Svigerforeldre vil komme å legge hun

R.T.

Forelsket i forumet
I går var vi en tur ute for første gang og svigerforeldre skulle passe. Jeg ville legge hun før vi gikk så det var gjort, men det var jo alle andre uenig i... De ville jo være litt med hun, og de hadde jo fått henne til å sovne på dagtid før... Så jeg gikk med på det... Men de fikk henne jo så klart ikke til å sove. Fikk seg en liten Dupp i stuen bare... Nå har de lyst å komme regelmessig å legge henne sånn at hun blir vant til at andre legger hun... Dette synes jeg er rart. Vi sliter jo av og til med å legge henne selv ( ikke i den graden de gjorde, men det kan ta Max to timer på dårlige tider, vanligvis tar det ca 20 minutt), og føler da at hun bare blir enda mer forvirret hvis de og skal begynne å legge henne... Pappaen har nettopp begynt å få lov, før var det bare meg. Hvordan gjør dere det/Hadde dere gjort det? Synes dere barnet bør bli vant til at andre legger det når det er 6 mnd?
 
Nei! Dette hadde jeg ikke funnet meg i. Med mindre jeg/vi var borte flere kvelder i uken og MÅTTE ha barnevakt. Det blir bare forvirrende for de små. Og neste gang hadde jeg trumfet igjennom at jeg skal legge ungen når de skal være barnevakt. Hvis de vil være med henne kan de vel komme på besøk å være med henne og gå når hun skal legges.. Jeg er kanskje litt firkantet men det er jo en gang slik at man vet best hva som er best for ens eget barn. Du må bare ta kontrollen. De foreslår det nok i beste mening. Men hvis du mener det ikke er en god løsning så er det ikke det ;)
 
Det hadde ikke kommet på tale her iallfall! Babyen er avhengig av rutiner, så at andre enn du og pappaen skal blande seg i kveldsritualene blir bare forvirring for den lille. Jeg hadde også ville lagt babyen før jeg dro ut og gjøre ting så normalt som mulig, slik at det blir lettest mulig for babyen å finne roen for natten. Svigerforeldrene kan komme på banen etter at dere har fått orden på leggingen selv mener jeg :)
 
Takk :) viste ikke om det var jeg som var kontrollfreak eller hva :p
 
Det hadde jeg aldri i verden gått med på! De små setter pris på rutiner, og at en tredjepart skal komme inn å ta seg av leggingen innimellom vil jo være svært forvirrende. Soving på dagtid og kveldstid er to vidt forskjellige ting, spør du meg. Føler at kveldsleggingen er mer "intim", det er en kosestund mellom mor og barn (og evt. far).
 
Det hadde ikkje vore aktuelt her i huset. Som Ho Mor seier så kan det vere aktuelt dersom du er avhengig av barnevakt ofte. Her tok eg leggingen til den var godt etablert og no har pappaen overtatt enkelte kvelder. Det går heilt fint at pappaen ligg han, men trur ikkje nokon andre hadde gjort det like bra. Me skal ha barnevakt ein kveld no snart, så får me sjå korleis det går. Men det blir vel lettare når ungen er litt større og skjønner litt meir.
 
Her har jeg ikke noe problem med at andre legger minsten. Men her er det nok en helt annen hverdag. Samboer jobber vekk hele uka og er kun hjemme i helgene. Jeg blir jo derfor veldig mye alene med bebisen, og syntes det er godt å kunne få litt hjelp av andre i familien (alle bor rett i nærheten). Så jeg har aldri vært på den tanken at det er noe problem. Og det ser ikke ut til at det er noe problem for minsten heller. Han er flink til å finne søvnen selv, og tar det litt tid så hadde jeg ikke klart å roe han noe bedre selv. 

Jeg tenker at alle må gjøre det de føler er best for seg selv og barnet! Men jeg ser ikke det store problemet med at andre legger barnet - med mindre det har trøbbel med leggeseansen, da er nok mor og far de beste uansett! Men jeg tror ikke de har vondt av å bli vandt til andre personer som "blander seg" inn i rutinene en gang innimellom. 
Her er blant annet svigermor innom hver mandag når jeg er på yoga - da gir hun han grøt, bader han og legger han. Stort sett går det veldig greit, andre ganger tar det litt lenger tid. Men det går alltid bra! 
Hvis mamma er innom en kveld, så kan jeg fint be henne om å prøve å legge han (eller hun bare gjør det). Noen ganger fungerer det faktisk bedre enn når jeg skal legge han :P 
I helgene lar jeg samboer legge han (når det lar seg gjøre!). Så totalt sett har det vært fire forskjellige mennesker som har lagt minsten her, og det kan gå like bra eller like dårlig med alle sammen! Jeg syntes iallefall ikke det virker som om det ødelegger noe for våre rutiner. 

Men som sagt! Man gjør det man føler selv er riktig, og i ditt tilfelle virker det ikke som om det er riktig for deg:) Ville bare dele min erfaring allikevel:)
 
Back
Topp