Svimmel

Mamma456

Andre møte med forumet
lurer på om det er fler som opplever å være svimle? Selv har jeg slitt litt med det de siste dagene... Ikke sånn at man besvimer, men bare sånn ubehagelig svimmel og uvel.
Håper det gir seg snart. er i uke 34.

Jeg var slik frem til jeg fikk mer jern... Skal sies at jeg også hadde en infeksjon i kroppen så om du ikke føler deg vel så ta en sjekk hos legen din

Er også tidvis svimmel, andpusten, sliten og trøtt.. Men har ikke jernmangel. Ta blodprøve før du evt starter på jern, skal ikke få for mye heller.

Ja men, jeg vet hvorfor...

Alt for lav blodprosent, og ikke noe jernlager mm...

Men fikk du ikke beskjed fra lege om å ta jern når de så det var lavt? Kan jo ikke gå å svime resten av svangerskapet heller da :/

Men fikk du ikke beskjed fra lege om å ta jern når de så det var lavt? Kan jo ikke gå å svime resten av svangerskapet heller da :/

Jo men, jeg sliter med og få det ned.
Og når jeg får det ned stopper fordøyelsen :(
Jeg skal prøve noen andre jerntabletter nå, og knuse dem med pillekuser.
Klarer ikke og drikke jern lenger :(

Husk å ta c-vitaminer også, for bedre opptak :) Og ikke sammen med melk etc for det gjør visst opptaket dårligere (?)

De jeg tar heter Nycoplus Ferro-Retard 100mg (jernsulfat) og er av den "beste/sterkeste" typen (samme som blodbanken på sykehusene gir).

De er ikke spesielt store og om du tar de med et glass appelsinjuice så tas de lettere opp også :)

Har tatt 2 i noen uker nå og får målt hB i dag og kan justere ned til 1 daglig om verdiene er bra nå :) #håpefull

Om du ikke tar jernet med juice så er det viktig å ta det med mat - og drikke nok når du tar de. Jeg tar de før jeg spiser frokosten min (tok de på natt tidligere da jeg ikke kunne ta de på dagtid pga bruk av pencillin)

Drikk et stort glass Biola Blåbær hver dag, det hjelper på fordøyelsen ( Men ikke ta de sammen med jernet). Jeg har ganske solid jernmangel og må ta tilskudd hver dag, og uten daglig biola stopper det opp. Det er lurt å prøve å jobbe opp jernbeholdningen før fødsel :-)

lurer på om det er fler som opplever å være svimle? Selv har jeg slitt litt med det de siste dagene... Ikke sånn at man besvimer, men bare sånn ubehagelig svimmel og uvel.
Håper det gir seg snart. er i uke 34.

Sjekk jernnivåene dine på neste kontroll (hvis de ikke allerede er sjekket nylig), og sjekk om blodtrykket ditt er lavt (det skal normalt måles på hver kontroll, men det er dessverre ikke så mye å gjøre med hvis det er lavt).

Det kan også være at den voksende magen presser på vena cava, det er veldig normalt og det blir man svimmel av. Inntreffer først og fremst hvis man ligger på ryggen eller sitter veldig tilbakelent, men man kan visst oppleve det i de fleste sammenhenger.

Ellers er det selvsagt viktig å få i seg nok mat og drikke hvis det er veldig varmt.

Back
Topp