Svigers og jul.

AnnaFrost

Glad i forumet
Hadde du blitt skuffet hvis besteforeldrene på den ene siden ikke gadd å spørre hva barnebarnet(a) ønsker seg til jul?

Jeg er ingen materialist, men ble litt skuffet på Knerten sine vegne i fjor. Han fikk en liten strikket lue, som var for liten fordi de ikke hadde spurt hvilken klesstørrelse han bruker heller.
Han har alltid fått noe fint av dem før. I år har de heller ikke spurt om det er noe han ønsker seg og tror ikke han kommer til å få noe fra dem.
(Det har vært litt konflikter fordi de ikke får ta så mye del i samboeren min sitt liv som før, det tok litt tid før de skjønte at han faktisk hadde flyttet hjemmefra og stiftet egen familie. Vi har allikevel fortsatt en grei tone.) Dette er mennesker som normalt tenker nøye gjennom gaver de kjøper til andre.

Har alltid oppfattet det som vanlig folkeskikk å spørre folk man er glad i hva de ønsker seg til jul eller om det er noe de trenger, tenker da spesielt på barna.
Samboer tør ikke ta det opp med dem fordi han er redd.

Hva hadde dere tenkt?

Her er det ingen av besteforeldrene som har spurt[:)]
Tar det helt fint, for da har de vel funnet på noe lurt[:D]
Jeg synes de gavene man ikke har ønsket seg på forhånd er morsomt[8D] Da blir man jo overrasket[;)]

ORIGINAL: PippiLottis

Si de til de du kansje?

kansje du kan sende en SMS med hva han trenger/ønsker deg?

Vi sendte en sms og spurte hva de ønsket seg og fortalte at Knerten prater masse om julenissen og jul for tiden og at han ønsker seg..... (Noen småting og leker, ingen lang og dyr liste.)
Men fikk ingen repons..

Tror kanskje jeg hadde skrevet ei ønskeliste å gitt de. Ikke med dyre ting, men bare for å få med hvilken strl han bruker og ev. interesser[:)]

Her spør ikke bestefaren hva verken ungene eller vi ønsker oss til jul. Så vi ender alltid opp med noen klær som er for små, eller noe de har altfor mye av allerede, mens vi ender opp med gavekort. Så lenge det kan byttes er det greit nok. Ungene synest jo stort sett ingenting bortsett enn leker er gøy allikevell.

Men, jeg er enig med deg i at det er en god ting å høre med hva folk ønsker seg! Jeg gjør alltid det, og prøver så godt jeg kan å kjøpe ting ønsker seg. slik at en ikke får mange ubrukelige ting som aldri kommer til å bli brukt!

I år har jeg sendt en felles ønskeliste til alle på sms, uten at alle har spurt om det ;)

Hehe....hørtes litt kjent ut. Her spør de aldri. Og jeg er oppvokst med ønskelister - altså jeg tror ikke det er bestillingslister, mne hadde jo vært kjekt å få noe man ønsker seg/trenger. Og slippe å kjøpe alt det sjøl.

Her i gården tror jeg svigermor har kjøpt tøffler - sånne harde med stiv såle, enda snuppen ikke går skikkelig enda og selv om vi sa han ønsket seg andre og mer praktiske ting fordi vi ikke vil ha på han sko inne, ser ikke vitsen også anbefales det jo ikke slik som de mente og trodde før i tiden... Virker sikkert utakknemlig, men er ikke den typen menneske da bare tenker praktisk...
men hun sa til sambo at hun da skulle kjøpe større str enn han har nå slik at når han gikk kunne de brukes, men vi har ikke bruk for slikt hjemme. Erfaring med tantebarn tilsier at de bare er i veien...Og det er jo en vanskelig jobb å kjøpe sko til folk som ikke er med....jaja, det gjenstår å se da....

Ville ikke blitt skuffet
og vi prøver å lære jenta vår at det er ikke en selvfølge å få gaver.
Så jeg hadde ikke gjort noe som hlest, men det er meg[:)]

Mamma spør aldri etter ønskeliste og jeg kan ikke si at jeg reagerer så veldig på det nei.
Har aldri vært inne på tanken at jeg skal sende hu ønskeliste selv om hun ikke spør etter det. Syns det virker en smule frekt [8|]

bare mamma som har spurt hva mine barn ønsker seg. ingen andre. men de kjenner barnebarna sine så godt at det ikke er nødvendig å spørre hva de ønsker seg.
og selv om de ikke hadde hatt så masse kontakt med de så hadde jeg ikke blitt fornærmet nei.
syns du blir fornærmet for ingenting!!! om de kjøper klær som er for små så kan du bytte de eller si fra at barnet bruker større str......

ORIGINAL: NicolinesinMamma

Her er det ingen av besteforeldrene som har spurt[:)]
Tar det helt fint, for da har de vel funnet på noe lurt[:D]
Jeg synes de gavene man ikke har ønsket seg på forhånd er morsomt[8D] Da blir man jo overrasket[;)]

Samme her, vet bare hva mamma har kjøpt.. Men det var for at jeg var med selv [8D]

Det hadde jeg brydd meg fint lite om! Det får være deres samvittighet...

ORIGINAL: Lissyjane

De virker ikke veldig interessert. Jeg synes du tok et stort steg bare med å sende den meldingen. Jeg hadde ikke giddet å ofre dem en tanke. Jeg har kanskje litt vel mye stolthet, men det er grenser for hva jeg finner meg i.

Jeg er som deg. [;)] Derfor har det også vært litt konflikter fordi jeg satte foten ned da de invaderte privatlivet vårt fullstendig.

Som tidligere nevnt er jeg ingen materialist.
Dette er mennesker som gir gaver til mennesker de bryr seg om, og jeg synes det er trist at Knerten blir utelatt.
Han er deres første og eneste barnebarn.

Ikke mulig å bytte noe for de legger aldri ved byttelapp, og da vi fortalte at lua var for liten sa de ingenting til det.

Tror jeg skal slutte å bry meg ja. Dette er bare dråpen i et stort hav, og det er litt sårt.

Tror egentlig ikke jeg hadde tenkt noe over at de ikke hadde spurt jeg...
Jeg spør sjelden hva folk ønsker seg, men kjøper da gave fordi liksom.

hadde ikke blitt skuffet... forventer ikke at de skal kjøpe AKKURATT det JEG sier at barna ønsker seg!
De får bestemme selv hva de måtte ønske å gi til mine barn. [:)]

ORIGINAL: DenicaD

hadde ikke blitt skuffet... forventer ikke at de skal kjøpe AKKURATT det JEG sier at barna ønsker seg!
De får bestemme selv hva de måtte ønske å gi til mine barn. [:)]

Nei det gjør da ikke jeg heller. Folk får kjøpe det de vil akkurat som jeg gjør. [:)]
Men jeg tenker at hvis man er interessert så lurer man jo på om det er noe barnet har lyst på selv eller trenger.
En ønskeliste behøver ikke bety handleliste, og det går fint an å kjøpe ting utenom.

jeg har ikke spurt noen hva de ønsker seg[:-]
det gidder jeg ikke for da vet dem jo hva dem får!
jeg har heller finni ting jeg tror de kommer til å like!
selv om de ikke spør så betyr det ikke at han ikke får noe! vent heller til etter julaften med å bli skuffa! ike ta sorgene på forskudd

Syns det virker litt rart å bli skuffet over at de ikke spør hva de ønsker seg. Men at de ikke er mer interessert i barnebarna, det kan du være skuffet over. Jeg spør alltid alle hva de ønsker seg, men det er fordi jeg har dårlig fantasi [8D]

Syns du bare skal ta imot det de gir og heller sende de en melding etter jul der du takker for gaven og skriver at den må dessverre byttes siden det er feil størrelse (dersom det skjer igjen i år). Kanskje de tar hintet og skjønner at de bør spørre.

Her blir jeg ikke skuffet om de ikke spør.... men her kjenner de barnebarna sine såpass godt att de vet hva de ønsker seg og hvilke størrelser de bruker.... men har fått noen spørsmål om hva de trenger da...

Men skjønner att det er sårt for dere om dette er mennesker som ellers kjøper flotte gaver til familien rundt seg.
Dårlig gjort av dem å behandle barnebarnet på den måte.... han vil jo forstå dette etterhvert, og for han vil det nok være en stor skuffelse om besteforeldrene er slik.
Jeg er ikke fan av masse, store og dyre gaver.... liker gaver som betyr noe....
Men når besteforeldrene tydelig straffer barnebarnet fordi de har en konflikt med deg... ja da er det skikkelig dårlig gjort.

Back
Topp