Jeg er og har vært mye svimmel i både dette og forrige svangerskap. Forrige gang hadde jeg 20% sykemelding slik at jeg kunne ta det med ro og komme litt senere om morgenene. sykemeldingen varte i 6 uker i første trimester. Denne gangen har jeg klart meg uten :)
Det er vanlig at blodtrykket faller i starten av svangerskapet, be legen sjekke det. I tillegg øker blodvolumet og de røde blodcellene sliter med å øke i takt, og det gir færre blodceller som frakter oksygen og næring. En trøst er at blodtrykket vanligvis stiger utover i svangerskapet og at svimmelheten som oftest gir seg. Det kan også være hormonelt betinget.
Gode tips er å ta det litt mer med ro, drikke mye vann og få i deg salter. Om du sliter med blodtrykket kan det hjelpe å spise lakris og få i deg litt koffein, de stimulerer til økt blodtrykk. Unngå å reise deg fort eller å stå lenge i ro, sett deg med beina høyt innimellom :)
Men, sjekk først med legen din at det ikke er noe annet.
Kort sagt; ja det er helt normalt å bli svimmel, men de færreste besvimer på ordentlig, selv om det kan føles ganske nære av og til :)
Det kan hende du blir svimmel fordi du nettopp var syk, det høres nesten ut som om du fikk et blodtrykksfall. Det har jeg av og til hatt i forbindelse med vanlig sykdom om jeg har blitt litt redusert, uten å være gravid.
Gå heller til legen enn å bruke tid på å bekymre deg :)