Søknaden er det ikke vits å sende før uke 26, og da med terminbekreftelse fra jm/lege. Det viktigste er at permisjonssøknaden går gjennom for mor, som SKAL ha de første 9 ukene i hvert fall (3 uker før termin + 6 uker etter fødsel, så kan jo bli mer/mindre). Da skal papirene kun fylles ut med tanke på mor, trenger ikke tenke på sluttdato eller ferie eller noe sånt, det kan det sendes inn papirer på senere.
Altså: først fylles ut vanlige papirer for permisjon, dette er hovedskjemaet. Det er et eget skjema for gradering/ferie (utsettelse). Mor fyller ut hovedskjemaet først.
Dersom man skal ha ferie/gradert uttak, fylles dette ut senere - man kan uansett ikke gradere før det er gått 6 uker etter fødselen, så slike papirer kan sendes når dato for gradering/ferie nærmer seg.
Far/medmor fyller ut sin permisjonssøknad (hovedskjemaet) og sender inn denne når det nærmer seg (f.eks. 1 mnd før, men gjerne tidligere så man vet at det går gjennom i tide så man får utbetaling når man skal, men det kan tilbakedateres også. Vi sendte søknad om farspermisjon/gradering rett før jeg skulle jobbe fordi jeg plutselig fikk jobb, og da blir utbetalingene justert i ettertid, så man får det man skal ha uansett). Dersom far/medmor skal ha gradert uttak fra dag 1, sendes dette skjemaet inn samtidig.
Nå skal vi fylle ut skjemaer for andre gang på KORT tid, så det er bare å spørre :p Jeg føler jeg har ganske god kontroll på dette nå :p