Svelge slangen?? *oppdatert*

~PrincessRisk~

Elsker forumet
(Gastroskopi) Noen som har gjort det? Ekkelt?[&:] 
Kjenner jeg gruer meg sinnsykt til det, skal i morra...
Vil gjerne høre erfaringer, og tips hvis dere har noen... [:)]

--------------------------------------------------------------------------

Da har jeg gjort det og... [&:] Fy søren så ekkelt....
Jeg valgte å ikke ta noe bedøvelse, for jeg var skamsulten og tørst etter å ha fastet i natt og i morges.
Hvis jeg skulle hatt sånn spray i halsen, så hadde jeg ikke fått spise eller drikke på 2 timer..

Men altså, jeg måtte ligge på siden, og der kom de med den slangen.. [X(] Jeg fikk den tynneste.
Fikk et munnstykke jeg måtte bite på så jeg ikke skulle ødelegge deres elskede dyre slange. [:-]
Det var helt grusomt!! Greit nok å svelge, men det verste var da de stampet den ned igjennom hele spiserøret mitt og hit og dit.
ALDRI om jeg skal dit igjen... [:-]

BTW: Det tok ikke 15 minutter, det tok 5!!! [:D] Takk og lov for det!!!!

JEG KLARTE DET!!!!!! Nå har jeg bare ultralyd og røntgen igjen, også er det til Moskva neste!!! [:)][:)][:)][:)][:)]
Om 3 uker, nøyaktig, ligger jeg under kniven!! [8D]

vil bare ønske deg masse lykke til[:D]

skal ikke lyve å si det er noe særlig behagelig... men det gikk helt greit... bare prøv å slappe mest mulig av å ikke stritte imot, (selv om det er litt vanskelig)... når de har passert svelget går det greit...

Det går nok helt fint!! [:)] Ønsker deg lykke til hvertfall!

Tusen takk!! [:)]

vivvi86; brakk du deg mye? Eller spydde? Tok det lang tid? Hva pustet du med av nese eller munn? Var slangen tykk? [:D]

Jeg har gjort det, og kan vel ikke si det var spesielt behagelig, men heller ikke vondt. Varer ikke lenge heller, så det går nok så fint [:D]

Kunne jo løyet og sagt at det er deilig da, hehe[;)]

Har svelgt slangen to ganger, ERCP het det tror jeg.

Fikk først sånn spray som smakte pyton i munnen som skulle bedøve litt, og fikk beroligende i veneflonen. Det verste var å ta den ned og opp det siste stykket, brakk meg mye. Kom opp en del slim også. Var våken, men bare litt sløv.
Andre gangen jeg svelgte slangen fikk jeg det samme middelet, bare dobbel dose så slumra/sov hele tiden, det var mye mer behagelig!! Fikk ikke spise på to timer etterpå.

ORIGINAL: *LiLLa*

oOooooo..skal du det???
misunner deg ikke.....ikke for å skremme deg,altså..jeg har ikke gjort det selv,men VET at jeg mest sannsynlig må gjøre det selv ettervært.....[&:][&:]*grøss*men mamma har gjort det noen ganger,åvet om flere åsså..å det er visst veldig vondt....for NOEN.ikke alle som syns det var like vondt..for noen er det verre å ta den andre veien..

men tenk på det sånn at du finner iallfall utav hva som feiler deg,å hva de kan gjøre for å rette opp i problemet.[:)]ønsker deg all lykke til imorra,skal tenke på deg[;)]

Jeg må! [&:] Jeg skal ta en magesekkoperasjon, så de må se at magesekken er hel og fin... Det er den viktigste prøven jeg må igjennom... uffameg.....
Andre veien?? I rompa?? [:-] aldri i livet... haha....[:D]

Takk for lykkeønskninger! [:)] 

Brakk meg litt i begynnelsen når de skulle forbi svelget.. slangen var vel i finger tykkelse om jeg husker rett..! (er et par år siden...) Men er viktig å puste jevnt og trutt, får en liten kvelningsfornemmelse... spydde ikke nei.. tok vel et kvarter eller noe.. men kommer vel an på om de vet hva de leter etter, om du skal ta biopsi eller hva du skal.. tror jeg pustet med begge deler, husker ikke helt, var vertfall forkusert på å puste for da gikk slangen lettere ned! muskulaturen slapper av da.. [:)] men ingen oppkast!

den e ikke behaglig. men den gikk ned til slutt[8D] hvis du ikke klarer å svelge den hvis du brekker deg for mye å det så tar de heller en i ræven[8D] lykke til du klarere dette fint ska du se[:)]

Det går nok så fint så..!  skal tenke på deg![;)]

æsj d e ikkje koseli nei
jore d når æ va 7mnd på vei[:'(]
ska tbake når æ klare komle mæ t å renge legen (vil ikkje)

man feis å rape heile dagen jo

ORIGINAL: ~Adrianna~

oOooooo..skal du det???
misunner deg ikke.....ikke for å skremme deg,altså..jeg har ikke gjort det selv,men VET at jeg mest sannsynlig må gjøre det selv ettervært.....[&:][&:]*grøss*men mamma har gjort det noen ganger,åvet om flere åsså..å det er visst veldig vondt....for NOEN.ikke alle som syns det var like vondt..for noen er det verre å ta den andre veien..

men tenk på det sånn at du finner iallfall utav hva som feiler deg,å hva de kan gjøre for å rette opp i problemet.[:)]ønsker deg all lykke til imorra,skal tenke på deg[;)]

Jeg må! [&:] Jeg skal ta en magesekkoperasjon, så de må se at magesekken er hel og fin... Det er den viktigste prøven jeg må igjennom... uffameg.....
Andre veien?? I rompa?? [:-] aldri i livet... haha....[:D]

Takk for lykkeønskninger! [:)] 
det går kjempefint!!!bare vent å se.[;)]du må oppdatere da,enten imorra eller fredag[:)]
klem

Gjett om jeg skal skryte etterpå.... [:D] hihi... De sier jeg overlever, så jeg må vel bare stole på det... [:D] *klemmerhardt* [:)]

Det er jo ikke akkurat deilig... Jeg syntes det var veldig ekkelt mens det stod på. De holdt på i 5 minutter for å få den forbi svelget, så derfor ble jeg veldig sår i halsen (bokstavelig talt altså) etterpå. Men det var ikke en traumatisk opplevelse eller noe sånt. Mest dritt i begynnelsen...

ORIGINAL: Tammis

Det går sikkert kjempebra. Tenk på målet ditt, fokuser på det! Masse masse lykke til!

Ja jeg får tenke på det, hvor bra det blir. Tenk, bare 3 uker igjen... [:o] Det går fort dette![:D] 

Jeg gjorde det for ikke så lenge siden. Jeg spurte om å få den minste slangen de hadde for jeg kan nesten ikke pusse tennene uten å brekke meg. Var litt ubehagelig, men gikk veldig fort. Var ikke vondt på meg.
Ønsker deg lykke til imorra [:D] Går nok greit [:D]

ja tatt det mange ganger...

er IKKE noe behagelig desverre, men de spør om du vil ha bedøvelse-spray i halsen, det hjelper LITT...
men etter du har svelgt et par cm av slangen går det greit, er bare akkurat når den skal rundt kneiken det er ekkelt.. og når de drar den opp igjen, den er jo en smuuule lang, en meter-halvannen mener eg den var,.

Jeg har ikke gjort det selv, men kjenner flere som har gjort det.. Og mer enn det vil jeg ikke fortelle deg, for da blir du bare engstelig og det gjør det mye verre..

ORIGINAL: ~Rosa~

sånn sonde du tenker på?
Jeg fikk en sånn slange jeg måtte svelge ned.. den ble tatt ned nesa, hals, mage og til tarmene... Det var dritekkelt, men ikke vondt. Det er på en måte noe jeg ville gruet meg til å måtte gjøre igjen, men det tar korte tida og så er det ferdig så det er helt greit... etterpå kiler det veldig i halsen og føles som det "klør" og du føler slangen der hele tida, men så setter den seg "på plass" etterhvert... finner seg en plass på den ene sida og du slutter å kjenne den.
Det er IKKE vondt, men jeg brakk meg veldig... måtte ligge på sida, med hodet vendt litt nedover og puste saaakte tror jeg at jeg husker...? uansett jeg hadde sånn en slange i ca 5 måneder av svangerskapet, og det var bare helt i begynnelsen at den var litt plagsom... det hjelper ikke å drikke selv om alle sier det... med mindre den går "ut av sin plass" da hjelper det å svelge, men jeg synes det hjalp mer å svelge noe i mer fast form da... hm... det går fint å spise å drikke det du kan få i deg med den og den er ikke noe stor... veldig liten faktisk.. men det "føles stor" i begynnelsen bare...
Noe mer? [8D]

Gastroskopi er et kamera som føres ned i magesekken via munnen og svelget..

ORIGINAL: Mayen82

ja tatt det mange ganger...

er IKKE noe behagelig desverre, men de spør om du vil ha bedøvelse-spray i halsen, det hjelper LITT...
men etter du har svelgt et par cm av slangen går det greit, er bare akkurat når den skal rundt kneiken det er ekkelt.. og når de drar den opp igjen, den er jo en smuuule lang, en meter-halvannen mener eg den var,.

Back
Topp