg tenker slik.. Når man er bekymret for babyen så drar man til lege ;) som regel er det ikke noe man trenger å bekymre seg for men da hjelper det veldig at fagfolk sier så..
 
Back
Topp