Sviskemos? Mengde?

emmen

Glad i forumet
Jeg har handla inn sviskemos, da vi har begynt smått med grøt. Hvor mye er det greit å gi nå i begynnelsen? igår ga jeg vel 2 t skjeer og hun gaper vilt. kunne sikkert gitt a mer, men er så usikker....

vi gir et halvt glass i lpet av 1 dag, fordelt ut over 2 måltider.

Jeg lager selv! [:D] Gir en terning pr. dag (den ferdige mossen ble frosset ned i isterning-brett, løsnet dem etter at var frosne og samlet dem i en boks i fryseren).

Har spist sviskemos fra glass og, men den hjemmelagde er helt klart den beste [:D]

Først fikk hun noen skjeer etter hvert måltid, kanskje 5-6 t-skjeer.
Så gikk vi over til å gi en tredjedel av glasset, fordi de holder 3 dager åpnet i kjøleskap. Nå får hun et halvt glass hver kveld etter grøten.

Skal lage sviskemos selv nå da, og fylle i de glassene vi har hatt. Spent på hvordan det blir. [:)]

ORIGINAL: Guria

Jeg lager selv! [:D] Gir en terning pr. dag (den ferdige mossen ble frosset ned i isterning-brett, løsnet dem etter at var frosne og samlet dem i en boks i fryseren).

Har spist sviskemos fra glass og, men den hjemmelagde er helt klart den beste [:D]

Hvor kjøper du svisker henne? De e sånn pose eller?
Tenkte faktisk på å tørke plommer til høsten, men hvordan kjør man det da?[:)]

ORIGINAL: småsmurf

Jeg brukte vanlig stenfrie svisker som du får kjøpt i butikken.
Fulgte en oppskrift jeg fant på nettet som sa 100 gram svisker i 3 dl vann som skulle kokes i ca. 10-15 min. Vannet helte jeg av (sparte på det) og kjørte sviskene i blenderen. For å få rett konsistens helte jeg i litt og litt av vannet fra kokingen. Og vips, ferdig mos [:)]

Har forresten akkurat laget aprikos mos også. Gjorde på samme viset, bare at jeg helte i hele posen med aprikos og helte på med vann (brukte ingen mål). Det smakte også veldig godt [:D]

stemmer også på ferdig mosen, er den beste ja! [:D]
har tatt vare på disse glassa vi har kjøpt på butikken med ferdig mos, fylt på med hjemmelaga i de og puttet i fryseren.
Har noen jeg har blandet med litt plomme også- hun elsker dem![:D] er jo så morro å lage maten selv da[:)]

i morgen prøver jeg meg på å lage hjemmelaget grøt.

ORIGINAL: småsmurf

Jeg brukte vanlig stenfrie svisker som du får kjøpt i butikken.
Fulgte en oppskrift jeg fant på nettet som sa 100 gram svisker i 3 dl vann som skulle kokes i ca. 10-15 min. Vannet helte jeg av (sparte på det) og kjørte sviskene i blenderen. For å få rett konsistens helte jeg i litt og litt av vannet fra kokingen. Og vips, ferdig mos [:)]

Har forresten akkurat laget aprikos mos også. Gjorde på samme viset, bare at jeg helte i hele posen med aprikos og helte på med vann (brukte ingen mål). Det smakte også veldig godt [:D]

Litt skrive feil i det inlegget mitt, ser jeg[8D] jaja..
Skal lage den selv jeg og da, må bare få handla inn svisker[:D]

ORIGINAL: sjanetta

stemmer også på ferdig mosen, er den beste ja! [:D]
har tatt vare på disse glassa vi har kjøpt på butikken med ferdig mos, fylt på med hjemmelaga i de og puttet i fryseren.
Har noen jeg har blandet med litt plomme også- hun elsker dem![:D] er jo så morro å lage maten selv da[:)]

i morgen prøver jeg meg på å lage hjemmelaget grøt.

Angående plommer, bruker du dem bare rå?
Går det ann å mose plommene og fryse dem og? De har vel samme effekt som sviskene, men må vel kanskje bruke litt mer siden sviskene er mer komprimerte? [;)]

Tror ikke jeg begir meg ut på hjemmelaget grøt fronten, er jo supert me de ferdige, så enkelt og fort ferdig[:D] Grøten må koke i 15-20 minutter, sånn hjemmelaget? Lager du flere porsjoner, hvordan oppbevares de da?

det er så supersmart å fryse ned i terningformer, for da kan man ta opp bestemt megnde selv også tar det ikke så lang tid å tine:)

Jeg lagde også sviskemos for første gang i dag! Brukte ingen mål da, puttet i hele pakken med svisker og fylte opp med vann så det dekte sviskene. Så stavmikser. Genialt, enkelt og mye, mye billigere enn å kjøpe på glass!

ORIGINAL: *Saile sin mamma*

det er så supersmart å fryse ned i terningformer, for da kan man ta opp bestemt megnde selv også tar det ikke så lang tid å tine:)

Ja jeg leste om det en plass på nettet og tenkte at det hørtes kjempe lurt ut! Liker gode tips [:D]
Har gjort det samme med potetmosen og gulerotmosen. Akkurat nå holder hun bare på å lære seg til å like smakene, så da holder det i massevis med 1 terning. Senere blir det vel flere terninger [:)]

Back
Topp