Syden

endeligtre <3

Flørter med forumet
Hei :)
Jeg og min samboer reiser til Tyrkia om to uker. Da er jeg i uke 16.
Er det noe spesielt jeg må passe på utover maten, varmen osv?
Eller noen som har noen gode artikler eller nettsider hvor jeg kan få lest hva som er viktig å passe på? :-) vil gjerne høre egne erfaringer også!

Hvor i Tyrkia reiser dere? Vi reiser til Side lørdag neste uke.. ☺ Tror ikke det er mer forholdsregler der enn hjemme, men vann fra flaske er viktig. Gjennomstekt/kokt mat..

Reiser til Hellas neste uke og fikk beskjed om å bruke solkrem, støttestrømper på flyet, spise stekt mat, unngå salat og å gå inn hvis det blir for varmt. Fikk også. Beskjed om at jeg er et oppegående menneske som sikkert skjønner at jeg ikke skal gjøre aktiviteter som er ubehagelig uansett hvilket land jeg er i ;)

Jeg fikk en mega allergisk reaksjon av å spise for mye sitrus når jeg var gravid i sola :P Vet ikke om det er vanlig, men! endte opp med innendørs sydentur for kunne jo ikke få sprøyte pga babyen.

God håndhygiene pga toxoplasma. Er mye mer utbredt her (er i Spania atm)

Ikke spise salat, grønnsaker og frukt uten skall om det ikke er veldig godt vasket pga toxoplasma. Gjennomstekt kjøtt og gode melkeprodukter pga listeria.

Soling går vell greitt.

Vil også minne om at isbiter er mulig bakteriebombe - da svært mange steder bruker springvann til isbitene sine. Jeg har ALLTID blitt syk på alle sydenturer jeg har vært på. Inntil jeg sluttet å spise salat og isbiter. Begynte med dette regimet or 2 turer siden, og har faktisk ikke vært sydensyk siden. Bare et tips sånn generelt og :)

har vært mye i tyrkia, også da jeg var gravid, viktigste er maten selvfølgelig, vann på falske, ikke spise kuleis og softis ute,og ikke klappe katter !! nå var ikke jeg soesielt forsiktig da jeg var gravid, levde som jeg skulle vært i norge, da tyrkia er vårt andre hjem ...hehe

Fikk beskjed om å passe meg for lammekjøtt, ellers passe på at maten er gjennomstekt/kokt, spis frukt med skall, ikke spise is fra disk, ikke upasteuriserte ting.. Jeg reiser til hellas på fredag, og har forsikra meg at fetaosten de har er pasteurisert ;) ja, og ikke klapp ville dyr ;) ha med en liten flaske antibac :)

Vi reiser til Mexico og Miami i høst, og jeg kommer til å holde meg unna alt av salat, isbiter, springvann og iskrem, og sørge for at all mat er gjennomstekt. Dette er forsåvidt noe jeg alltid er obs på når jeg er ute og reiser :)

Back
Topp