Svineinfluensa, farlig??

Mamimor

Forelsket i forumet
De advarer å advarer disse avisene, særlig Dagbladet og VG.. Men, nå begynner jeg å tenke mer og mer på det!
Jeg jobber i butikk, og der er det jo smittekilder overalt i forhold til kunder, penger, varer osv..
Men, hvis en blir smittet som gravid, hvor farlig er dette?

Har kun fått med meg at det er viktig med sprøyta som skal komme i september.
Men, det å ta en sprøyte som ikke er forsket noe særlig på, og ta den når man er gravid er jeg skeptisk til.  
Kan man bli sykemeldt i forhold til det med smittefare på arbeidsplassen?

Har ikke peiling... Kan ikke du ta å ringe fast legen din å spørr litt da...? :) Vet sikkert mer han :P

ORIGINAL: Jenniz

Har ikke peiling... Kan ikke du ta å ringe fast legen din å spørr litt da...? :) Vet sikkert mer han :P

Vil bare vite om det er farlig for barnet..[&:] Har tenkt på å ringe, så jeg får forhørt meg litt ang det..

De rådene jeg har lest er:
Bruk håndsprit regelmessig.
Hold 1 m avstand til andre mennesker.
Ikke ta deg i ansiktet uten å være ren på hendene.

Gravide vil få Tamiflu hvis de blir syke. Tror ikke det er så farlig for barnet, men er visst større sjanse for at man får flere komplikasjoner.
Pr nå er det få smittede i Norge. MEN det kan forandre seg om noen uker.
Snakk med legen din om hvordan du skal forholde deg fremover[:)]

ORIGINAL: Durken

De rådene jeg har lest er:
Bruk håndsprit regelmessig.
Hold 1 m avstand til andre mennesker.
Ikke ta deg i ansiktet uten å være ren på hendene.

Gravide vil få Tamiflu hvis de blir syke. Tror ikke det er så farlig for barnet, men er visst større sjanse for at man får flere komplikasjoner.
Pr nå er det få smittede i Norge. MEN det kan forandre seg om noen uker.
Snakk med legen din om hvordan du skal forholde deg fremover[:)]

Ja, det har jeg også lest[:)] 
Men, det med håndhygiene blir fort glemt når det er travelt på jobb, med utålmodige kunder.
Så jeg ringer fastlegen min i morgen, så har jeg i alle fall gjort det[:)] 

En på jobben kom hjem fra Kypros med influensa, flere av vennene hans var blitt holdt i isolat der...
Jeg har ikke merket noe, men føler ikke det er så mye å gjøre med det heller. Nå er det snart oppstart på skole og barnehage, dette kommer til å spre seg som ild i tørt gress, som hvilken som helst annen vanlig influensa. Tror ikke det er så mye man kan gjøre for å hindre å bli smittet, du kan ikke leve i isolat resten av året. Men det er viktig å ta kontakt med lege om du mistenker at du har influensa, da får du forebyggende behandling med tamiflu og må være ekstra obs på å holde evt. feber nede.

Vaksinen kommer til Norge i september, men må gå gjennom tester før den blir godkjent for distribusjon. Så da kan man tidligst få vaksine i november - jeg tror jeg står over så nærme termin. Du finner mye bra info på [link=http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6129&MainArea_5661=6129:0:15,5029:1:0:0:::0:0&MainLeft_6129=5544:76924::1:6130:3:::0:0]Folkehelseinstituttets sider[/link]. Info fra andre media ville jeg tatt med en klype salt...

Det ligg også ein del relevant informasjon inne på pandemi.no. Der står det også om forholdreglar dersom folk i din eigen familie har blitt smita. Eg kjem til å leve som normalt, men heller ha lågare terskel for å ta kontakt med lege ved forkjølelsessymptom hjå både meg og dei andre i familien.

Back
Topp