Svigermor strikes again :(

Har hørt mye slikt jeg også. Vel og merke ikke av min svigermor men min stemor..

Da jeg gikk gravid med minsten ble jeg plaget med gallesteinsanfall. Hun sa jeg ikke måtte bli gravid flere ganger for det hadde ikke jeg helse til..
Forholde våres har blitt bedre med årene, noen ting lar jeg gå inn det ene øret og ut det andre, mens noen ting sier jeg klart i fra om..

Mannen er yrkesskadet i ryggen og kneet, da fikk jeg beskjed om å ta meg en utdannelse for det var jo jeg som måtte forsørge familien.. Eller guttungen som hører dårlig, da var det bare at vi måtte snakke mer til han for han henger nok litt etter...
Man blir jo lei av å høre på alt hun klarer å lire ut av seg..
Noen ganger så sier jeg i fra, noen ganger lar jeg det ligge. Og noen ganger sender jeg linker med info på mail til henne.. enkelte ting virker å komme av uvitenhet, da må de oppdateres!

Ojojoj, drøyt!!! Bra at du velger dine kamper. Jeg syns det er veldig voksent gjort av deg å ta det på uvitenhetskontoe n forresten :)

Hadde det bare vært den ene kommentaren, hadde jeg ikke brydd meg. Men hvis det var som du sier nå, ville jeg ha tatt det opp. Det er ikke greit å sette stikk hele tiden, hvis hun ikke tåler rot så får hun enten sparke sønnen sin i ræva eller hjelpe til. Hun kan ikke forlange at du skal holde fortet når det du trenger er hvile, for jeg vil tørre å påstå at du får mindre godt utav hverdagen hvis du skal gjøre husarbeid mellom de energitappende løpeturene på do.

Det viktigste burde være deg og barnet i magen, ikke huset! Hvis det er godt ment, hvorfor høres det da ut som stikk som er ment til at du skal gjøre husarbeidet?

Hadde det bare vært den ene kommentaren, hadde jeg ikke brydd meg. Men hvis det var som du sier nå, ville jeg ha tatt det opp. Det er ikke greit å sette stikk hele tiden, hvis hun ikke tåler rot så får hun enten sparke sønnen sin i ræva eller hjelpe til. Hun kan ikke forlange at du skal holde fortet når det du trenger er hvile, for jeg vil tørre å påstå at du får mindre godt utav hverdagen hvis du skal gjøre husarbeid mellom de energitappende løpeturene på do.

Det viktigste burde være deg og barnet i magen, ikke huset! Hvis det er godt ment, hvorfor høres det da ut som stikk som er ment til at du skal gjøre husarbeidet?

Tusen takk for svar :) Du beskriver det akkurat som jeg føler det! Små stikk hele tiden. Jeg må nesten ta det opp ordentlig med henne, og ikke bare komme med en kommentar når hun lirer av seg.
Kjenner det var ganske sårende at reasksjonen hennes på at jeg må på sykehuset, og at blodverdiene mine var så dårlige, var at jeg ikke klarte å holde det godt nok hjemme.

Altså, gravid eller ikke, da hadde jeg blitt sur. En kommer da ikke på besøk til folk for å kritisere husarbeidet?
Jeg ville nok krevd at mannen tok en prat med moren sin. Slike konstante kritikker kan såre veldig mye i lengden, spesielt når en ikke kan gjøre noe med det! Ærlig talt.

Tusen takk for svar :) Du beskriver det akkurat som jeg føler det! Små stikk hele tiden. Jeg må nesten ta det opp ordentlig med henne, og ikke bare komme med en kommentar når hun lirer av seg.
Kjenner det var ganske sårende at reasksjonen hennes på at jeg må på sykehuset, og at blodverdiene mine var så dårlige, var at jeg ikke klarte å holde det godt nok hjemme.
De små stikkene der er så sårende, for jeg vet garantert at du har dårlig nok samvittighet ovenfor hjemmet fra før. Har sittet i samme situasjon med husarbeid iløpet av svangerskapet, bare med andre symptomer.

Synes det er feil av mannen å "beskytte" oppførslen hennes, det er deg han skal beskytte. Det er vanskelig for dem å forstå, har hatt en lignende episode selv og der sa jeg rett ut at familiene våre kommer som nr. 2, vi er en egen familie nå og må sette oss selv først. Hadde mamma gjort noe mot han så hadde det ikke vært noen tvil om hvem jeg hadde "beskyttet".

Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet, gjerne nevn situasjonen til jordmor på kontroll, det et godt å ha jordmors ord også. Fortell også mannen din at du ønsker å bli tatt hensyn til, du er alvorlig syk på grunn av hypermesis og samtidig så utrolig sårbar. Stress er hverken bra for deg eller den lille i magen, kroppen din trenger all den energien du har til overs for å ta vare på den lille. Kroppen din lager tross alt er lite barn! Ta vare på deg selv og ikke føl på presset :)

Har hatt en ubrukelig svigermor i snart 12 år og det hjelper ikke å kommentere. Her må jeg bare holde avstand og tåle det de få gangene i året vi ser hverandre. Blitt ca en gang i mnd i det siste... Og jeg er helt utslitt når hun har reist. Blir slitsomt med jul hvor det liksom forventes mer kontakt...!

Da får mannen din ta ansvar og stille opp for deg!
Enig... Heldigvis har jeg en topp svigermor, som ikke blander seg, men hadde hun kommet med slike kommentarer hadde samboeren fått klar beskjed om å ta det opp med henne. Spesielt hvis jeg var syk!

Da hadde jeg sagt "Husarbeid er vel det minste jeg bryr meg om nå" og smilt :) Så hadde jeg bare parert oppfølgingskommentarene hennes med "jaja..." eller "oida!" Så tar hun nok hintet etterhvert :) Ikke la denne ugla ødelegge dagen din :)
Enig i den ;)

Utrolig hvor frekk folk tillater seg å være. Hvis hun mener at dere ikke klarer å holde huset i orden, så burde hun vel heller spørre om hun skal hjelpe deg...

Da hadde jeg sagt at husarbeid er det minst prioriterte for øyeblikket, og at hvis hun har et problem med det så kan hun holde seg hjemme hos seg selv. Er virkelig ikke hennes business! ;)

Svigermødre sier mye rart uten å tenke seg om...
Da jeg sa jeg hadde lagt på meg 8 kg da jeg var seks måneder på vei i graviditeten, svarte hun at det var alt hun hadde gått opp tilsammen da hun var gravid, så hun synes jeg hadde lagt på meg mye!

Bare hev deg over det du:)
God bedring!

Mannen min hadde fått tatt henne skikkelig for seg om min svigermor hadde sagt noe slikt! Jeg hadde blitt forbanna!

Svigermor er alltid en del av pakken med en kjæreste klem

Off kjenner meg igjen. Det er vel ikke uten grunn det blir kalt svigermonster;). Hehe. Svigermora mi kommer også hele tiden med små kommentarer og meninger. Merker at jeg nå i svangerskap nr to distanserer meg mer og mer fra hu. Hun kommer jo alltid til å være der, men vi blir nok aldri bestevenner.

Back
Topp