Svigermor og jul (langt)

mkrago

Elsker forumet
Oppdatering

Vi har snakket mye om dette hjemme, i flere år og spesielt mye nå.

Gubben sa at han har problemer med å gjøre det, men han skal det er bare mentalt krevende å forbedre seg på å bli utstøtt av familien sin. Får så utrolig vondt av han.

----------‐----------------------------------------------

Det er så vanskelig å skrive dette innlegget uten å høres sutrete ut, eller som om jeg hater svigermor.

Til mitt forsvar, jeg ønsker at gubben og ungene skal ha kontakt med svigermor. Jeg gjør det mulig, selv om jeg ikke orker henne. De besøker henne de helgene jeg jobber og hun får komme hit, men jeg besøker ikke henne.

Svigermor lager bevisst mat jeg ikke tåler. Eksempel her:
dette gikk over 3 besøke en sommer:
1, hun kjøpte pølser, tror ikke du kan spise disse hihihihi. Sjekker, det går helt fint smiler og sier at de er greie.
2, samme greia med andre pølser. Fortsatt greie.
3, jeg tåler ikke melk, så denne gangen har hun sikkert seg og kjøpt OSTEpølser.

Hun skal på død og liv ha fløte i tomatsausen så jeg ikke kan spise den når hun lager pasta. Hun skal ha is til dessert og gir ikke beskjed sånn at jeg ikke får noe. Har hundre eksempler til, men bare for å forklare.

Eldstemann har nettopp fått en ADHD-diagnose og asperger. Vi har en del utfordringer rundt dette, og svigermor følger ikke våre oppfordrer ang oppdragelse. Hun tror heller ikke på diagnosen.

Vi ønsker å feire jul hjemme. Hun ønsker å feire jul hos seg selv og setter seg på bakbeina. 2 år fikk ikke ungene julegaver fra henne fordi vi ikke feiret hos henne.

Vi inviterer henne hvert år hjem til oss, vi sier at så lenge vi har barnehagebarn feirer vi hjemme (2 år til).

Hun skaper så utrolig dårlig stemning. Vi måtte ha laget all julematen selv fordi vi ikke stoler på henne ang meg og mat. Vi hadde fått alle ulempene ved å feire hjemme og alle ved å feire borte.

BUP råder oss også til å holde mest mulig på rutiner og feire hjemme.

Blææææææ, familie er noe møkk innimellom

Last edited:
Det er så vanskelig å skrive dette innlegget uten å høres sutrete ut, eller som om jeg hater svigermor.

Til mitt forsvar, jeg ønsker at gubben og ungene skal ha kontakt med svigermor. Jeg gjør det mulig, selv om jeg ikke orker henne. De besøker henne de helgene jeg jobber og hun får komme hit, men jeg besøker ikke henne.

1, hun kjøpte pølser, tror ikke du kan spise disse hihihihi. Sjekker, det går helt fint smiler og sier at de er greie.
3, jeg tåler ikke melk, så denne gangen har hun sikkert seg og kjøpt OSTEpølser.

Hun skal på død og liv ha fløte i tomatsausen så jeg ikke kan spise den når hun lager pasta. Hun skal ha is til dessert og gir ikke beskjed sånn at jeg ikke får noe. Har hundre eksempler til, men bare for å forklare.

Eldstemann har nettopp fått en ADHD-diagnose og asperger. Vi har en del utfordringer rundt dette, og svigermor følger ikke våre oppfordrer ang oppdragelse. Hun tror heller ikke på diagnosen.

Vi ønsker å feire jul hjemme. Hun ønsker å feire jul hos seg selv og setter seg på bakbeina. 2 år fikk ikke ungene julegaver fra henne fordi vi ikke feiret hos henne.

Vi inviterer henne hvert år hjem til oss, vi sier at så lenge vi har barnehagebarn feirer vi hjemme (2 år til).

Hun skaper så utrolig dårlig stemning. Vi måtte ha laget all julematen selv fordi vi ikke stoler på henne ang meg og mat. Vi hadde fått alle ulempene ved å feire hjemme og alle ved å feire borte.

Håper din mann har tatt en solid alvorprat med sin mor? Slik går ikke ann, og jeg hadde nok ikke vært så snill som du har vært heller. Jeg har en litt ugrei svigermor selv, og jeg har sagt at så lenge hun ikke tar hensyn kommer ikke vi på besøk. Min mann har også vært klar over at vi ikke kommer hvis hun ikke skjerper seg. At hun «straffer» barnebarna sine med å ikke gi presang fordi foreldrene deres velger at de skal feire en annen plass gjør at jrg kjenner jeg blir litt sinna på svigermor. Ingen barnebarn skal straffes for noe ikke de kan styre. Jeg hadde satt foren ordenlig ned, og sagt at her må hun begynne å prioritere dere, og ta hensyn til deg hvis ikke kommer ikke dere til å ta hensyn til henne.
Jeg er kanskje litt vell harsk, men har ingenting til overs for personer uten medmennekloghet.
Masse lykke til!

Føler med deg! Jeg kunne ikke spise melk da jeg ammet, da frøkna reagerte på det. _Hver_ gang vi var der var det noe med melk. Følte meg så tåpelig! Selv om det ikke var min feil. Jeg har ingen råd, for sitter i samme dritten selv.. men min dypeste medfølelse har du i hvert fall!

For det første, syntes ikke du høres sutrete ut. Du høres fortvilt ut.

Jeg føler med deg, og den oppførselen at de ikke får gave fordi dere ikke feiret sammen, det hadde vært grensen for meg. Det er da måte på hvor barnslig og umoden hun er. Ufordragelig kvinnemenneske, beklager at jeg sier det. Jeg hadde ikke funnet meg i det. Jeg hadde sagt ifra hva jeg syntes om henne, mot hennes oppførsel mot meg og mine barn, og sagt at vil hun være en del av barnas liv bør hun skjerpe seg.

Kjente jeg ble irritert og dårlig av dette. Det finnes svigermonstre over alt. Og jeg hadde sagt det til min mann å, jeg er ikke redd for å si det jeg mener.

Du virker ikke sutrete, og jeg skjønner godt at du ikke vil til henne ut ifra det du har sagt. Det jeg lurer på er hvorfor hun gjør slikt. Og holder gaver til barnebarn som pressmiddel. Høres ikke ut som hun er helt i vater…
Hva tenker mannen din om dette? Selv hadde jeg blitt sint og latt mamma få høre det om hun gjorde dette.

Ohh kjære deg du er god som takler det med maten gang på gang plus alt annet. Så frekk hun er. Hadde det vart meg hadde jeg tatt med egen mat nest gang dere skall spise hos henne.
Syns du skall snakke med mannen om dette her.
Visst ikke han snakker med moren sin så tar du en samtale med henne..
angående det med rutiner og Bup så kjenner jeg det så godt igjen så stå på ditt og behold dere rutiner for at få en lettare liv og hverdag.

Min svigermor var er moster tidligare sa masse stygt og fff rett i ansikte på meg. Nå i sommer reiste vi til henne og vi snakket om en hel del ting.
Da hennes egen sønn ikke sa noe måtte jeg snakke selv. Vi snakker både om positive og negative ting fra min side og hennes side. Jeg har all respekt for henne nå og hun respekterer meg mer nå når jeg fikk sakt av mine ting jeg hadde på hjerte. Har selv en gutt med barn autisme og svigermor skryter og beundrer meg hvordan jeg klarar meg og står på med alle 3 barna i tillegg til at ett av barna har vart innom BUP de 3 siste åren.

Stor klem til deg.

Jeg er nok ikke like grei som deg, og jeg har nulltoleranse for BS fra familiemedlemmer. Så jeg hadde sagt nei, så lenge du er en drittsekk så kommer vi ikke. Om de vil ha besøk så får hun oppføre seg som folk. Og hadde ikke det fungert, så hadde jeg sagt, null problem, da har vi ikke kontakt lenger! Men det er meg :hilarious: jeg NEKTER å ha folk rundt meg som oppfører seg dårlig, familie eller ei.

Hva sier manne din til dette da? Jeg hadde faktisk ikke dratt til henne på besøk. Ever. Og dere bestemmer da vel hvor dere feirer jul?! Jeg ønsker også å være hjemme så lenge yngste får i bhg. To år til her også. Alt blir så mye enklere.

Denne svigermoren høres ut som et monster… håper dere slipper å ha mye med henne å gjøre. Tror jeg ville ofret de pakkene for å ikke ha henne i nærheten.

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, det er svigerfamilie så ikke lett å være objektiv. Mannen min prøver, og hun har faktisk blitt bedre. Vi hadde flere diskusjoner ang jul de to årene hun gjorde det og nå får ungene gave selv om vi ikke feirer med henne.

Men verden sirkler rundt henne og ingen andres behov teller. Ikke engang ungene, hun gidder ikke å lage noe som hun vet ungene spiser når vi er der på fårikål.

Litt av problemet er at ungene er veldig glad i henne, men plutselig en dag oppdager de hvordan hun behandler meg.

Jeg ønsker å feire jul hjemme, gubben ønsker også det, men blir så plaget av resten av familien at det blir vanskelig.

Godt å høre at det faktisk ikke er vi/jeg som er urimelig

Jeg hadde blitt hjemme dere har barn som krever mer rutiner enn andre barn og da må dere holde på disse rutinene. Dersom du mistrives hos svigermor blir jo aldri stemningen god der…

Jeg hadde blitt hjemme. Vi hadde litt av de samme problemene men svigermor hadde faktisk en unnskyldning. Hu har hatt en veldig spesiell oppvekst. Når vi endelig fikk Hu til å Google ting Hu lurte på så ble alt mye lettere. Men merker den generasjonen er veldig på at mye er mote sykdommer. Jeg er glad vi lærte Hu å Google før jeg fikk diagnosen fibromyalgi. De fleste i familien har refluks inkludert Hu så det gikk veldig lett. Hu fikk til legen og krevde mer hjelp etter at mellomste fikk diagnosen og medisiner. Men det var tøft i ganske mange år før det. Vi måtte nesten finne en løsning siden vi bor vegg i vegg. Umulig å holde barna unna dem. Men alt har vært perfekt i noen år nå.

Må legge til at jeg skjønner at mange mener allergier er en motesykdom. Ett barn i klassen til min datter er visst ekstremt allergisk til jordbær så de kan ikke ha med det i maten sin. Datteren min gikk i bhg med dette barnet også. Dette barnet tåler heller ikke sitrus og melk. Men i ett bursdagsselskap hjemme hos oss hvor far var med så spiste barnet jordbær fløteis. Har litt problemer med å tru på de allergiene. Far og mor bor sammen så er ikke en helgepappa som glemte det heller.

Last edited:
Det der høres slitsomt ut å feire jul med. Jeg har en svigermor som kan være litt ugrei selv, ikke mot meg, men mot sambo. Hun har gjort så mye feil i oppveksten hans og er en utrolig egoist. Han har hjelpt henne så mye, og her for en stund siden så sendte hun den frekke meldingen til han. Jeg orker ikke ha henne på besøk og smile falskt og late som om hun en grei liksom.. Så jeg sendte en lang melding til henne og ba henne oppføre seg og sette pris på alt han hadde gjort for henne, ellers så orket jeg ikke ha henne på besøk.
Orker seriøst ikke bruke energi på sånne mennesker! Syns du er mer enn tålmodig :hungover:

Back
Topp