ORIGINAL: Alive and kicking
Kjekt med noen tips, ja. Jeg skal til Bulgaria en uke med familien i slutten av Juli. Da er jeg i uke 33. Det bekymrer meg lite, men tar gjerne imot tips.
Selv har jeg planer om å være veldig fleksibel med tanke på hva jeg orker i varmen, og skal i verste fall sitte inne og lese en god bok hele uka med aircondition på fullt. Men har vært i fin form hele svangerskapet, så tar høyde for:
Ikke ligge lenge i sola. Gå litt hver dag, men ikke mye. Være forsiktig med maten jeg bestiller ute. KOSE MEG :)
jeg var i bulgaria i 3-17 juni og da var jeg 26 og 27 uker på vei. vi reiste såppas tidlig fordi jeg var redd for at ting skulle skje osv.jeg vil bare si at det var svært tungt å gå gravid der selv om sesongen så vidt hade startet og temperaturen kun lå på 25 +++. Jeg hadde også vært i fin form hele svangerskapet, men når jeg kom ned i varmen og luftfoktigheten endret seg så begynte også plagene[:'(] hovne bein og hender. jeg var ekstremt på passelig med hva jeg spiste. Du kan ikke spise salat der nede,all frukt og grønsaker må du skylle nøye og ta av skall,kjøtt MÅ være veldig godt gjennomstekt, ALDRI spis is fra isbarene på gata (spis kun is som er pakket inn),klapp ALDRI dyr der nede. Og for guds skyld vær ekstremt flink med å kjøle deg ned! Jeg trodde jeg var det. satt under parasoll nesten hele tia,duppet nesten konstant i vannet,satt i skyggen, drakk mye kaldt og mye is, men den ene dagen var det 40 grader og ingenting hjalp så da fikk jeg solstikk[:(] Den natta ble tilbragt sittende på do samtidig som jeg hang over vasken[:'(]
Jeg råder deg også til å gå på apoteket før du reiser og kjøpe en rull med IdoForm med 30 tabletter til 99 kr. De sa at gravide kunne bruke det også. Tar du disse så regulerer du magen og har mindre sjans til å bli dårlig.
Kjøp deg også støttestrømper til å ha på flyet og beveg deg mye rund på flyet. Hvis du ikke har,så prøv å bytt til et sete nær midtgangen! så får du gått mye og du får kommet deg lettere på do.
Du MÅ også huske på at du MÅ ha med deg gravidjournalen over alt du går!
Og en ting til KOOOOOOOOOOOOSE DEG [:D]
Dette gjelder forøvrig alle andre som skal reise til syden også. Men må si jeg ville ikke turt å reist så seint i svangerskapet. Uansett ønsker jeg dere riktig god tur og kos dere masse!
EDIT: Quote: Ulvemamma:
Jeg reiste hjem fra Kreta på lørdag, da var jeg 30 +1. Fikk beskjed fra reiseselskapet at jeg måtte ha med bekreftelse på termin.
Denne ble ikke sjekket på vei ned, men på vei hjem spurte de etter den. Hun var skikkelig irritert fordi den ikke var på engelsk. Så hvis jeg var deg ville jeg bedt jordmor/lege skrive den på engelsk og med eksakt ukeangivelse.