Svineinfluensa

¤Tonje¤

Andre møte med forumet
Noen som er veldig usikre på om de skal vaksinere seg eller ikke?? Så på nyhetene i går at den vistnok skulle være forbedret nå. Men er det noe dem sier? Er så usikker, men vil det beste for barnet!

Jeg fikk det nå som gravid. Har aldri vært så dårlig før, og ble tilogmed innlagt. Måtte ta røntgen osv på sykehuset, selv om det ikke er anbefalt på gravide. skjønner du er i tvil, men dersom du får influensa, så tror jeg du angrer på at du ikke vaksinerte deg ;-) var helt forferdelig å være syk, og jeg har vært veldig bekymret for hvordan babyen har taklet det. Er heldigvis ikke lenge til ul nå, slik at vi får se om alt er bra...

Jeg tar den ikke. Har tenkt på det, men har sett folk med bivirkninger av den, så står over. Om det blir en kjempe epedimi her jeg bor, får jeg heller revurdere det.

Jeg skal ta den, de anbefaler jo gravide å ta den, spesielt i 2. og 3. trimester, ettersom influensaen kan være skadelig for barnet! Det er så utrolig smittsomt, så jeg tar ikke sjansen på å bli syk! :)

Jeg tar den ikke. Har tenkt på det, men har sett folk med bivirkninger av den, så står over. Om det blir en kjempe epedimi her jeg bor, får jeg heller revurdere det.

Denne vaksinen er ikke den samme som svineinfluensavaksinen fra 2009. Den vi nå blir anbefalt og ta er en vanlig influensavaksine, ispedd svineinfluensavaksinen. Gravide blir alltid anbefalt og ta denne vaksinen. Denne skal visst ikke inneholde ingrediensene som ga bivirkninger i 09. Men jeg er usikker likevel.

Bør egentlgi ta den selv, fordi jeg er i flere risikogrupper. men tok ikke i 09, å hodler meg helelr litt ekstra hjemme nå mens det verste står på.

Har sakt at om det kommer et tilfelde av svineinfluensa i finnmark så ska jeg ta vaksinen. Men er jo bestandig så overdrevent i medier. Vanlig influensa vet jeg at jeg klarer med glans,aldri vært noe særlig syk heller da. Så jeg avventer med den.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Er ganske usikker, men heller mot å ikke ta den. Tenker jeg vil aldri tilgi megselv dersom noe skjer med barnet pga en vaksine..

Det er verre for barnet hvis du får influensa...

Er det det? Hva kan skje?

Jeg VET at det ikke er samme vaksine i år som i 2009, men ser man tilbake til 2009 så mistet flere gravide barnet de bar etter de tok vaksina, de hadde for tidlige fødsler, barn og voksne har fått narkolepsi, ME og andre uhelbredelige sykdommer.

Og jeg har aldri tatt influensavaksine før og har heller ikke hatt infliuensa (alvorlig) siden jeg var 14, 16 år siden.

Men jeg har ikke bestemt meg 100% for ikke å ta den enda, men jeg er skeptisk...

Er det det? Hva kan skje?

Jeg VET at det ikke er samme vaksine i år som i 2009, men ser man tilbake til 2009 så mistet flere gravide barnet de bar etter de tok vaksina, de hadde for tidlige fødsler, barn og voksne har fått narkolepsi, ME og andre uhelbredelige sykdommer.

Og jeg har aldri tatt influensavaksine før og har heller ikke hatt infliuensa (alvorlig) siden jeg var 14, 16 år siden.

Men jeg har ikke bestemt meg 100% for ikke å ta den enda, men jeg er skeptisk...

Jeg vet ikke helt nøyaktig hva som kan skje, men influensa kan være skadelig for babyen i magen, spesielt i 2. og 3. trimester.
De sier jo at denne vaksinen er trygg og de anbefaler gravide å ta den, så det stoler jeg på.

Det er i utgangspunktet ikke farlig for barnet dersom du får influensa. Det som er farlig for barnet er høg feber. Og når man er gravid er man lettere utsatt for andre tilleggs sykdommer som kan være farlig for barnet. Derfor man er i risikogruppen som gravid.

Jeg har ikke tatt den, og tror ikke jeg kommer til å ta den... :)
Tenkte heller ikke på at det var noe man skulle tenke på før jeg så i avisa her om dagen.

Dette er jo en vaksine som det anbefales å ta hvert år for de i risikogrupper, og er mot sesonginfluensa og samtidig svineinfluensa.
I år har det vært ekstremt mye i media om dødsfall i forbindelse med influensa (sesong og svineinfluensa da man ikke vet hvilken av de det er før prøver er analysert osv)...men det de ikke skriver er at det dør personer hvert år av influensa. Blir jo selvfølgelig ekstra trist når det er barn, og derfor større mediadekning rundt dette.
Det er da, som nå, spesielt eldre med nedsatt immunforsvar og personer i risikogrupper ellers som er mest utsatt.

Tenker som så at dette er en avgjørelse hver enkelt må ta...hva som føles riktig for hver og en :)
For meg føles det ikke riktig her og nå :)

Tok vaksinen i 2009, men har ikke vurdert engang å ta den nå.... Jeg satser på å slippe unna influensa :-) kan ikke huske å ha hatt influensa engang :-) tok den sist på meg og de to minste gutta pga vi var i risiko gruppen pga astma. Men hopper glatt over den nå ;-)

Jeg var hos legen min på fredag og ble anbefalt å ikke ta den, pga han mente jeg er sunn og frisk og min kropp skal tåle influensa.
Men jeg spurte jo hva som skjer med barnet hvis jeg får dette. Å han sa det skjer ikke noe med barnet før du blir så dårlig at verdiene i kroppen faller og barnet ikke får noe næring. Det var det værste som kunne skje sa han.

Jeg vaksinerte meg i 2009 og han mente også denne vaksinen fortsatt hadde en liten virkning.

Men det er vanskelig, jeg tar den ikke og velger å tro om det skulle skje noe at jeg handlet i det jeg mener er det beste for mine barn.

Jeg har ikke tenkt til å ta den, men kommer nok til å nevne det neste time hos lege for å høre hva han sier om det..

jeg hadde ikke tenkt å ta den...men litt i tvil...hører jo så mye snakk.... skal til jordmor på tirsdag høre hva hun sier...
jeg er normalt en person som ikke blir ofte syk, har ikke en annen sykdom og er ikke veldig overvektig... så ser egentlig ikke noe stor grunn til å ta den, og ja skulle man bli litt syk, så føler jeg at det må da bare være litt sunt... for da produserer vel kroppen litt antistoffer og immunforsvar til babyene...?

Tok den da jeg var gravid i 2009,men tror ikke jeg tar den nå. Leste at de fleste skal være immune nå pga viruset har vært i befolkningen noen år.

Back
Topp