Sviskemos

Tirnanog

Elsker forumet
Da var det min tur å spørre...
Hvordan lager dere sviskemos fra scratch? Har kjøpt svisker (må fjerne steiner fra dem). Regner med dere koker dem? Hvor lenge? Moser dem til klumpfri "grøt"... Hvor mye gir dere? Har ikke gjordt dette før jeg... men ser ikke ut som malt vil hjelpe denne gangen.
Er veldig hard i magen sin stakkar... Kommer ut gjør det, etter mye pressing, men slik vil vi ikke ha det! [&:]

Oisann... Skal se om jeg finner en oppskrift jeg!

Legg sviskene til bløt i kaldt vann. Kok dem i 5-10 minutter. Bruk stavmikser eller foodprosessor til mosing. Tilsett kokt vann, til den ønskede konsistens. Du kan lage saft ved å tilsette ekstra mye vann.

Sviskepuré 5-10 svisker
Kokevann
Dekk sviskene med vann og kok opp. La det koke på svak varme til sviskene er møre. Mos med stavmikser. Sviskepureen kan brukes som dessert, smakstilsetning til grøt eller mot hard mage. Kan oppbevares i kjøleskap noen dager.
Når de ulike ingrediensene er prøvd hver for seg, kan man godt blande litt, for eksempel slik de to neste oppskriftene viser.

Står forresten andre oppskrifter her også:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/oppskrifter/de_f_rste_smakspr_vene_229594

Og det står endel oppskrifter i den boka jeg nevnte for deg i en annen tråd her!

Håper det ordner seg i magen til vesla di! Iljèn får forresten sviskepurè etter hver kveldsmat... Lykke til!

ORIGINAL: RenateWild

Oisann... Skal se om jeg finner en oppskrift jeg!

Legg sviskene til bløt i kaldt vann. Kok dem i 5-10 minutter. Bruk stavmikser eller foodprosessor til mosing. Tilsett kokt vann, til den ønskede konsistens. Du kan lage saft ved å tilsette ekstra mye vann.

Sviskepuré 5-10 svisker
Kokevann
Dekk sviskene med vann og kok opp. La det koke på svak varme til sviskene er møre. Mos med stavmikser. Sviskepureen kan brukes som dessert, smakstilsetning til grøt eller mot hard mage. Kan oppbevares i kjøleskap noen dager.
Når de ulike ingrediensene er prøvd hver for seg, kan man godt blande litt, for eksempel slik de to neste oppskriftene viser.

Står forresten andre oppskrifter her også:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/oppskrifter/de_f_rste_smakspr_vene_229594

Og det står endel oppskrifter i den boka jeg nevnte for deg i en annen tråd her!

Håper det ordner seg i magen til vesla di! Iljèn får forresten sviskepurè etter hver kveldsmat... Lykke til!

Oj!! Takk for utfyllende svar! [:)] Skal prøve ut både sviskepuré og saft! Kjenner jeg meg rett spiser jeg sikkert resten av pakka når den først er åpnet! Går det an å fryse puréen og safta forresten?? Det hadde jo vært idéelt!!! [8|]

Aner ikke jeg, men det kan du jo evt prøve. Jeg må innrømme at jeg kjøper purèen i Sverige og den holder jo leeeeenge i glassene. Men prøv! Og gi evt tilbakemelding for jeg vurderer å begynne å lage litt mer mat selv snart. [:)]

Vo skal forresten til London i august... Blir nok ikke før desverre, men da får du si ifra om det er noe jeg skal ta med fra moderlandet for deg! [:)] 

Jeg skal teste oppskriften imorgen. Skal prøve å finne ut om jeg kan fryse den eller ikke. Men trenger jo ikke lage for flere å fremover heller da! [:D] Vi har kjøpt "porsjons kuber" som er til frysing og vi kommer til å lage all mat selv. Kun middagsglass om vi er på farten. Sambo er litt av en kostholdsfrik og vil vite hva vi putter i velse jenta! Heh, jeg i motsetning vet knapt forskjellen på c-vitaminer og karbohydrater! [&:]

August ja! Så koselig! Jeg er her jeg vet du, så det hadde jo vært superkoselig å treffes!!! Jeg får noen norske varer enten tilsendt i posten eller fra folk som kommer på besøk, og brunost er en klar favoritt. [:D] Sambo er ikke enig i "brown cheese" i det hele tatt, og synes vi nordmenn forøvrig har et merkelig kostohold... Men er man norsk så er men norsk, og ostehøvelen er med meg hvor enn jeg drar (nesten ihvertfall). Gav en ostehøvel til svigermor i julegave... den forble innepakket i 1 ÅR før jeg viste henne hvordan den fungerte. Skjære ost med kniv var tingen, helt til hun fant ut at ostehøvelen var "som skapt" for jobben! *sukk*

Mye babbel her... kjenner jeg er overtrøtt! [8|]

Føler meg rimelig trygg på de glassene jeg kjøper til henne. [:)] Det er ikke lov til å putte i så veldig mye som konserveringsmidler og lignende i Norge og Sverige så jeg mener at de er ganske så "rene" i innholdet.

Jepp, svigerinnen min skal gifte seg i august derfor kommer vi ikke før. Håper på å bli i rundt 2-3 uker da, men det spørs om mannen min vil bli så lenge.

Det skal jeg jammen kjøpe til min svigermor også!!! Ostehøvel ja! [:D][:D]

Du får si ifra om det er noe jeg kan ta med i alle fall, har jo ikke mye med oss TIL London. [;)] En brunost eller to er jo ikke noe problem! [:)] Salt lakris? Norsk sjokolade?

Du har sikkert funnet noen bra babybutikker der forresten? Vi skal kjøpe vogn til vesla der tenkte vi, men vet ikke om jeg vil kjøpe den på Mothercare eller Kids'r'us.... Vet du om noen andre butikker som evt har nettbutikk også?

Lillemor har ikke hatt hard mage enda, men til hu eldste lot vi henne spise sviska som den var vi, da i bitte bitte små biter, og ikke skinnet, bare det inni[;)]

Back
Topp