Syden i september

Kvikklunsjen

Forelsket i forumet
Vi vurdere å ta en 2 ukers sydentur til Bulgaria i september og da vil baby være knappe 2 mnd (har termin 12 juli). Dette er mest fordi vi ikke får noe særlig tur i sommer og gutten vår på 5 og et halvt hadde jo elsket det :)

Jeg lurer på om det er noen andre som planlegger det samme, eller som har vært i syden med så liten baby før og kan dele erfaringer med meg? Jeg tenker at det på mange måter er enklere med en sovende, ammende baby enn en 1 åring som beveger seg over alt (tenker på solen og stresset med solkrem) og hvor man da kanskje må ha med masse mat ned..
Og så klart, plutselig har man en kolikkbaby og da blir det jo uaktuelt, men man kan jo ikke vite det på forhånd eller alltid planlegge for det verste..

Fint om noen med erfaring kan dele litt tips! :)

Vi er inne på samme tanken. Reise siste uken i september. Har ingen erfaring med så liten baby, men var i Tyrkia med storebror når han var 5 mnd. Det gikk supert :)

Hvor tenker dere å dra?

Vi er inne på samme tanken. Reise siste uken i september. Har ingen erfaring med så liten baby, men var i Tyrkia med storebror når han var 5 mnd. Det gikk supert :)

Hvor tenker dere å dra?

Okei - vi reiser nok til Albena, Bulgaria. Har vært der før og vet det er fint for barn, pluss at det er mye billigere enn andre steder :)

Jeg syntes det ofte er mye enklere å ta med de minste på tur. Ikke det at jeg har hvert i Syden med barn. Men skal ha med lillebror på marked i september og folk var da stressa over at jeg skulle ha med en så liten og på I telt. Men han er jo så liten at han ligger jo bare der eller blir bært på så det er jo ikke noe stress :P da kan hu på 8 år som for ente gang har våte klær fordi hun skulle bare være mer stress :P

Jeg syntes det ofte er mye enklere å ta med de minste på tur. Ikke det at jeg har hvert i Syden med barn. Men skal ha med lillebror på marked i september og folk var da stressa over at jeg skulle ha med en så liten og på I telt. Men han er jo så liten at han ligger jo bare der eller blir bært på så det er jo ikke noe stress :P da kan hu på 8 år som for ente gang har våte klær fordi hun skulle bare være mer stress :P

Ikke sant, det tenker jeg også. Og jeg tror mye er avhengig av hvordan foreldrene oppfører seg.
Begynner vi ferien med å stresse på veg til flyplassen og så få panikk med en gang babyen gråter litt på flyet så legger man listen.
Klarer vi å beholde roen og stresse ned så har jeg stor tro på at man kommer langt med bare det :) det fins jo også babyer i syden, kan ikke være heeeeelt umulig heller :)

Ikke sant, det tenker jeg også. Og jeg tror mye er avhengig av hvordan foreldrene oppfører seg.
Begynner vi ferien med å stresse på veg til flyplassen og så få panikk med en gang babyen gråter litt på flyet så legger man listen.
Klarer vi å beholde roen og stresse ned så har jeg stor tro på at man kommer langt med bare det :) det fins jo også babyer i syden, kan ikke være heeeeelt umulig heller :)

Ja de har faktisk barn de og, så tenker det helt fint går ann å ta med seg barn på ferie der. Her er ikke slike ferier aktuelt da jeg ikke takler varmen og blir dårlig :P men ja du har helt rett i det at om vi stresser så blir ungene stressa. Ta det med ro og nyt ferien så tenker jeg det vil bli en fin tur :)

Skal ikke se bort ifra at jeg drar ned til leiligheten i Tyrkia rundt september en gang. Ikke noe problem. Alle under 25 i familien vår har vært der som baby, så det skal vel gå fint denne gangen og :p

Vi reiser til gran canaria første uka i oktober, så dersom lille kommer til termin er hun bare 2,5 Mnd.
Tror og håper at dette skal gå veldig fint!:) vi reiste med gutten vår rett før han ble 2 år, og det var veldig travelt. Husker jeg kikket på alle med baby, og skulle ønske vi også kunne få en så avslappende og rolig ferie:p når de er så små så ligger de jo å sover meste parten av tiden uansett!:)
Når vi reiser så blir gutten vår snart 4 år, så regner med at dette blir en enklere tur med han også!:)

Sniker fra oktober;) vi tok med jenta vår på 8ukers dagen 1 uke i tyrkia. Det var i oktober så d var som en norsk sommer! Fullammet så ingen bekymring der.. Men tok med nan i tilfelle noe skulle skje med meg.. Enkleste turen med dattra jeg har hatt;) sov, spiste, lekte på solsenga, sov, spiste... Myggnetting og dyne var beste å lureste vi hadde
Med. Og solhatt til sterkt lys.. Går så bra at;)

Det anbefales vel at de skal være ferdige med vaksinene, så ca 3 mnd gamle..?
Veldig med tanke på at når man sitter innelukket i et fly er det stor smittefare for evnt sykdommer. Dette har i hvertfall vi fått beskjed om av helsesøster. Forhør dere med vaksinekontoret :) vi var i Tyrkia med veslemann da han var 7 mnd.. Mens vi var der ble han syk, og ble innlagt på barneavdelingen med RS virus da vi kom hjem. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på den bittelille babyen som satt i setet foran oss i flyet på vei hjem :(

De sier d er mindre farlig når de fullammes.. Men greit å dra til en plass der man vet d er sykehus i nærheten

Det anbefales vel at de skal være ferdige med vaksinene, så ca 3 mnd gamle..?
Veldig med tanke på at når man sitter innelukket i et fly er det stor smittefare for evnt sykdommer. Dette har i hvertfall vi fått beskjed om av helsesøster. Forhør dere med vaksinekontoret :) vi var i Tyrkia med veslemann da han var 7 mnd.. Mens vi var der ble han syk, og ble innlagt på barneavdelingen med RS virus da vi kom hjem. Vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på den bittelille babyen som satt i setet foran oss i flyet på vei hjem :(

Ferdig med vaksiner er man vel ikke før ved 15 mnd? Kan vel ikke være sånn at man må vente til dess med å reise med barn?
Det er vel kun hvis man skal reise til et land hvor det er anbefalt at man tar en viss vaksine, som ved reise til Asia, Afrika eller Sør Amerika...

Vi tenker også å dra i september, om alt er bra etter fødsel osv :)
Vi er mye i Tyrkia så turen går nok dit. Da blir det 2 uker der :)
Tror det kommer til å gå kjempefint!

Blir det ikke noen tur nå i september så blir det 3-4 uker i mai neste år! :)

Sydentur og varmere strøk er tipptopp tommel opp! Har vært mye i Bulgaria selv også, fin plass det og :)

Ferdig med vaksiner er man vel ikke før ved 15 mnd? Kan vel ikke være sånn at man må vente til dess med å reise med barn?
Det er vel kun hvis man skal reise til et land hvor det er anbefalt at man tar en viss vaksine, som ved reise til Asia, Afrika eller Sør Amerika...
Ser at jeg ordla meg feil i farten :)
Barnet bør ha fått ihvertfall kombinasjonsvaksinen som de får ved 3 mnd. Dette fikk vi beskjed om generelt ved flyreiser.

Ser at jeg ordla meg feil i farten :)
Barnet bør ha fått ihvertfall kombinasjonsvaksinen som de får ved 3 mnd. Dette fikk vi beskjed om generelt ved flyreiser.

SKkønner.. Men det er vel noe som varierer litt etter hvem man spør, for det er veldig mange jeg har lest om som har reist til varmere strøk med babyer yngre enn 3 mnd :)

SKkønner.. Men det er vel noe som varierer litt etter hvem man spør, for det er veldig mange jeg har lest om som har reist til varmere strøk med babyer yngre enn 3 mnd :)
Det kommer sikkert an på hvem man spør, ja :)
Dette er hva jeg fikk opplyst ved helsestasjonen, og ville bare dele :)
Alt i alt så er det jo opp til hver enkelt hva man mener er best for sine barn, det er jo mange som velger å ikke vaksinere i det hele tatt og, så ;)

Det kommer sikkert an på hvem man spør, ja :)
Dette er hva jeg fikk opplyst ved helsestasjonen, og ville bare dele :)
Alt i alt så er det jo opp til hver enkelt hva man mener er best for sine barn, det er jo mange som velger å ikke vaksinere i det hele tatt og, så ;)

Ja, det kan du si :) tenkte å forhøre meg litt med jordmor på neste kontroll om hva hun mener..
Takk for at du delte!

Nå har ikke jeg reist selv med baby, men min bror og familien reiste når ene var ca 5 mnd, og det var vist mye enklere og bedre enn å reise ned minste som nå er over 1 år, han sov hele flyturen nærmest :)

Dro med minste i veg av oktober da han var 2,5 mnd. Amme, litt flaske, sov, lå i bagen, lett å ha med rundt, sov på flyet. Flott og enkel tur!

Eneste som var litt pes var nattesoving, han var ikke noe god på det. Og han var oppe kl fem, litt tidlig.. Men - sånn hadde det jo vært hjemme også. Bare litt slitsomt dersom hele familien blir forstyrret av det.

jeg har termin 13. juli, og vi planlegger en tur til spania midt i september. Har fått tips om å snakke med helsesøster om å få tre md vaksine litt tidligere så hun er bedre rustet. Nå skal vi til eget hus, ikke hotell, noe som forhåpentligvis hjelper mot alle bakteriene som florerer, men jeg tenker, de har jo barn i syden også! Og det er nok absolutt letteste tiden å reise med barn på! :)

Back
Topp