Svar på blodprøve fra 26.11

Angelise

Elsker forumet
Viste at ang rubella vaksinen, var det usikkert om jeg var vaksinert for den.
Flere som kanskje ikke har blitt rubella vaksinert? Hva innebærer det å ikke vært det mtp graviditet?

Jeg vet jeg skal ha fått alle vaksinasjoner i vaksinasjonsprogrammet gjennom oppveksten i alle fall, og regner med jeg hadde antistoffer sist jeg var gravid hvis det er prosedyre å sjekke det via blodprøve på kontroll. Hvis du ikke blir smittet av rubella vil jeg ikke tro det utgjør noen risiko. Men det vet man jo aldri om man blir...Om du blir det under graviditet kan det føre til abort og/eller alvorlige fosterskader....:-/ Aner ikke om man kan vaksineres i sv.skapet heller...?

Gullskatt juli12:)

Med første var det ikke nevnt noe om jeg ikke hadde blitt vaksinert for det, så kanskje antistoffene har forsvunnet siden da?
Hun nevnte noe om å få vaksinen på barsel.
Skal til jordmor på tirsdag,så får vel svar da.
Men begynner jo å tenke da...
Ganske sikker på mine foreldre hadde meg i det vanlige vaksinasjonsprogrammet.

Jeg fikk også beskjed om at rubella vaksinen min ikke fungerte lengre under begge siste svangerskapene.. har ikke fått tatt den på nytt nå heller.. så får vel samme beskjeden igjen denne gangen!
Jeg har fått vaksinen som liten, men som jeg har forstått det er det noen ganger at den ikke fungerer lengre, så man må ta den på nytt igjen! Grunnen til at jeg ikke har tatt den på nytt er at jeg har blitt sendt fram og tilbake mellom legen og helsestasjonen, da begge mente at det var den andres ansvar! Men neste gang skal jeg presse litt mer på legen, nå må jeg ha den.
Heldigvis er vel ikke røde hunder så veldig utbredt i norge da de aller fleste er vaksinert for denne, men om noen i nærheten skulle få det må man vel få ekstra oppfølging regner jeg med. Var ikke noe problem for meg de siste to gangen iallefall!

Jeg fikk også beskjed om at rubella vaksinen min ikke fungerte lengre under begge siste svangerskapene.. har ikke fått tatt den på nytt nå heller.. så får vel samme beskjeden igjen denne gangen!
Jeg har fått vaksinen som liten, men som jeg har forstått det er det noen ganger at den ikke fungerer lengre, så man må ta den på nytt igjen! Grunnen til at jeg ikke har tatt den på nytt er at jeg har blitt sendt fram og tilbake mellom legen og helsestasjonen, da begge mente at det var den andres ansvar! Men neste gang skal jeg presse litt mer på legen, nå må jeg ha den.
Heldigvis er vel ikke røde hunder så veldig utbredt i norge da de aller fleste er vaksinert for denne, men om noen i nærheten skulle få det må man vel få ekstra oppfølging regner jeg med. Var ikke noe problem for meg de siste to gangen iallefall!
Mener å ha hørt det samme...
Ikke lett å unngå noen når en ikke vet om personen har det, men ja er heldigvis svært få tilfeller av det nå!

Vet ikke om jeg er vaksinert for det, mem fulgte programmet på skoleb så regner egentlig med det?
Vet jeg har hatt det som barn da, så det danner vel antistoffer det og?

Må bare kommentere.. Alle må ta en del av skolevaksinene hvert 10. år. Det er ikke så bra opplyst, men man må det! Dette er særlig viktig ved utenlandsreise. På vaksinasjonskontoret får man alle vaksinene (polio, røde hunder, stivkrampe ++) i en sprøyte - enkelt og billig ;)

Må vente til etter fødsel da..

Min vaksine var fremdeles fungerende - selv om det er leeeeeeeenge siden jeg tok den. Men ja, jeg vet det er 10 års intervaller :)

Back
Topp