svineinfluensa og besøk?

KATTEKARO

Andre møte med forumet
Hei jenta mi har bursdag i morgen og har invitert venner.
Fikk tlf fra den ene mamman og var litt usikker på om hun skulle sende i vei jenta si.
Hun har fått påvist svineinfluensa på mandagen men no var hun i fin form og var feberfri.
Hun hoster veldig enda.
Er hun smittsom enda eller er det trygt og la henne komme???

Jeg hadde nok ikke tatt sjangsen nei, siden hun hoster mye...

Skal være hjemme i 7 dager etter man har blitt syk..

ORIGINAL: KATTEKARO
Hun har fått påvist svineinfluensa på mandagen men no var hun i fin form og var feberfri.
Hun hoster veldig enda.
Er hun smittsom enda eller er det trygt og la henne komme???

Er det rart pandemien sprer seg, når folk virkelig lurer på noe så slikt: Selvfølgelig er hun smittsom ennå. Hun er smittsom stort sett så lenge hun hoster, å være feberfri og føle seg grei er ikke ensbetydende med det å være frisk/ikke smittsom.

Nå må folk skjerpe seg, hvis ikke for egen skyld så for andres skyld - og begynne å ta smittefare samt forholdsregler alvorlig. Man sitter da ikke å lurer på om en jente som har fått påvist svineinfluensa, og fortsatt hoster, skal få lov til å komme å smitte et dusin andre barn pga. en bursdag.

Folk kan være smittsome i langt mer enn 7 dager, og hostetrangen er ofte en indikasjon på hvor lenge man er smittsom. Folk ser ut til å ignorere dette år etter år, noe som er en av årsakene til at influensa får nettopp spre seg så effektivt årlig. Samme med omgangssyken, sender ungen i barnehagen en dag eller to etter at de har omgangssyken, når inkubassjonstiden er 3-6 dager.

Folkemunne/folkemunne går visst foran vitenskapen, i de grader så folk tror på det selv og følger deretter, galskap mener jeg med tanke på hvor mye medisinsk kunnskap vi har tilgang til den dag i dag.

ser at jeg ikke har forklart meg bra:Var mandagen for 11 dager siden hun jenta vart syk og jeg vet at det skal gå 7 dager før de kan ut blant folk igjen.
men jeg vart veldig usikker ang den hosten.
Men tusen takk for svar:)

ORIGINAL: KATTEKARO

ser at jeg ikke har forklart meg bra:Var mandagen for 11 dager siden hun jenta vart syk og jeg vet at det skal gå 7 dager før de kan ut blant folk igjen.
men jeg vart veldig usikker ang den hosten.
Men tusen takk for svar:)
jeg hadde sagt nei..regelen er 7 dager..men jeg tror det er litt individuelt hvor lenge det sitter..og hoste er jo en av smitteårsakene, dråpesmitte

Usikker. Barnet vårt er syk, men istad var formen bra. Noen minutter senere er hosten tilbake, kinna røde og varm i pannen. Så virker som formen går veldig opp og ned. Går greit å sitte stille, men ved bevegelser kommer hosten og symptomene tilbake for fullt.

Ja, det er virkelig ikke rart pendemien sprer seg når folk vurderer slike ting - enda så godt informerte vi er!

jeg hadde sagt tvert nei, ved hosting kommer det gjerne dråper (i allefall på de små), og smitten skjer gjennom dåper!

Back
Topp