Sydentur vs zikavirus

Antronettesbaby

Betatt av forumet
Vurderer en sydentur da jeg er 30 uker. Blir gravide frarådet å reise i Europa nå pga zikaviruset? Finner ikke noe om det på nett..

Fra fhi.no:

Risiko for spredning av zikavirus i Europa
Verdens helseorganisasjons europakontor publiserte 18.5.2016 en rapport om risikoen for at zikavirus i løpet av sommeren 2016 kan etablere seg i Europa og spres gjennom myggstikk. Denne risikovurderingen er basert på kunnskap om utbredelse av myggarter som kan spre viruset og enkeltlands muligheter for raskt å kunne håndtere en slik situasjon. Formålet med denne risikovurderingen er å informere land som kan bli rammet av zikafeber slik at nødvendige tiltak kan igangsettes på et tidlig tidspunkt. Rapporten er ikke ment som en oversikt over hvilke land gravide bør unngå å reise til i sommer. Reiseråd vil bli gitt fortløpende etter hvert som zika-situasjonen eventuelt vil forandre seg.
Zika virus technical report. Interim Risk Assessment for WHO European Region (WHO, 18.5.2016)
I rapporten slås det fast at Madeira og områder langs den nordøstlige kysten av Svartehavet er steder med størst risiko for et utbrudd av zikafeber. Årsaken er at disse områdene har forekomst av gulfebermyggen som kan spre zikaviruset. På Madeira har de også tidligere hatt utbrudd med beslektede virus (dengue virus) som smitter med samme type mygg.
Land rundt Middelhavet (f.eks. Frankrike, Italia, Hellas og Tyrkia) antas å ha moderat risiko for zikafeberutbrudd. I Norden er det lav til svært lav eller neglisjerbar risiko for zikavirus-spredning. Dersom myggen som overfører viruset skulle komme til Norge har den dårlige muligheter for å klare vinteren og etablere seg her. Norge er derfor rangert som et lavrisikoland i rapporten. Verdens helseorganisasjon oppfordrer alle medlemsland å overvåke bestanden av mygg for å kunne fastslå om aktuelle mygg finnes lokalt.

Jeg er i Hellas nå (Rhodos), 28 uker. Jordmor lot meg trygt dra, sa ingenting om Zika. :)

Jeg er også i Hellas. Eneste jordmor sa var : Så deilig - kos dere:) Mer opptatt av maten enn av myggen (som jeg tror er ufarlig her).
Ja, samme! :D fikk beskjed om å holde meg unna vannet her bortsett fra på flaske, is som ikke er fra fabrikk, kylling og litt sånne ting :D hvor i Hellas er du?

Er på Samos:) Hvorfor fikk du beskjed om å holde deg unna kylling? Salmonella? Fikk bare beskjed om at kjøtt må være gjennomstekt + salat o.l. med mindre jeg skyller det selv, isbiter og så det vanlige. Får mye oppmerksomhet for magen her:) Og de fleste vet at det er hensyn å ta. Men det var en servitør i går som stusset på at jeg ikke ville ha ouzo og mente babyen ville like det:D

Sniker fra desember:) jeg laget akkurat en tråd der om dette, da jeg nå plutselig så denne artikkelen http://altformamma.no/artikler/821/article/item
ble litt redd.. Vi reiser etter planen til Gran Canaria i august når jeg er 24 uker.. Har ikke vært borti mye mygg der tidligere, men kjenner jeg blir bekymret :(

Sniker fra desember:) jeg laget akkurat en tråd der om dette, da jeg nå plutselig så denne artikkelen http://altformamma.no/artikler/821/article/item
ble litt redd.. Vi reiser etter planen til Gran Canaria i august når jeg er 24 uker.. Har ikke vært borti mye mygg der tidligere, men kjenner jeg blir bekymret :(
Jeg velger å stole på uttalelsen fra Folkehelseinstituttet som er limt inn i innlegg nr.2 i denne tråden. Den sier at den aktuelle listen med land ikke er ment som en liste over land gravide bør unngå å reise til men en oversikt over hvilke land som bør forberede tiltak slik at de står klare i tilfelle det skulle bli forekomst av zika-smitte. Folkehelseinstituttet vil være raske med å gå ut med tydelige råd hvis situasjonen utvikler seg i retning av at gravide bør unngå å reise til disse populære feriemålene.
I Afrika har det vært områder hvor det har vært zikasmitte siden 40-tallet i forrige århundre - og den har enda ikke spredd seg oppover mot middelhavsområdet - selv om det geografisk ikke er så langt unna.

Men jeg skjønner at det for mange er et skremmende scenario og har respekt for de som velger å bli hjemme. Viktig for bebisene at mor har det bra og ikke er bekymret:)

Jeg var på samtale med lege på Ullevål igår og hun sa at det er nå trygt å reise i Europa Så da har vi bestilt oss sydentur

Trodde det bare var fare i sør-amerika typ..
Og at det egentlig viste seg å komme fra vannet..?

Men har ellers hørt at Europa er trygt. Har selv reist der i svangerskapet og ikke hørt noe om zika da :)

Jeg skulle nettopp reist til Hellas, men fikk reiseforbud fra fastlege pga zikaviruset..

Back
Topp