SVINEinfluensa...

Grete71

Forumet er livet
Jeg bor i et landbruksområde, med mye SVIN. [8D] Og det som har skjedd her, er at de har testet griser som faktisk IKKE har hatt symptomer, og de har testa positivt.... Så her tester de griser på "mistanke" virker det som. Hvem vet hvor lenge denne SVINEinfluensa'en egentlig har vært her da? Så lenge grisene ikke viser symptom, eller i det minste svake symptom? Kan svineinfluensaen ha vært her lenger enn vi tror?

Har aldri vært så glad noen gang for at jeg ikke spiser svinekjøtt[:D]

Spiser det jo ikke RÅTT da... [;)][:D]

Spiser ikke stekt engang[8D] Men savner koteletter og steka i jula da..og kunne ta seg en pølse på bensa innemellom, ikke alle som har kyllingpølser[:D]

H1N1-kombinasjonen går nå har oppstått hos 1 gris, eller 1 fugl, eller hos 1 menneske, som da har spredt seg til en pandemi. H1N1-variasjoner har oppstått mange ganger hos fugl/gris, men holdt seg der fordi det enten ikke har mutert, ikke vært smittedyktig videre til flere dyr, eller ikke smittet til mennesker i stor grad og dødd ut.

H1N1 oppsto i 1918 også, en en tilnærmet lik variant.

Ikke alltid jeg klarer å følge med på forklaringene dine.. [;)][8D][:D] Men altså, hva ER egentlig forskjellen på vanlig sesonginfluensa og denne? Sånn i grove trekk? Med tanke på f.eks at det dør flere i vanlig influensa (ja jeg vet at det er forskjellige risikogrupper) - så jeg forstår ikke HELT hysteriet...

Og når folk dør av vanlig influensa, dør de da av influensaen eller av underliggende årsaker?

ORIGINAL: Grete71

Ikke alltid jeg klarer å følge med på forklaringene dine.. [;)][8D][:D] Men altså, hva ER egentlig forskjellen på vanlig sesonginfluensa og denne? Sånn i grove trekk? Med tanke på f.eks at det dør flere i vanlig influensa (ja jeg vet at det er forskjellige risikogrupper) - så jeg forstår ikke HELT hysteriet...

Og når folk dør av vanlig influensa, dør de da av influensaen eller av underliggende årsaker?

Sesonginfluensa kommer igjen og igjen årlig i variasjoner med liten forandring, liten nok til at de aller fleste har A: minst 30-40% immunetsstyrke, og B: at det ikke sprer seg verdensomfattende samtidig, og C: Siden de fleste har minst 30-40% immunitetsstyrke vil det ikke være dødelig for noen av dem, og vil kun være dødelig for de som er veldig svake og gamle fra før, eller for veldig små barn som har 0% immunitetsstyrke.

En pandemi derimot er en kraftigere mutasjon, større avvik fra normalen, med andre ord kan det f,eks være et sesonginfluensavirus som har mutert kraftig nok til at det oppstår en helt ny variant som alle har 0% immunitet mot. Da vil alle få infeksjon med full styrke, og dødeligheten rammer da i dette tilfellet ikke eldre som har vært igjennom en lignende variasjon for 50-90 år siden fra to tidligere pandemier.

Den kraftige mutasjonen skyldes at denne har blandet seg med to andre viruser fra to andre dyrearter (fugl og gris).

Vet ikke om det er en god forklaring. Men stikkordene her er "sterk grad av mutasjon" og "tilnærmet 100% immunitetsmangel" som begge er viktige kriterier for at et virus skal bli pandemisk. Et sesonginfluensavirus mangler begge de kriteriene.

Back
Topp