Svimmel... normalt?

Nyttliv

Betatt av forumet
Hei, jeg bare lurer på om det er normalt å være svimmel? Jeg har vært svimmel konstant i 2 dager nå, å i går holdt jeg på å svime av. Skalv som en tulling å kjente plutselig at det var like før jeg kasta opp å datt i bakken.. Har ikke kasta opp en eneste gang i graviditeten om dere lurer, men var syk forje uke.. Syns det er ganske ekkelt, og ikke behagelig å gå på jobb når alt irundt meg beveger på seg :-/

Jeg er og har vært mye svimmel i både dette og forrige svangerskap. Forrige gang hadde jeg 20% sykemelding slik at jeg kunne ta det med ro og komme litt senere om morgenene. sykemeldingen varte i 6 uker i første trimester. Denne gangen har jeg klart meg uten :)

Det er vanlig at blodtrykket faller i starten av svangerskapet, be legen sjekke det. I tillegg øker blodvolumet og de røde blodcellene sliter med å øke i takt, og det gir færre blodceller som frakter oksygen og næring. En trøst er at blodtrykket vanligvis stiger utover i svangerskapet og at svimmelheten som oftest gir seg. Det kan også være hormonelt betinget.

Gode tips er å ta det litt mer med ro, drikke mye vann og få i deg salter. Om du sliter med blodtrykket kan det hjelpe å spise lakris og få i deg litt koffein, de stimulerer til økt blodtrykk. Unngå å reise deg fort eller å stå lenge i ro, sett deg med beina høyt innimellom :)

Men, sjekk først med legen din at det ikke er noe annet.

Kort sagt; ja det er helt normalt å bli svimmel, men de færreste besvimer på ordentlig, selv om det kan føles ganske nære av og til :)

Det kan hende du blir svimmel fordi du nettopp var syk, det høres nesten ut som om du fikk et blodtrykksfall. Det har jeg av og til hatt i forbindelse med vanlig sykdom om jeg har blitt litt redusert, uten å være gravid.
Gå heller til legen enn å bruke tid på å bekymre deg :)

Helt normalt, var sånn hele forrige svangerskap, og kjenner at det har begynt å komme igjen. For mitt vedkomne, har det ingen ting med blodtrykket å gjøre, men med noen nerver som blir liggende i klem eller no greier (var sånn jordmoren min beskrev det sist). Jeg merker det stort sett aller mest på morgenen når jeg står å ordner meg og mens jeg står men kunder på jobben, eneste som hjelper da er bare å legge seg ned, å slappe av, ikke alltid like lett å gå i fra kunden får å hvile seg, men må man, så må man. Jeg endte også opp med å få 20% sykemelding først og fikk 100% svangerskapspenger til slutt fordi det endte med at det ble "risiko for mor og barn" pga den jobben jeg har og fodi det kun er stående jobbing og jobbing med farger osv som lukter mye blant annet.

Be legen din sjekke jern i kroppen din også. Mange gravide kan trenge jerntilskudd!

Tusen takk for fine svar! :-) Tror det kom mest av at jeg var syk forje uke.. Fikk i meg veldig lite næring og gikk ned 5 kg, så kroppen var nokk ikke helt klar for det kjøret som ble når jeg begynte på jobb igjen etter sykmeldingen.. Er bedre nå, men blir fortsatt svimmel av og til, spesielt når jeg føyser meg fort eller bøyer meg ned osv. Men det er så lite at de klarer jeg fint å leve med :-)

Jeg er også masse svimmel for tiden, tok det opp med legen og han sa det var normalt :)

Back
Topp