Syden tur erfaringer?

Blitz

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei :)

Vi tenker å dra til Bulgaria for ei uke, for å komme oss litt vekk fra Norge (da vi faktisk har bare hatt regn her jeg bor), og nå som jeg endelig er i form, tenkte vi det kunne være greit å ha en avslapping før den lille kommer :)

Det jeg lurte på er om det er noen som har erfaringer med Bulgaria (vi skal til Sunny Beach, eller et lite sted utafor). Jeg er 24 uker på veg når vi skal reise. Har fått meg med at vann fra kran, div salater/frukt skal man være forsiktig med (vaskes godt), kjøtt skal være GODT stekt og katter skal man holde seg unna.
Men enda så er jeg redd for at noe skal skje? Noen beroligende ord kanskje?

Jeg har vært 2 uker i Portugal i sommer i uke 18 -19 og det gikk fint enda jeg ikke var sånn superforsiktig.. En skal jo ha litt uflaks om det ikke skal gå bra men bør være ekstra forsiktig med hva en får i seg av mat.. Og skulle noe skje er jo ikke helsevesenet der nede på høyde med det norske... i alle fall viktig å ha en god reiseforsikring + europeisk helsekort med seg. Ellers var jeg ekstra følsom for varmen nå når jeg var gravid, men vet ikke om det gjelder alle.

Hei:)

Jeg har ingen erfaring med Bulgaria, men var i Spania nettopp. Men jeg fikk en del forhåndsregler fra jordmor og lege før jeg reiste.

- spise pasteruiserte melkeprodukter (det var jammen ikke en selvfølge i Spania..) (ost, melk, youghurt, dobbelsjekket alt og spurte på hotellet om de kunne sjekke (og bra var det for de var ikke pasteruisert, kjøpte heller selv da)
- flaskevann (pusset også tenna i det)
- flaske/boks brus (ikke sånn tappebrus)
- unngå isbiter (er som oftest laget av springvann)
- ikke salat ( såfremt man ikke lager det selv, og vet det er ordentlig skylt)
- ikke is fra isbarer (usikker på om det gjelder de som er fabrikkpakket og.. )
-alt kjøtt gjennomstekt
- er du overopphetet er baby og. Pass på i varmen. Drikk masse vann. Kjøl deg ned i basseng/hav. Bruk skyggen.
- smør deg godt (jeg brukte høy faktor)

Blir litt enklere kost, men hadde en fantastisk tur:) Sørg for å nyt hver dag, det kommer til å gå kjempebra, ikke vær bekymret :) Jeg tok med meg litt fiberrik mat (ala knekkebrød etc) for jeg har erfaring med at det er mye loff det går i. Jeg fikk også anbefalt å begynne på mageregulerende 2 dager før jeg reiste (ala Idoform). + jeg brukte støttestrømper på flyet.

Jeg er kjempe kånemor, og sikkert veldig forsiktig, men jeg tenkte jeg ville være førevar:)

+ som hun over sier; ha reiseforsiking, europeisk helsekort og helsekortet ditt med:)

God tur, kos deg masse, dere kommer til å få en flott tur :D

Vi var i Bulgaria for tre år siden, i Gamlebyen utenfor Sunny Beach. Veldig billig, god service, god sjømat! Deilig med Svartehavet.
Det var veldig høy luftfuktighet, og varmt, så du bør skaffe deg en flytemadrass og ligge på den i vannet hele dagen :)
Vi hørte forresten ikke noe av partylivet på andre siden.

Hei!
Vi dro til Korfu da jeg var gravid med eldste. Var 27-28 uker på vei. Tok forhåndsregler med mat og drikke, men det jeg glemte var flyturen. I løpet av flyturen på vei hjem la jeg på meg 3 kg væske, og huden min føltes 3 strl for liten. kjøp støttestrømper og bruk dem.. De er ikke pene, men de er verdt det!

Takk for tips og råd ! Føler meg litt tryggere nå ja :)
Skal no bare bli deilig å ta seg litt fri, håper jeg :)

Back
Topp