Svar fra legemiddelverket angående vaksine og foster/baby

Grete71

Forumet er livet
Er fortsatt spørsmål som "gnager" i meg, og nå vil jeg prøve å finne svar...[:)]

Legemiddelverket svarte slik:

Spørsmål:
Jeg leser ”alt” jeg kommer over av seriøs informasjon om svineinfluensa og vaksina.
Men det er et par ting jeg ikke finner helt ut av angående vaksina;
Dersom en gravid tar vaksina; vil da vaksina gå gjennom morkaka og tilføres fosteret? Eller vil den ”bli stanset” av livmora? Samme med antistoffer?
Amming og vaksina; vil antistoffer gå fra mor til barnet gjennom morsmelka?
Antistoffer; er det ikke slik at vaksiner vanligvis ikke gis til barn under 6 måneder fordi de ikke kan dra nytte av antistoffer, eller danne antistoffer?
Har forstått det slik (av en lege) at mor bør vaksinere seg slik at barnet er beskyttet ETTER FØDSELEN ved at hun selv ikke blir syk og smitter barnet, og IKKE at barnet får i seg antistoffer.
Hva er egentlig riktig? Savner SÅRT skikkelig informasjon om hva som skjer når gravide vaksinerer seg. Mange gravide er skremt, og fortvila over situasjonen når de da faktisk IKKE vet hva som er riktig.
Hei,
Ja, antistoffer fra mor vil kunne gå over til foster under svangerskapet via aktivt opptak, og antistoffer fra mor kan gå over til den nyfødte via antistoffer i morsmelka. 
Dette er kunnskap en har fra influensavaksiner og vaksiner generelt og ikke spesikt for pandemivaksine.
Vaksinen som blir injisert vil virke lokalt ved og rundt injeksjonsstedet og virke på nærmeste lymfeknute.  Vaksinens bestanddeler vil etter få dager "forsvinne" (metaboliseres og skilles ut) fra injeksjonsstedet.  Dyrestudier har vist at gjentatt dosering av vaksine ikke påvirker foster eller mordyr annet en det som er kjent som en immunrespons og lokal inflammasjon.
Ved at gravide valkinerer seg vil både mor og barn ha nytte av beskyttelse mot sykdom forårsaket av svineinfluensa.
Håper dette svarer på dine spørsmål.
Med vennlig hilsen | Best regards
Christian Syvertsen

Forsker | Senior Scientific Officer
Statens legemiddelverk
Norwegian Medicines Agency
www.legemiddelverket.no | www.noma.no

[hr]

Oppdateres etter hvert...

Sorry, men jeg får ikke redigert bort alt det der "color" greiene.. Så dere får lese litt mellom linjene.. [8D]

"Ved at gravide valkinerer seg vil både mor og barn ha nytte av beskyttelse mot sykdom forårsaket av svineinfluensa."

Ja der har du det, da er det bare å valkinere seg [:D]

[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Nei, de nyfødte barna vil ha nytte av antistoffer de har fått fra mor.  Barnevaksinasjonsprogrammet starter ved 2 mnd alder, men det trengs gjerne flere doseringer før en oppnår en immunrespons som er beskyttende. Heapatitt B vaksine gis i enkelte tilfelle til nyfødte.  Graden av antistoffrespons vil sikkert variere med alder, type vaksine eller type infeksjon, men kan induseres fra barna er nyfødte.
Pandemrix testes ut i klinisk forsøk i Norge på barn fra 2 mnd alder, så her vil det komme data for de minste som kan sammenlignes med større barn og voksne.

Christian Syvertsen

Forsker | Senior Scientific Officer
Statens legemiddelverk
Norwegian Medicines Agency

Back
Topp