Sy babyklær og div

mellow

Glad i forumet
Mailykke <3
Novemberlykke 2018
Jeg vil lære å sy, men jeg har ingen erfaring. Jeg har symaskin og tålmodighet, men det er det..
Ser det er flere som syr babyklær og det virker jo ikke såå vanskelig ut.

1. Noen som har tips? Eller kan komme med et lite "grunnkurs".
2. Hva trenger jeg?
3. Når jeg bestiller stoff, hva slags stoff-type burde jeg ha? Jersey til body, og bomull til bukser?
4. Når jeg skal bestille stoff, er det lurt å bestille mer enn 1m av gangen. holder 1m til f.eks bukse til baby?

Jeg ser for meg at selve syprosessen skal gå fint, der er det jo bare å prøve og feile, Men vil gjerne ha alt på stell før jeg begynner: vite hva jeg trenger og div.

Hvis det er noen flittige sypiker her, del gjerne bilder av babyklær dere har sydd :D

Nå fikk jeg litt inspirasjon. Fikk også lyst. Har lett etter en hobby eller noe tidsfordriv som ikke koster så mye. Prøvde strikking men et teppe tok flere mnd så det ble litt kjedelig. Gleder meg til å prøve :D og se hva du får til !

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg vil lære å sy, men jeg har ingen erfaring. Jeg har symaskin og tålmodighet, men det er det..

2. Hva trenger jeg?
3. Når jeg bestiller stoff, hva slags stoff-type burde jeg ha? Jersey til body, og bomull til bukser?
4. Når jeg skal bestille stoff, er det lurt å bestille mer enn 1m av gangen. holder 1m til f.eks bukse til baby?

Jeg ser for meg at selve syprosessen skal gå fint, der er det jo bare å prøve og feile, Men vil gjerne ha alt på stell før jeg begynner: vite hva jeg trenger og div.

Hvis det er noen flittige sypiker her, del gjerne bilder av babyklær dere har sydd :D
Hei!

Jeg er nok en flittig sypike, syr barneklær. I along barneklærtråden ser du noen eksempler på hva jeg syr. Fikk du svar på det du lurte på? Jeg har ikke sett posten din før nå for har vært lite innom i det siste. Jeg har ikke tid å svare nå, men jeg kan gjerne dele litt erfaring om du fortsatt trenger det. :-)

2. Hva trenger jeg?

Hei!

Jeg anbefaler elastiske stoffer som feks jersey og ribb når man syr til baby, også til bukser, men der kan jo uelastisk bomull også brukes. Jeg liker best elastisk til baby. En meter holder lenge for mange bukser, de er ikke så lange de små. En meter jersey er nok for å lage to heldresser. I syoppskrifter pleier det alltid å stå hvor mye stoff du trenger for å sy plagget.
I tillegg trenger du ribb til kanter (tykkere elastisk bomull). Du må ha en elastisk søm på maskinen, jeg bruker en med tre rette sting og et kast. I tillegg er jeg veldig glad i tvillingnåla mi når jeg syr lukkekanter, det blir så pent og ser proft ut med to parallelle sømmer.

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter med et "grunnkurs" så jeg foreslår at du spør istedenfor, jeg deler gjerne min erfaring. :-)

Jeg har en liten syblogg der jeg har lagt ut litt, du kan jo kanskje titte litt der :-). http://siljasdrommer.blogspot.no/

Hei!

Jeg anbefaler elastiske stoffer som feks jersey og ribb når man syr til baby, også til bukser, men der kan jo uelastisk bomull også brukes. Jeg liker best elastisk til baby. En meter holder lenge for mange bukser, de er ikke så lange de små. En meter jersey er nok for å lage to heldresser. I syoppskrifter pleier det alltid å stå hvor mye stoff du trenger for å sy plagget.
I tillegg trenger du ribb til kanter (tykkere elastisk bomull). Du må ha en elastisk søm på maskinen, jeg bruker en med tre rette sting og et kast. I tillegg er jeg veldig glad i tvillingnåla mi når jeg syr lukkekanter, det blir så pent og ser proft ut med to parallelle sømmer.

Jeg er litt usikker på hva du er ute etter med et "grunnkurs" så jeg foreslår at du spør istedenfor, jeg deler gjerne min erfaring. :)

Jeg har en liten syblogg der jeg har lagt ut litt, du kan jo kanskje titte litt der :). http://siljasdrommer.blogspot.no/

Takk for tips. Så fin blogg du har, og så flink til å sy :O har så lyst til å lære meg det jeg også..
elastisk søm, kast, tvillingnål, lukkekanter.. hmm, jeg henger ikke helt med, tror jeg burde lese meg litt opp om de ulike ordene og "bibelen" til symaskina..
her jeg bor er det ingen sybutikker, så jeg er avhengig av å handle stoff på nettbutikker. Hadde vært så mye lettere med en sybutikk i området slik at jeg kunne sjekket ut stoff osv.. men har planer om å ta meg en tur inn til Oslo og titte innom stoff og stil. Ser på bloggen din at du blant annet handler stoff fra Lillestoff. Jeg kikket inn på siden deres, men den var på tysk, og jeg så ingen "shop". Handler du fra nettsiden? Den buksa i elefant-mønster var jo bare så herlig.. slik kunne jeg tenkt meg å sy :) Legger du ut oppskrifter av og til?
så også at du handler fra myllymuksut.. er det noe du bestiller via nettet det også?

jeg har planer om å bestille meg stoff.. også frem til jeg får det, skal jeg øve meg på gamle sengetøy slik at jeg får testet ut hvordan det er å sy. nå har jeg endelig fått lånt meg en symaskin av noen kjente, så har planer om å sette i gang ganske snart :)

Takk for tips. Så fin blogg du har, og så flink til å sy :O har så lyst til å lære meg det jeg også..
elastisk søm, kast, tvillingnål, lukkekanter.. hmm, jeg henger ikke helt med, tror jeg burde lese meg litt opp om de ulike ordene og "bibelen" til symaskina..
her jeg bor er det ingen sybutikker, så jeg er avhengig av å handle stoff på nettbutikker. Hadde vært så mye lettere med en sybutikk i området slik at jeg kunne sjekket ut stoff osv.. men har planer om å ta meg en tur inn til Oslo og titte innom stoff og stil. Ser på bloggen din at du blant annet handler stoff fra Lillestoff. Jeg kikket inn på siden deres, men den var på tysk, og jeg så ingen "shop". Handler du fra nettsiden? Den buksa i elefant-mønster var jo bare så herlig.. slik kunne jeg tenkt meg å sy :) Legger du ut oppskrifter av og til?
så også at du handler fra myllymuksut.. er det noe du bestiller via nettet det også?

jeg har planer om å bestille meg stoff.. også frem til jeg får det, skal jeg øve meg på gamle sengetøy slik at jeg får testet ut hvordan det er å sy. nå har jeg endelig fått lånt meg en symaskin av noen kjente, så har planer om å sette i gang ganske snart :)

Takk! Er ingen ekspert for det er ikke så lenge siden jeg begynte å sy barneklær, men koser meg med mine små prosjekter.

Elastisk søm er det viktigste du trenger for å sy i elastiske stoffer, se på maskina og bruk prøvelapper for å teste. Hvis du finner en søm på maskina som likner på siksak, men som har noen rette sting mellom hvert kast (hver siksak) så tror jeg den er best. Det er lurt med en søm som kaster over kanten slik siksak gjør så stoffet ikke frynser opp, men en ren siksak uten rette sting sitter nok for dårlig. Du finner frem til symaskinens elastiske sømmer ved å sy på en prøvelapp med elastisk stoff og dra i stoffet etterpå. Test med vanlig rettsøm så ser du at sømmen vil ryke med en gang du drar i den for stoffet er mer elastisk enn sømmen. Ta en gammel elastisk t-skjorte og lek med symaskinen på den :-)

Lukkekanter er de smale kantene som feks trykknappene sitter på, de er sydd på med en tvillingnål, en synål med to nåler, som lager to parallelle rettsømmer oppå og siksak under slik at det blir elastisk.

Lillestoff selger ikke over nett, der må du via en forhandler. Jeg var innom selve butikken dems i Tyskland i sommer. På etsy finner du mange som selger lillestoff, feks Ottobre shop er fin. Myllymuksut.com er kjempefin, kjøper på nettbutikken og de sender i separate konvolutter så blir ikke kluss med toll. Det gjør de som regel på etsy og.

Jeg har ikke laget oppskrifter selv enda,så da har jeg ingen oppskrifter å legge ut. Så langt har jeg ikke kommet enda :-)

Artig at du vil begynne å sy, jeg koser meg veldig med det.

Må få kjøpt meg en ny symaskin, for den jeg har nå blir jeg bokstavlig talt gal av. Det funker ikke for aaalt i verden; -p

Må få kjøpt meg en ny symaskin, for den jeg har nå blir jeg bokstavlig talt gal av. Det funker ikke for aaalt i verden; -p
Skal man sy så er det definitivt morsomst hvis man ikke klikker på maskina hele tiden så det høres lurt ut :-) Pass på å få en maskin som har elastiske sømmer, kan være at de absolutt enkleste modellene ikke har det, sømvalg er noe av det som kuttes på de enkleste modellene tror jeg.

Takk for tipset, skal ut i helga på en tekstilbutikk der de har litt peiling. Trenger noe enkelt, men som kan funke til både klær og drt enkleste. :-)

Takk for tipset, skal ut i helga på en tekstilbutikk der de har litt peiling. Trenger noe enkelt, men som kan funke til både klær og drt enkleste. :-)
Min erfaring er at man raskt blir ganske flink til å sy og da har man glede av litt flere muligheter med maskinen. Så noen sømmer å velge i og mulighet til å bruke tvillingnål er minste krav i mine øyne. Det kan hende at det er standard på alle maskiner nå altså, jeg har ikke peiling på hva som er på markedet, men verd å ha i bakhodet :-)

Du har nok et poeng der. Men kan absolutt ikke ha noe "avansert" maskin, kommer nok aldri til å ha bruk for det heller. Her skal det gå i enkle oppgaver:-)

Jeg er i samme situasjon. Har nettopp kjøpt meg symaskin, aldri sydd før. Det viste seg å være både enklere enn jeg trodde, og morsomt! Mitt første prosjekt ble gardiner til stua. De ble fine, med rapport som stemte og allting :D Nå har jeg kjøpt inn til å lage sanseklut (forskjellige stoffer, bånd, bjeller og cellofan), det gleder jeg meg til. Har også lyst til å lage babynest. Har en bok om barneklær med mønster, men føler meg ikke flink nok til det riktig enda.. :-P Steg for steg!

Jeg er i samme situasjon. Har nettopp kjøpt meg symaskin, aldri sydd før. Det viste seg å være både enklere enn jeg trodde, og morsomt! Mitt første prosjekt ble gardiner til stua. De ble fine, med rapport som stemte og allting :D Nå har jeg kjøpt inn til å lage sanseklut (forskjellige stoffer, bånd, bjeller og cellofan), det gleder jeg meg til. Har også lyst til å lage babynest. Har en bok om barneklær med mønster, men føler meg ikke flink nok til det riktig enda.. :-P Steg for steg!

Så gøy, du har jo kommet godt i gang! Velkommen i syklubben :-)

Vet du at jeg synes klær er lettere og morsommere å sy enn babynest... Så jeg syns du skal kaste deg over boka og prøv et eller annet! ;-)

Jeg holder akkurat på med en body :-)

Så gøy, du har jo kommet godt i gang! Velkommen i syklubben :-)

Vet du at jeg synes klær er lettere og morsommere å sy enn babynest... Så jeg syns du skal kaste deg over boka og prøv et eller annet! ;-)

Jeg holder akkurat på med en body :-)
Misforstå meg rett forresten, hehe, jeg har selv sydd babynest og var knallfornøyd med det. Brukte det masse, anbefales!

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Noen som kan anbefale ei bok/blogg eller lignende som har fine mønstre til barn/baby?

2. Hva trenger jeg?

1) Fint at du er instilt på å prøve og feile. Jeg ville kjøpt noen grunnleggende mønster og brukt dem til jeg var trygg. Så kan man begynne å leke seg med å forandre.

2) Symaskin, knappenåler, sytråd, en synål eller to, god stoffsaks (IKKE bruk til papir!!!!), oppspretter og evnt billig bomull til prøver og mønster (jeg kjøper det billigste dynetrekket fra IKEA)
3) Naturlige stoffer er fint. Jersey og bomull.
4) Kjøp mer enn en meter. Du skal jo prøve og feile ;)

Back
Topp