Svineinfluensa selvom det er 18 dager siden jenta mi fikk vaksine?

oslojente1980

Forumet er livet
VIP
Datteren min på 3 er i risikogruppa siden hun har astma og har fått vaksine for 18 dager siden idag. Våknet i går med 38,4 i feber, men var ellers i fin form. Spiste greit også. Feberen ble høyere igår ettermiddag opptil 39. Ga pille da hun skulle legge seg og en i natt sa hun våknet. Hun var kjempe varm.

I dag tidelig hadde hun fortsatt 38,8 i feber. Kjempe varm. Har kastet opp litt etter mat, så hun ville ikke ha noe mat. Fin form ellers, men veldig varm og feber.

Ringte legevakta for å forhøre meg, men legen skulle ringe meg opp igjen fikk jeg beskjed om. Nå sover hun da.

Kan hun fått svineinfluensa selvom hun er vaksinert?? Leste på nett at den ikke virker med en gang[&o][:o]

De sier vel at det kan ta 14 dager før den har full virkning, men er jo umulig å si om det er svinet hvis ikke hun testes. Det erjo så mye annet som går nå på høsten. Veldig mange barn som har vært "influensa syke" nå men som er negative på svinetesten, så du får jo bare satse på at hun er beskyttet og kanskje er dette noe annet.

God bedring!

Tassen min fikk svineinfluensaen 8 dager etter at han fikk vaksinen,fikk beskjed på legevakten at det tar opptil 2-3 uker før kroppen er helt beskyttet.Så det er ikke umulig,men kan jo også bare være en forkjølelse.Siden han allerede var vaksinert + at han fikk Tamiflu ble han mye bedre etter bare 2 dager.
God bedring[:)]

Jeg har hørt at vaksinen bare sikrer deg 70-80% mot svineriet.....
Men, bare noe jeg har hørt...

ORIGINAL: Linemor7

Står iallefall det på enkelte sider at den bare beskytter 70%

Det tar faktisk tre uker fra vaksinasjon til full effekt.. Men, når det er sagt så kan man få influensaen for det, bare at man får den i en mye midlere grad enn hvis man ikke hadde vært vaksinert.. Det er ihvertfall den informasjonen jeg har fått fra de legene jeg jobber med..

ORIGINAL: Linemor7

Feil. Den gir 70% immunitet, noe som betyr at alle symptoner blir tilsvarende mildere. Det går ikke ann å være 100% immun mot noe, det ville tilsvart at viruset hadde blitt destruert i det sekundet det kom i kontakt med huden din. All immunitet ligger på mellom 70-80%.

Det vil si: Det betyr ikke at 30% ikke er immune i det hele tatt. Det betyr heller ikke at 30 av 100 ganger så blir du skikkelig syk (hvis det hadde vært mulig å få noe 100 ganger, noe som er umulig).

Det betyr at hver gang et virus du er immunisert mot trenger inn i kroppen din, så vil cellene i kroppen etter en liten stund kjenne igjen viruset og begynne å bekjempe det. 70% immunitet (eller dekning som man kaller det) er i praksis "full immunitet".

En annen ting derimot, er at hvis man har svakt/svekket/uferdig immunsystem, så kan man ende opp med at en vaksine gir 0% immunitet fordi immunforvaret er så dårlig/svekket at det ikke setter i gang antigen-produksjon (som er nødvendig for å gi fremtidig immunitet). Da må man ta vaksinen på nytt når man er frisk/når immunsystemet er på topp, og/eller ta den flere ganger for å tvinge er svekket/dårlig immunsystem til å produsere nok antigen.

Hentet fra pandemi.no:
Beskyttende effekt
Etter én dose får over 95 prosent av de vaksinerte under 60 år beskyttende nivå av antistoffer mot influensa. Hos eldre er effekten litt dårligere, men også blant dem får nesten 90 prosent beskyttende antistoffer.

ORIGINAL: Katey

Hentet fra pandemi.no:
Beskyttende effekt
Etter én dose får over 95 prosent av de vaksinerte under 60 år beskyttende nivå av antistoffer mot influensa. Hos eldre er effekten litt dårligere, men også blant dem får nesten 90 prosent beskyttende antistoffer.

Ja der har vi treff-prosenten og ikke immunitets-prosenten/dekning. 90% og 95% er det jeg har også lest hva angår vaksiner generelt (4-5% får ingen (0%) immunitet fordi de er syke/svekket immunforsvar når de tar vaksinen).

Back
Topp