Svisker

K7583

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Har ei lita ei på 4 månder som plages med magen. Helsesøster foreslo svisker. Men hvor mye og hvor ofte?
 
Har ei lita ei på 4 månder som plages med magen. Helsesøster foreslo svisker. Men hvor mye og hvor ofte?
Kok opp sviskene og gi hun en t skje først, og se Om det hjelper. Så bare gir du mer hvis du merker at det ikke skjer noe. litt vanskelig å si hvor mye og hvor ofte fordi alle er forskjellige. Noen trenger en del, mens andre får fart på systemet med bittelitt
 
Litt og litt. Det holder med en til to skjeer i begynnelsen og gå oppover etterhvert. Når de begynner med fast føde så skal man begynne med veldig lite og gå oppover. Har en på 4.5 mnd selv som spiser fast føde. Men jeg kjøper ferdig fra butikken. Med 3 barn og ett dødsfall i familien hvor jeg bodde på hytta i 3 uker så har jeg ikke rekt å lage denne gangen. De har masse på butikken fra 4 mnd.
 
Hos oss fikk vi mer fart på magen med aprikos enn svisker. Kjøpte på helsekostbutikk og la bløtt før de kokte og ble most til pure. Lenge siden nå men for å få bort sovel? Eller noe. Gjorde samme med svisker, men aprikos var det som løsnet på magen :) bare et tips hvis du vil prøve.
 
Gir min på 4 mnd 2 små skjeer med sviskemos til grøtmåltid. Kan kjøpe ferdig på glass i butikken eller bløtlegge svisker i litt vann, koke opp og mose. Kan fint fryses ned.
 
Har hun vondt, viser ubehag, eller hard bæsj? Mange babyer endrer bæsjemønster rundt 3 mnd, f.eks.

Min første gikk fra daglig avføring til 7-10 dager i mellom. Ble jo superstressa. Men bæsj var bløt og fin når den først kom. Han ble kun ammet på det tidspunktet.

Hun andre ble forstoppet rundt 5 mnd. Hadde begynt med grøt, en risbasert. Etter det har vi bare brukt havregrøt.
 
Her hjalp ikke svisker noen ting, men jeg kokte en godt moden pære og ga en teskje eller to om dagen, da kom det ut og magevondten forsvant.
 
Har hun vondt, viser ubehag, eller hard bæsj? Mange babyer endrer bæsjemønster rundt 3 mnd, f.eks.

Min første gikk fra daglig avføring til 7-10 dager i mellom. Ble jo superstressa. Men bæsj var bløt og fin når den først kom. Han ble kun ammet på det tidspunktet.

Hun andre ble forstoppet rundt 5 mnd. Hadde begynt med grøt, en risbasert. Etter det har vi bare brukt havregrøt.

Ingen av delene. Hun er urolig, mye luft i magen og bruker timesvis på å få ut avføringen.
 
Helsestasjonen var i hvertfall veldig tydelig på at så lenge en fullammet så var ikke barnet forstoppet. Mine har begge fått sviskemos når fast føde ble introdusert. Og de har prompet, masse!

Men, mener du at hun sitter og trykker i timesvis, eller at det kommer litt nå og da liksom?
 
Back
Topp