Svar fra min kommunelege ang. gravid og vaksine.

Grete71

Forumet er livet
Det er ikke lett og vet ikke om jeg kan svare på alt.
Det er mor som får vaksinen og den går da inn i mors blod. Mellom mor og foster er det en barriære som skal hindre overgang til fosteret. Jeg ser ikke for meg at vaksinen ikke kan gå over den og regner derfor med at vaksinen også går til fosteret. Det er ikke giftstoffer i vaksinen, men vaksinen er tilsatt kvikksølv som da også kommer over i fosteret. Du får i deg mer kvikksølv ved å spise et måltid fisk på Østlandet enn det som er i vaksinen.

Fosteret kan trolig ikke gjøre seg nytte av vaksinen fordi det ikke er i stand til å danne antistoffer. Hensikten med å gi til mor er å beskytte moren mot tidlig fødsel og andre komplikasjoner om hun blir syk, men det er også gi antistoffer fra mor til barnet som kan beskytte barnet de første månedene etter fødsel.

Vaksinen gis ikke i 1. trimester da det er omlag 1% av alle barn som fødes det er noe med, og hvis mor har fått vaksinen vil barnets lyte bli assosiert med den. Det er ikke holdepunkter fra dyreforsøk på at den skader fosteret.

Jeg er ikke redd for denne vaksinen. Den er laget på samme modell som sesonginfluensa, men det er et annet antigen. Neste år blir svineinfluensa trolig en del av sesonginfluensa og da har man råd og tid til å lage den i engangsdoser og man setter ikke til kvikksølv.

Det er satt 60 milliarder doser vaksine med den dosen kvikksølv og det er etterprøvd mange ganger fra 70 tallet om det er skadelig. Alt jeg er vaksinert med er med kvikksølv untatt vaksiner i nyere tid for påfyll.

Jeg har nylig vaksinert gravid i nær familie og tilrår den til mine.
Lykke til!
Rolf Bergseth
Kommuneoverlege

Det var dèt jeg ville vite, om vaksina også går til barnet... Og det gjør det nok.. [&:]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp