svangerskapspermisjon / tips

starstar

Andre møte med forumet
Er det bare meg som blir forvirret av dette og Nav sin foreldrepenger kalkulator?

Hvor lang permisjon skal dere ha?

Så usikker . Om jeg skal ta 49 uker med 100% lønn eller 59 uker med 80%.

Spesielt når far også får utbetalt 80 %lønn bare og tjener mye bedre enn meg. Han har lite lyst til å få det.
Så derfor er det vanskelig å velge syntes jeg.

På samme tid føler jeg 39 uker permisjon til meg da er kort. Selvom pengene er bedre. Valgets kval.

Men hvordan regner man ut det med lønn. Kan man ta utbetalt månedslønn og trekke fra 80% og så er dette hva man får? For på Nav sin kalkulator får jeg jo mindre selvom jeg velger 100% enn hva jeg tjener da.

Innspill og erfaringer søkes xsmile5
 
Hadde 100 % lønn sist, har lest at det er det eneste som lønner seg.
 
Kommer også til å ta 100% lønn og heller ha ulønnet i tillegg, det lønner seg økonomisk :)
 
Vi velger også 100%, og tar oss noen uker ulønnet etterpå. Får være flinke og sette av noen kroner hver måned.
 
Tar 100%...
 
Hadde 80% sist, tar 100 % denne gangen :)
 
Kommer til å ta 100%. Lærte sist at man tjener på det:p men nå satt jeg her en kveld og kunne ikke skjønne at det var riktig.. hehe. Men må nok ha litt ulønnet også. Og har vel lov å legge til 10 uker ferie?? Og når må den i så fall fastsettes? Nei jeg skjønner virkelig ikke hvilken ende jeg skal begynne i. Må vel fylle ut skjemaet og ta det som det kommer.
 
Vi har jo 5 ukers ferie i år. Hva skjer med denne?

Kan vi overføre den til neste år?

Jeg går jo i permisjon tidlig juni så tenkte ikke å ta ferie før det.
 
Jeg velger 80% - hadde det også forrige gang. For min del betyr ikke pengene så mye, jeg ønsker å ha en laaang permisjon:) Så jeg tar 80%, samt ulønnet og ferie! Hadde det samme med førstemann, da begynte jeg i jobb når han var litt over året!:)
 
Kommer til å ta 49 uker/100%, ellers taper vi ca 25 000. Det er jo nesten én månedslønn, så om vi sparer litt hver mnd så kan man ta 1-2 mnd ubetalt. Så kommer ferieukene i tillegg, så da blir det å være hjemme juli 2016 - september 2017 (totalt for begge da). Da er mini godt over ett år før barnehagestart :)
 
Kommer til å ta 100 % lønn og litt ulønna. Taper over 30 000 om vi ikke gjør det. Du legger inn i søknaden når du skal ha ferie, f.eks dei 5 siste ukene i året. Da blir perisjonen 5 uker forlenget. 2017 ferien kan du velge å ta før eller etter du er ferdig i perm.
 
Tok 80% sist. Jabi taper litt hver mnd,men mini får være lengre hjemme ned oss. Og man slipper å gå ulønnet og muligens tape mye om man blir syk f.eks. Jeg tenker å utvide permen med ferien i år og ferien til neste år.
 
Jeg tok 80% sist, tenkte jeg ville være lengst mulig hjemme. Men det endte med at jeg ble drittlei (!!) og startet heller i ny jobb når knøttet var 7 mnd. Da begynte han uansett å nekte å ta puppen mer. Så var han hjemme med pappaen i 5 mnd og så rett i bhg to uker før han fylte ett år. Jeg husker jeg syntes han var sååå altfor liten, han kunne jo ikke gå engang! Men for min egen mentale helse trengte jeg å ha en annet liv rundt meg enn bare babybabbel..
 
I de tilfellene der far tjener over gjennomsnittlig er det mye å tape på å ta 80%lønn. Man mister noen rettigheter til evt sykepenger og dagpenger dersom uhellet skulle være ute tror jeg, men jeg tar sjansen.. Jeg begynte å sette av et beløp per måned fom januar, sånn at jeg kan gå hjemme frem til barnehagestart august 2017. Var hjemme i 7 mnd sist og følte at mye av babykosen gikk vekk til oppussing og stress sist så tar igjen med renter denne gangen siden vi ikke tenker å få noen flere etter dette :)
 
I de tilfellene der far tjener over gjennomsnittlig er det mye å tape på å ta 80%lønn. Man mister noen rettigheter til evt sykepenger og dagpenger dersom uhellet skulle være ute tror jeg, men jeg tar sjansen.. Jeg begynte å sette av et beløp per måned fom januar, sånn at jeg kan gå hjemme frem til barnehagestart august 2017. Var hjemme i 7 mnd sist og følte at mye av babykosen gikk vekk til oppussing og stress sist så tar igjen med renter denne gangen siden vi ikke tenker å få noen flere etter dette :)

Tenkte også å ta sjansen på ulønnet:) men hvorfor er det fars lønn det kommer an på, hvor mye man taper?:/
 
Fordi fars obligatoriske permisjonslengde er konstante uavhengig av om han får 80 eller 100 prosent lønn, sånn at jo mer han evt tjener jo mer tapere man i lønn. Mens fellesukene forlenges med 10 uker dersom man tar 80 prosent lønn, så da er det ikke der det økonomiske tapet ligger om jeg har forstått det rett :) Google foreldrepengekalkulator så kan du plotte inn inntektene deres og fordeling av permisjonen så får du opp hva du evt taper på å ta 80 prosent lønn.
 
Noenson har tips om hvasom lønner seg for oss?

Jeg skal melde meg opp til fulltidsstudiet for å få støtte av lånekassen, men tar mine obligatoriske 10 uker permisjon.
Far jobber i en bedrift med bare 2 stk(med sin far), så blir vanskelig for han å ta ut resten permisjonen, selv om dette egentlig lønner seg mest økonomisk for oss. Tips til hvordan vi kan komme best mulig ut av det?
 
Får man vanlige feriepenger i juni 2016 selv om man har begynt i permisjon når utbetalingen skjer? :)
 
Kommer til å ta 49 uker/100%, ellers taper vi ca 25 000. Det er jo nesten én månedslønn, så om vi sparer litt hver mnd så kan man ta 1-2 mnd ubetalt. Så kommer ferieukene i tillegg, så da blir det å være hjemme juli 2016 - september 2017 (totalt for begge da). Da er mini godt over ett år før barnehagestart :)
Eg må kanskje ha det inn med teskei ☺ Men kva er forskjellen på å velge 100%, og så ta ulønna permisjon tilsvarande tid etterpå, i staden for 80 % og ha same lengde permisjon? ☺
 
Back
Topp