syden i uke 30?

*AhjerterK*

Forelsket i forumet
Hei jenter[:)] vi har bestemt oss for å reise til syden om noen dager:) (hoppe på tur)Og så lurte jeg på om noen andre her har vert til sydenland i gravid tilstand i rundt uke 30? Og om de har noen tips og triks??
Jeg har selfølgelig ordna med air condition, men hvilke ting er lurt å tenke på??

Har du snakket med legen din? Hvilket land er "syden"? Forskjell på Egypt og Italia[:)] Jeg synes det høres veldig godt ut, men hadde ikke tatt sjansen så sent i tilfelle noe skulle skje. Men hvis du absolutt skal dra, er det viktig å være ekstra forsiktig med maten og ha ekstra fokus på hygiene, ligg i skyggen og drikk mye. Sjekk om reiseforsikringen din dekker eventuelle komplikasjoner i forbindelse med svangerskapet. Og snakk med legen eller jordmoren din før du drar[:)]

Kjekt med noen tips, ja. Jeg skal til Bulgaria en uke med familien i slutten av Juli. Da er jeg i uke 33. Det bekymrer meg lite, men tar gjerne imot tips.

Selv har jeg planer om å være veldig fleksibel med tanke på hva jeg orker i varmen, og skal i verste fall sitte inne og lese en god bok hele uka med aircondition på fullt. Men har vært i fin form hele svangerskapet, så tar høyde for:
Ikke ligge lenge i sola. Gå litt hver dag, men ikke mye. Være forsiktig med maten jeg bestiller ute. KOSE MEG :)

Vi skal til bulgaria vi også[:D]
Har ikke snakka med legen eller jordmor. Men har vert i fin form hele tida jeg også. Og så er ikke flyreisa så lang som når en reiser til mangen andre 'sydenland'. Bare 3 timer fra Oslo. Og det synes jeg er litt deilig:)
Det stod på ving sine sider at gravide frarådes å reise på lange flyreiser etter uke 33, men vil jo ikke si at 3 timer er så 'langt'?

Så herlig da! Det blir sikkert deilig.
Jeg tok årets syden reise i mai (uke 25 i sv.sk) fordi jeg ville følt meg usikker/nervøs dersom jeg skulle reist senere. Men det går sikkert greit.
3 timers flytur er jo ikke langt, gå en tur eller to i midtgangen, bruk støttestrømper. Drikk dobbelt så mye som du ville gjort til vanlig. Ha en god reiseforsikring, husk E111 kortet fra NAV.
Ta med helsekortet..
Slapp av og nyt ferien deres![:D]

http://www.lommelegen.no/322877/flyreise-og-graviditet

ifht flyreisen, ellers ville jeg ha sjekket ut evt sykehus i nærheten.
God tur [;)]

E111 ?? Hva er det? Huff, er så mye å passe på.. Kjenner jeg begynner å bli litt nervøs nesten.. Men får ta en tlf til legen i morgen..

jeg kom hjem fra gran canaria for to uker siden. (uke 29). hadde en flyreise på 5t30min =) gikk veldig greit :) hadde en toppers tur uten noen plager. men det kan være lurt å skaffe støttestrømper som du tar på på morgenen før dere reiser. hevelser kan jo oppstå :) gjorde ikke det for meg, så droppet strømpene på veien hjem... så kan det være greit å skaffe en legeerklæring på at det er greit å fly, da det er noen flyselskap som krever dette.. (kan ringe selskapet å høre om det er nødvendig også). ellers, drikk mye vann, få i deg litt sukkerholdig drikke også og baaaare kooooos deg :D ikke noe problem å være i syden, gravid, om du ikke plages noe særlig av varmen. jeg hadde det hvertfall helt herlig :D:D
så må du huske på å bestille godt stekt mat og holde deg unna salat som du ikke er 100% sikker på er vasket godt :) de er litt sløve på det enkelte steder..

ellers......

ha en kjempe fin tur og kos deg masse :D

Jeg reiste hjem fra Kreta på lørdag, da var jeg 30 +1. Fikk beskjed fra reiseselskapet at jeg måtte ha med bekreftelse på termin.
Denne ble ikke sjekket på vei ned, men på vei hjem spurte de etter den. Hun var skikkelig irritert fordi den ikke var på engelsk. Så hvis jeg var deg ville jeg bedt jordmor/lege skrive den på engelsk og med eksakt ukeangivelse. Det var det hun spurte om og var irritert fordi hun måtte regne antall uker selv. Hjalp ikke hva jeg sa....[8D] Sure damen[:@]
Helsekortet hadde jeg med kopi av, men det var helt unødvendig visstnok....
Ellers kjøpte jeg støttestrømper til flyturen, men hvis du kjøper det, så kjøp noen som ikke er så stramme at de blir ubehagelige... Det ble mine...[&:]

Holdt meg under parasollen stort sett hele tiden, hvis ikke ble det ubehagelig varmt! Men der er man jo forskjellig [:)] Og badet masse [:D] Deilig [:D]
Eneste jeg opplevde var ekstremt hovne føtter, aldri opplevd maken, etter en bytur på 2-3 timer! Og VONDT i ryggen på flyet! Ta med en liten pute om du har, de har aldri nok på flyet.....

Håper du får en strålende tur [:D]

tusen takk for svar![:D]

ORIGINAL: Alive and kicking

Kjekt med noen tips, ja. Jeg skal til Bulgaria en uke med familien i slutten av Juli. Da er jeg i uke 33. Det bekymrer meg lite, men tar gjerne imot tips.

Selv har jeg planer om å være veldig fleksibel med tanke på hva jeg orker i varmen, og skal i verste fall sitte inne og lese en god bok hele uka med aircondition på fullt. Men har vært i fin form hele svangerskapet, så tar høyde for:
Ikke ligge lenge i sola. Gå litt hver dag, men ikke mye. Være forsiktig med maten jeg bestiller ute. KOSE MEG :)

jeg var i bulgaria i 3-17 juni og da var jeg 26 og 27 uker på vei. vi reiste såppas tidlig fordi jeg var redd for at ting skulle skje osv.jeg vil bare si at det var svært tungt å gå gravid der selv om sesongen så vidt hade startet og temperaturen kun lå på 25 +++. Jeg hadde også vært i fin form hele svangerskapet, men når jeg kom ned i varmen og luftfoktigheten endret seg så begynte også plagene[:'(] hovne bein og hender. jeg var ekstremt på passelig med hva jeg spiste. Du kan ikke spise salat der nede,all frukt og grønsaker må du skylle nøye og ta av skall,kjøtt MÅ være veldig godt gjennomstekt, ALDRI spis is fra isbarene på gata (spis kun is som er pakket inn),klapp ALDRI dyr der nede. Og for guds skyld vær ekstremt flink med å kjøle deg ned! Jeg trodde jeg var det. satt under parasoll nesten hele tia,duppet nesten konstant i vannet,satt i skyggen, drakk mye kaldt og mye is, men den ene dagen var det 40 grader og ingenting hjalp så da fikk jeg solstikk[:(] Den natta ble tilbragt sittende på do samtidig som jeg hang over vasken[:'(]
Jeg råder deg også til å gå på apoteket før du reiser og kjøpe en rull med IdoForm med 30 tabletter til 99 kr. De sa at gravide kunne bruke det også. Tar du disse så regulerer du magen og har mindre sjans til å bli dårlig.
Kjøp deg også støttestrømper til å ha på flyet og beveg deg mye rund på flyet. Hvis du ikke har,så prøv å bytt til et sete nær midtgangen! så får du gått mye og du får kommet deg lettere på do.
Du MÅ også huske på at du MÅ ha med deg gravidjournalen over alt du går!
Og en ting til KOOOOOOOOOOOOSE DEG [:D]

Dette gjelder forøvrig alle andre som skal reise til syden også. Men må si jeg ville ikke turt å reist så seint i svangerskapet. Uansett ønsker jeg dere riktig god tur og kos dere masse!

EDIT: Quote: Ulvemamma:
Jeg reiste hjem fra Kreta på lørdag, da var jeg 30 +1. Fikk beskjed fra reiseselskapet at jeg måtte ha med bekreftelse på termin.
Denne ble ikke sjekket på vei ned, men på vei hjem spurte de etter den. Hun var skikkelig irritert fordi den ikke var på engelsk. Så hvis jeg var deg ville jeg bedt jordmor/lege skrive den på engelsk og med eksakt ukeangivelse.

jeg reiser til Hellas på søndag, og er da 31 uker på vei ned og 33 på vei hjem. har fått klarsignal fra både lege (fødselspesialist) og jordmor med klar beskjed om å koooooooooooose meg [:D]

de sier at det er ikke noe problem å reise så lenge man har et normalt svangerskap [:)]
man må bare ta de forbeholdene som andre har nevnt over her. bruk støttestrømper og bevege seg på flyet, drikke mye, være flink til å avkjøle seg, ta pauser fra sola, holde seg unna dyr (særlig katter) ikke spsise salat, bestill godt gjennomstekt kjøtt, ikke spis annen is enn innpakket, kun frukt med skall som du kan skrelle selv. ta med det du måtte trenge av medisiner (mot halsbrann/forstoppelse/idoform osv) og relevante svangerskapspapirer.

jeg har fått bekreftelse på termin - på norsk. men jeg regner med at Star Tour som vi reiser med hjelper oss om det skulle bli noe problem i forhold til det [:)]

dessuten har de flinke leger der nede, så jordmor sa at det er ikke noe værre å havne på sykehus der nede enn her [;)]

vi er også medlem av norsk luftamulanse, og ved å ringe dem får man snakke med en norsk lege direkte. de sender også folk nedover for å bistå ved behov når man er gullmedlem [:)] så jeg er ikke redd for å reise så "sent" i svangerskapet [:)]

jeg gleder meg til 2 uker FERIE! det er noe helt annet å være på ferie i den varmen enn her hjemme med husvask, klesvask, matlaging osv. det er DET som gjør meg gåen i denne varmen [8D]

dra på tur med god samvittighet og kos deg masse! [:D]

tusen takk for gode tips![:)] Og god tur til dere andre som skal reise også!![:D] 

Back
Topp