Svangerskapspermisjon

MissAugust

Gift med forumet
Er d noen som ha søkt allerede? Jeg og min samboer holder på i disse dager. Leder og prøver få med oss d vi trenger å vite. Her tror jeg d blir full permisjon og 80% utbetaling. Vil jo være lengst mulig hjemme m gulle:)

Vi får ikke søkt før etter vi er passert 26 uker vel? eller har jeg misforstått? :P

Står i søknadspapirene at man må legge ved dokumentasjon på termindato, og den skal være datert etter uke 26 i svangerskapet. Eller kan denne ettersendes?

Har begynt å fylle ut, men skjønner jo ikke halvparten av det.. Alle de delene hvor det står spørsmål om fedrekvote osv; skal det fylles ut på min søknad også, eller skal det kun fylles ut på far sin søknad? Har jo ikke akkurat mulighet til å bestemme oss nå for når far skal ha sin permisjon. Han skal ha gradert perm etter jeg er ferdig med min perm. Jeg jobber turnus, og tenker da at han skal ta ut perm de dagene jeg jobber dagvakt. Og jeg vet jo ikke hvordan turnusen min ser ut om 15 mnd... Blir litt frustrert over alle spørsmålene på søknaden merker jeg! ;P

Søknaden er det ikke vits å sende før uke 26, og da med terminbekreftelse fra jm/lege. Det viktigste er at permisjonssøknaden går gjennom for mor, som SKAL ha de første 9 ukene i hvert fall (3 uker før termin + 6 uker etter fødsel, så kan jo bli mer/mindre). Da skal papirene kun fylles ut med tanke på mor, trenger ikke tenke på sluttdato eller ferie eller noe sånt, det kan det sendes inn papirer på senere.

Altså: først fylles ut vanlige papirer for permisjon, dette er hovedskjemaet. Det er et eget skjema for gradering/ferie (utsettelse). Mor fyller ut hovedskjemaet først.

Dersom man skal ha ferie/gradert uttak, fylles dette ut senere - man kan uansett ikke gradere før det er gått 6 uker etter fødselen, så slike papirer kan sendes når dato for gradering/ferie nærmer seg.

Far/medmor fyller ut sin permisjonssøknad (hovedskjemaet) og sender inn denne når det nærmer seg (f.eks. 1 mnd før, men gjerne tidligere så man vet at det går gjennom i tide så man får utbetaling når man skal, men det kan tilbakedateres også. Vi sendte søknad om farspermisjon/gradering rett før jeg skulle jobbe fordi jeg plutselig fikk jobb, og da blir utbetalingene justert i ettertid, så man får det man skal ha uansett). Dersom far/medmor skal ha gradert uttak fra dag 1, sendes dette skjemaet inn samtidig.

Nå skal vi fylle ut skjemaer for andre gang på KORT tid, så det er bare å spørre :p Jeg føler jeg har ganske god kontroll på dette nå :p

Har ikke søkt enda, men har snakker om å ta den korteste permisjonen for så å ta 2 mnd uten lønn. Dermed får vi like lang tid sammen med mini, men utbetalt mer penger. Kommer til å ta ferie for 12 og 13 sammen med permisjonen også.

Evita! skrev:
Har ikke søkt enda, men har snakker om å ta den korteste permisjonen for så å ta 2 mnd uten lønn. Dermed får vi like lang tid sammen med mini, men utbetalt mer penger. Kommer til å ta ferie for 12 og 13 sammen med permisjonen også.

Det er jo det som lønner seg - 100% utbetalt i 47 uker. Regnet på det for oss, men fant at det var så forsvinnende liten forskjell at det var lettere å ta 80% i 56 (er jo blitt lengre permisjon siden den gang) uker enn 100% i 46 og spare :p Men nå som farsdelen er blitt forlenget til 12 uker, tipper jeg vi tar 100% og sparer denne gangen. Og vi kommer nok til å gradere neste permisjon også, jeg hadde ikke taklet å gå tilbake i 100% jobb når min permisjon var ferdig, men var veldig greit å først begynne på 50 og så 60%.

Det var hardt å skulle gå fra Lillegull da han bare var 8 mnd.... Heldigvis hadde han blitt så flink til å spise fast føde at det ikke var noe problem i forhold til ammingen, flere av venninnene mine har måttet utsette jobb fordi ungen nektet annen mat enn pupp.....

Har ikke tenkt på det engang jeg.. Tror jeg kommer til å ta 100% utbetaling å bli hjemme litt lenger:) Ellers tenkte jeg å begynne å tenke på søknaden etter den ordinære UL, er ikke det tidsnok da?:):)

De ser ikke på søknader sendt før 26. svangerskapsuke.

Dette med 26 uker har ikke je fått m meg je.. Vi er i fasen der vi leser om og prøver forstå hva alt betyr og hvilke rettigheter vi har. Takk for gode råd.

Var ferdig med foreldrepermen på mandag, har nå 5 uker ferie fra i fjor. Men blir nok neppe jobb på meg,skal til jordmor å søke om svangerskapspenger på mandag. Tror jeg velger 80% igjen om det er Nav forvaltning som har rett i hvordan de beregner grunnlaget for neste permisjon, og er jo nav forvaltning som er de eneste man kan stole på i nav. Hadde 80% nå, og det har gått utmerket økonomisk, vil ha mest mulig av babytiden med gulla. Også er jeg ikke tilhenger av start i bhg under 1 år,selv om jeg er pedagogisk leder :/

I forhold til 80% eller 100% sier NAV selv dette på nav.no: "Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent dekningsgrad er litt lavere enn hva      som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekningsgrad."

Denne forskjellen er på rett over 10 000,- ved maks lønnsutbetaling (6G), altså for de som tjener rett under 500 000,- (enten mor eller far).

Det lønner seg uansett alltid å ta ut 100%, spare noen av pengene og deretter ta ulønnet permisjon. Så klart, hvis man ikke klarer å spare pengene men bruker de opp er nok 80% bedre :) 

En annen ting er at dersom man brått blir uventet fort gravid igjen, og de skal bruke foreldrepengene som grunnlag for nye foreldrepenger, så lønner det seg å ha hatt 100% som gir et høyere grunnlag enn 80%. 

Hilsen økonomen med termin i august som skal ta 100 %, deretter ulønnet permisjon :)  

Er arb.ledig, så her blir det engangsstønad og hjemme med den lille så lenge jeg får mulighet :)

Vi har så smått startet å se på det her også. Men jeg blir helt matt av informasjonen på nav.no. Og skjemaveldet gir meg fysisk vondt... Hvem prater man med for å få hjelp til til dette? Noen hos nav, eller jordmor? Eller andre?

Back
Topp