Svineinfluensa=død?

Snuppeluppe

Gift med forumet
Er det slik at hvis man er uheldig å blir smittet med svineinfluensa og er gravid, at man kommer til å dø???
Jeg har prøvd å ikke bry meg om alt dette hysteriet media kommer med...men jeg hører jo noe om dette hver dag hvor hen jeg går.. Og jeg er skikkelig redd! Vil nesten kalle det angst [&:] Min JM anbefalte meg ikke å ta den, da den ikke er testet på gravide.. Hun mente sansyneligheten for å bli smittet er veldig liten. Og at med god hygiene, og ved å unngå store folkemengder og unngå å være sammen med syke folk, så er jeg trygg. Følte meg veldig trygg på det..helt til nå...nå er jeg redd igjen..hørte på nyhetene i går at denne influensaen er farligere for folk utenfor risikogruppene enn man hadde trodd...blir bare værre og værre dette.... Dette er så urettferdig og vanskelig! Ikke vil jeg dø fra sønnen min om den lille i magen, og ikke vil jeg utsette mini for senskader ved å la meg vaksinere.. Huff, håpløs situasjon! Kunne ikke media bare kommer ut med RIKTIG informasjon, og hold kjeft om resten!

Nei, svineinfluensa + graviditet er absolutt ikke synonymt med død.

Og media kommer stort sett med riktig informasjon, det er bare det at man vet så lite om hvordan svineinfluensa kommer til å utvikle seg, samt bivirkninger og langtidseffekter av vaksinen, derfor blir det mye spekulasjoner.

Syns det er alt for oppstyret.
Forstår at vi skal være påpasselig, men trenger ikke skremme vette av folk da!

Kommer ikke til å ta vaksinen,syns det er alt for lite opplysninger om bivirkninger. Og jeg har aldri tatt en influensavaksine,så aner ikke hvordan jeg reagerer på det heller. Syns det er litt skummelt.

Tar heller forhåndsregler. Passer på at jeg ikke er sammen med folk som er syke,har med meg bakteriegel når jeg er ute og smører på,og tar vitaminer[:)]

Nei, men det er større sjanse for komplikasjoner for oss gravide og i noen tilfeller har den ført til dødsfall. Synes din jordmor burde holde seg for god til å anbefale deg å ikke ta den, dette er ikke hennes fagfelt! Les om svineinfluensaen på pandemi.no og folkehelsa sine sider og glem alt annet de sier i media... Det står så mye at man kan bli helt forvirret[8|]
Jeg for min del lytter til fagfolk og kommer til å ta den! Jeg har ingen forutsetninger for å mene det ene eller det andre og da lytter jeg til fagfolk! Hele min familie skal også ta den av hensyn til den lille som snart kommer [:D]

ORIGINAL: |Toadette|

ORIGINAL: datono..

Nei, men det er større sjanse for komplikasjoner for oss gravide og i noen tilfeller har den ført til dødsfall. Synes din jordmor burde holde seg for god til å anbefale deg å ikke ta den, dette er ikke hennes fagfelt! Les om svineinfluensaen på pandemi.no og folkehelsa sine sider og glem alt annet de sier i media... Det står så mye at man kan bli helt forvirret[8|]
Jeg for min del lytter til fagfolk og kommer til å ta den! Jeg har ingen forutsetninger for å mene det ene eller det andre og da lytter jeg til fagfolk! Hele min familie skal også ta den av hensyn til den lille som snart kommer [:D]

kun 1 dødsfall i Norge

Kun 1 dødsfall i Norge ja, men flere på verdensbasis. 1% av de som er blitt smittet er gravide, 8 % av de som var døde er også gravide. Dette sier litt om at det er en økt risiko å bli smittet som gravid, men det er ikke slik at alle gravide smittede dør. Jeg kommer til å ta vaksinen. En kjenner ikke helt og fullt til virkningene av den, men en vet faktisk ganske mye, og lite tyder på at den er farlig. En vet også at gravide kan dø av denne influensaen, å jeg tar ikke sjansen på å dø fra mine 3 barn.

ORIGINAL: mammahege

kun 1 dødsfall i Norge

Kun 1 dødsfall i Norge ja, men flere på verdensbasis. 1% av de som er blitt smittet er gravide, 8 % av de som var døde er også gravide. Dette sier litt om at det er en økt risiko å bli smittet som gravid, men det er ikke slik at alle gravide smittede dør. Jeg kommer til å ta vaksinen. En kjenner ikke helt og fullt til virkningene av den, men en vet faktisk ganske mye, og lite tyder på at den er farlig. En vet også at gravide kan dø av denne influensaen, å jeg tar ikke sjansen på å dø fra mine 3 barn.

OG nå har det ikke vært mye smitte i Norge heller, men det begynner å ekspandere virkelig.
Pluss at barnet får antistoffer via mors kropp når vaksinen taes når man er gravid.
Jeg skal ta den!

ORIGINAL: MissVega

kun 1 dødsfall i Norge

OG nå har det ikke vært mye smitte i Norge heller, men det begynner å ekspandere virkelig.
Pluss at barnet får antistoffer via mors kropp når vaksinen taes når man er gravid.
Jeg skal ta den!

Jepp, riktig det!!! Jeg for min del skjønner ikke at noen gravide tør å la være...

Jepp, riktig det!!! Jeg for min del skjønner ikke at noen gravide tør å la være...

Ikke jeg heller.
Med tanke på at det blir bare flere og flere smittet og at vi er så sårbare både vi som gravide og barnet i magen. Nei.. jeg har lurt og lurt og lurt og funnet ut at jeg skal ta den rett og slett fordi det er i mine øyne mindre riskio det enn å faktisk bli utsatt for smitte.

Mener jeg leste en plass i stad at ca 30% som får svineinfluensa får alvorlig komplikasjon i form av bakteriell lungebetennelse. Av disse er det fra andre land sett at andelen gravide er i overkant høy i forhold til ved andre influensatyper.

Det er fordi vi har mindre lungevolum nå og imunforsvaret er dårliger.

Men det er ikke ensbetydendende med død, bare høyere risiko for å bli veldig syk.

ORIGINAL: MissVega

kun 1 dødsfall i Norge

Jeg skal ta den!

Hva om du blir mer syk av vaksinen, enn om du ikke hadde tatt den? [8|]
Jeg bare spør, for det er en sjanse for at bivirkningene er skadelige for oss gravide...

Nei, det er ikke synonymt i det hele tatt! Selv ikke ekstrimistene i Folkehelseinstituttet drar det så langt... Det er større sannsynlighet for komplikasjoner pga at man som gravid har dårligere immunforsvar og mindre plass til lungene (fysisk mindre plass) jo større babyen blir. Derfor er det lettere for at slim samler seg opp i lungene, så vidt jeg har fortått. Man har hele tiden sagt at man ikke forventer at svineinfluensaen skal ha høyere prosent dødelighet enn en vanlig sesonginfluensa, men mange flere vil bli smittet pga at ingen er immune mot den.

ORIGINAL: **Lykkeliten

Hva om du blir mer syk av vaksinen, enn om du ikke hadde tatt den? [8|]
Jeg bare spør, for det er en sjanse for at bivirkningene er skadelige for oss gravide...

De vanlige bivirkningene er meget milde.
Og jeg kan virkelig ikke innbille meg at jeg blir mer syk av bivirkningene enn av svineinfluensaen! Jeg er slimete og sår til vanlig pga av graviditeten, vil ikke tenke på åssen det blir om jeg skulle blitt skikkelig syk.
I Sverige har de begynt å vaksinere og der er det 10-15% som får milde bivirkninger.
Jeg synes ennå at oddsen er på min side.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Nei, det er ikke synonymt i det hele tatt! Selv ikke ekstrimistene i Folkehelseinstituttet drar det så langt... Det er større sannsynlighet for komplikasjoner pga at man som gravid har dårligere immunforsvar og mindre plass til lungene (fysisk mindre plass) jo større babyen blir. Derfor er det lettere for at slim samler seg opp i lungene, så vidt jeg har fortått. Man har hele tiden sagt at man ikke forventer at svineinfluensaen skal ha høyere prosent dødelighet enn en vanlig sesonginfluensa, men mange flere vil bli smittet pga at ingen er immune mot den.

De regner nok ikke med flere dødsfall, men det som er spesielt med denne influensaen er at det unge mennesker som blir alvorlig syke og dør. Mange av de har vært helt friske i fra før. Ved vanlig sesonginfluensa er det som oftest gamle og syke som dør.

Man regner med at ca 100 000 har hatt det i Norge. Og til nå er 7 peroner døde. Så NEI - svineflensa betyr ikke den sikre død. Sier seg selv....

kun 1 dødsfall i Norge

2

kun 1 dødsfall i Norge

dette stemmer ikke. huff, ikke for å være stygg men er 8 dødsfall i norge.
men uansett er det et vansklig valg om å ta den eller ei, jeg sliter veldig på tross av at jeg igrunn er meget positiv til vaksiner, men denne kvier jeg meg litt for...[:)]

Vet ikke om jeg ville hørt på jordmor med tanke på denne vaksina jeg da, er jo ikke noe de kan så veldig mye om..

Å gå rundt å være redd for å dø av svineinfluensa er bare å påføre seg unødige bekymringer.Bare tenk på alle de som dør av vanlig influensa,det hører vi ikke så mye om.Og her for noen år siden da de gikk ut og sa at nå blir det fugleinfluensa pandemi? Det er livets gang frøken.Naturens måte å regulere en overbefolket klode. Ikke vær redd,lev livet og hver glad for hver dag en får.I morgen kan det være forsent. Selv har jeg kroniske luftveis sykdommer og div andre ting so gjør atom jeg skulle bli syk,så kan det være jeg som ligger i respirator,men er jeg redd? niks. Trøster meg med at vi skal alle dø.Noen før,noen senere.

ORIGINAL: Esmada

Å gå rundt å være redd for å dø av svineinfluensa er bare å påføre seg unødige bekymringer.Bare tenk på alle de som dør av vanlig influensa,det hører vi ikke så mye om.Og her for noen år siden da de gikk ut og sa at nå blir det fugleinfluensa pandemi? Det er livets gang frøken.Naturens måte å regulere en overbefolket klode. Ikke vær redd,lev livet og hver glad for hver dag en får.I morgen kan det være forsent. Selv har jeg kroniske luftveis sykdommer og div andre ting so gjør atom jeg skulle bli syk,så kan det være jeg som ligger i respirator,men er jeg redd? niks. Trøster meg med at vi skal alle dø.Noen før,noen senere.

ja er enig i mye du sier her, men sesonginfluensa rammer nok mest den eldre garde. her er det jo snakk om at den faktisk har tatt livet av flere helt friske mennesker...
så at det er en grunn til å vurdere nøye om en vil ta vaksinen eller ei, det synes jeg[:)]

ORIGINAL: S.Reve

Dere som skal ta den,bestiller dere time eller får dere den på kontroll? 

Den er jo ikke distribuert enda og de vet jo ikke hvordan de skal gjøre det med vaksineringa enda.

Back
Topp