Sy sin egen bunad!

Ruli

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Sensommerlykke 2017
Er det noen her som har brodert voksenbunad? Gjerne med bilde :) er det vanskelig? Har lyst å lage egen :D

De jeg vet som har gjort det har litt peiling på søm. Tror ikke jeg ville satt i gang som nybegynner iallefall :)

Min mor broderte sin første bunad til sin egen konfirmasjon, senere har hun brodert mange. Jeg tror du må ha en spesiell interesse for det :-)

Jeg har laget bunad, men i barnestørrelse. Hadde ingen erfaring fra bunad brodering eller bunadsøm fra tidligere. Det var ikke så veldig vanskelig, men veldig tidkrevende da det var en bunad med mye brodering. Har du interesse for håndarbeid så fikser du det! Alt kan læres underveis.:) hadde "oppskrift" fra husfliden på de forskjellige stigene og fargene som skulle brukes.:) har planer om å lage bunader til jentene skal konfirmeres.:)

Jeg har laget bunad, men i barnestørrelse. Hadde ingen erfaring fra bunad brodering eller bunadsøm fra tidligere. Det var ikke så veldig vanskelig, men veldig tidkrevende da det var en bunad med mye brodering. Har du interesse for håndarbeid så fikser du det! Alt kan læres underveis.:) hadde "oppskrift" fra husfliden på de forskjellige stigene og fargene som skulle brukes.:) har planer om å lage bunader til jentene skal konfirmeres.:)
Jeg har sydd før. Men strikker mye og syr endel. Mamma har brodert bunad før så har en liten hjelper der:p

Har bare brodert barnebunad dessverre (hardangerbunad) og for å være ærlig så var det moren min som gjorde den største jobben. Jeg sydde brystduk og belte med perler, mens hun sydde hardangersøm til skjorten og forkleet samt at hun gjorde monteringen. Brukte vel nesten hver kveld i en måned på å bli ferdig med perlebroderiene, og min mor brukte vel tilsvarende med tid til hardangersømmen. Monteringen ble gjort i løpet av en helg, tror det var den vanskeligste jobben men heldigvis fikk hun hjelp av tanten min som har sydd bunader før.

Back
Topp