Svangerskapspenger!

Maei

Forelsket i forumet
Noen her som har fått innviglet svangerskapspenger?
På hvilket grunnlag? Hva slags stilling/jobb har du hatt?

Jeg har sendt inn søknad på dette nå.
Er frisør med bekkenløsning m/gangvansker og har fått mye kynnere pga stress rundt dette. Legen mener jeg bør ta det med ro pga kort livmortapp. Går til behandlig hos fysio + bassengtrening, men vanskelig for jobben å tilrettelegge for meg.

Var en del sykemeldt i fjor (fra april til desember) pga ledd og senebetennelse i armene,så har ikke fått bygget meg opp rettighet til sykepenger lenger enn ut mars-10. (gikk nesten hele denne perioden mellom 50% og 75% i jobb - men det hadde tydligvis ikke noe å si[:@])

Så hvis jeg ikke får svangerskapspenger nå må jeg over på rehabiliteringspenger fra 1 april.

Jeg har ikke fått svangerskapspenger men jeg har satt meg inn i regelverket.. Svangerskapspenger er et tilbud til de med en jobb som er til fare for fosteret hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge.. Det at du har bekkenløsning og således "uvesentlig" i forhold til svangerskapspenger - da man med bekkenløsning er syk og skal ha sykepenger. Men ser at du er frisør og da jobber du jo med en del kjemikalier så om du fokuserer på arbeidssituasjonen i forhold til det og at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så blir det en helt annen problemstilling. I tillegg kan man visst bruke dette med stress og psykisk påkjenning som argument for svangerskapspenger. Selv hadde jeg kraftig bekkenløsning og kynnere slik du har men jeg kvalifiserte likevel ikke til svangerskapspenger på tross av en stressende og tung jobb i hjemmesykepleien. Jeg fikk dog tilslutt tilrettelegging og fikk sitte inne på kontor og jobbe..
Når det gjelder sykepengerettighet så stemmer det at også perioder med delvis sykemelding teller med sånn at om du har vært sykemeldt ett år i 25% så har du likevel brukt opp retten til sykepenger. Føles kanskje urettferdig kontra en som har vært 100% sykemeldt men sånn er nå regelverket..
Husk at selv om du skulle måtte over på rehabpenger i april så har du jo likevel opptjent rett til permisjon ved å ha jobbet/vært sykemeldt i minst 6 av de 10 siste mnd og du vil således ha krav på foreldrepenger.. Det vil si at du en kort periode i april, mai og litt av juni må leve på 66% lønn før du går over på foreldrepenger.. Det er ihvertfall slik JEG tolker det - snakk med ditt nav kontor så blir du sikker...
Lykke til! Håper det ordner seg til det beste for deg!

Takk for svar :)

Jeg sender hvertfall inn søknad om svangerskapspenger,så får jeg bare se hva de sier.
Hvis ikke er det som du skriver bare en 3 månders tid med 66% lønn før jeg går over på foreldrepenger,så skal nok klare det. Men bare frustrerende å havne i denne situasjonen synes jeg...velger jo ikke akkuart å bli dårlig så tidlig i svangerskapet  [:(]

Du kan få svangerskapspenger[:D] 
Jeg jobber som kokk, og har også bekkenløsning.. Jeg har får svangerskapspenger.

Det stemmer det som Pearl skriver.. Men når en har bekkenløsning, og vi har en jobb som går ut på å stå og gå, så er dette en "fare" for barnet. Jobben din er pliktig til å tilrettelegge for deg, får de ikke til det, så har du rett på svangerskapspenger. Sånn er det bare.
Håper det ordner seg for deg[:D]

ORIGINAL: Myfirst

Du kan få svangerskapspenger[:D] 
Jeg jobber som kokk, og har også bekkenløsning.. Jeg har får svangerskapspenger.

Det stemmer det som Pearl skriver.. Men når en har bekkenløsning, og vi har en jobb som går ut på å stå og gå, så er dette en "fare" for barnet. Jobben din er pliktig til å tilrettelegge for deg, får de ikke til det, så har du rett på svangerskapspenger. Sånn er det bare.
Håper det ordner seg for deg[:D]

Svangerskapspenger er for de som har en jobb med kjemiske stoffer, fysisk slitsomt arbeid, stressbelastning, psykososiale forhold..

Dette kan være så mangt..

Jeg jobber på flyplass og har fått svangerskapspenger siden arb.giver ikke kan tilrettelegge for meg og det kan være veldig stressende dager. Har også to i magen da, så mulig det er med på å forenkle ting...

Back
Topp