Svangeskapspenger

Kka

Elsker forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei.
Så noen her skrev at de var på svangerskapspenger. Jag har en jobb jeg ikke får utføre i graviditeten, og uten gode muligheter for tilrettelegging. Pga store bekkenplager sist svangerskap, blir de tilretteleggingsmulighetene vi har utelukket. Sist gikk jeg sykemeldt fra uke 20. Så endte jeg opp med ny sykemelding pga bekken etter permisjonen. For å sikre at jeg ikke har brukt opp retten på sykemelding hvis bekkenet blir like ille denne gang tenker jeg at jeg må be legen om svangerskapspenger heller. Dere som har fått det allerede, hvordan har dere gått fram? Fra første svangerskap (der hadde jeg svangerskapspenger hele svangerskapet) husker jeg at NAV trengte en bekrefta termindato. Den gang fikk jeg ikke det føl OUL.. men når jeg allerede nå vet at jeg ikke skal jobbe er det jo teit å så sykemeldt i 3 mnd først? Har dere fått termindato bekreftet på annet vis?

Du må gå til legen. Helt enkelt :) legen må fylle ut del 1 av Arbeidstilsynet sitt skjema om svangerskapspenger og grunnlaget for det. Deretter må du ta skjema med deg til Arbeidsgiver som må fylle ut del 2 om hvilken tilrettelegging de kan tilby, evt hvorfor de ikke kan tilby tilrettelegging.

Dersom arbeidsgiver kan tilby tilrettelegging som samsvarer med legens ordre plikter du å tre inn i arbeidsoppgavene du er tildelt. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilby deg, eller bare delvis kan tilby deg tilrettelagt arbeid som ikke er til fare for fosteret så blir du tatt ut av arbeid, enten delvis eller helt alt ettersom hvilken grad av tilrettelegging arbeidsgiver tilbyr.

Svangerskapspenger er for friske gravide som ikke kan være i arbeid pga det utgjør en fare for fosteret. Hvis det et bekkenet ditt som lager problemer for deg så er sykemelding det som blir riktig. For da er ikke du «frisk» og det utgjør ingen videre livsfare for fosteret. Men det er jo viktig at du får hvile når kroppen din har vondt, og dermed høres det ut som sykemelding blir tingen.

Får ikke utføre min jobb som frisk gravid. Pga fare for fosteret. Men tilrettelegginga jeg kan bli tilbydd er ganske fysisk krevende. Snakka med sjefen tidligere, han og mente at jeg ikke skulle belastes av at de ikke kunne tilby god nokk tilrettelegging, så satser på det går fint :)

Får ikke utføre min jobb som frisk gravid. Pga fare for fosteret. Men tilrettelegginga jeg kan bli tilbydd er ganske fysisk krevende. Snakka med sjefen tidligere, han og mente at jeg ikke skulle belastes av at de ikke kunne tilby god nokk tilrettelegging, så satser på det går fint :)

ja, hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge så må du ut av arbeid

Kva er tilfredsstillande tilrettelegging då til dømes? At ein må byte oppmøtestad på jobb - og “forlate” alle kollegaene sine og må komme inn i eit nytt arbeidsmiljø med fysisk tyngre arbeidsoppgåver, enn der eg er no. Berre at det på papiret er mindre risiko ifht det som utgjer risiko der eg er no? Eg syns det er utfordrande. Eg vil stå i jobb - men eg syns ikkje det er greit å måtte begynne i “ny” jobb fordi eg er blitt gravid. Kor skal grensa gå for å kunne få svangerskapspenger? Vanskelig å vite kva ein bør/kan stille til krav. Eg ønskjer såklsrt ikkje bli utsett for risikoen på jobben min no, men samtidig kjennes skummelt ut å måtte “byte jobb”.

Last edited:
Back
Topp