Svangerskapspenger

Julibollen

Betatt av forumet
Desemberskattene 2024
Dette har jeg aldri forholdt meg til før, da jeg har ny jobb siden jeg fikk barn sist.

Jeg jobber nå med utagerende barn, og kan risikere slag og spark i mage, noe som skjer ukentlig.

Fastlegen er helt fersk og nyutdannet, så han visste ikke en gang at han måtte fylle ut noe for at jeg skulle kunne søke om svangerskapspenger. Men han var i allefall tydelig på at det aldri passer med spark og slag i mage som gravid, og at jeg må søke om svangerskapspenger.

Noen som har erfaring med svangerskapspenger, og hva som skal til for å få det innvilget når legen sier jeg trenger det, og jobb ikke kan tilrettelegge?

Sniker
Hvor tidlig man får det innvilget er individuelt pga jobb og slikt, noen mener det er trygt til uke uke. Hvis du tar kontakt med jordmor kan de også hjelpe deg med å søke om svangerskapspenger, og de har veldig mye erfaring rundt det

Legen skriver tilretteleggingsskjema (hva som må tilrettelegges, og fra hvilken dato). Du leverer det på jobb. De signerer på at de ikke kan tilrettelegge.. Du sender det da til nav.

Jeg har også en jobb som gjør at jeg ikke kan være der i svangerskapet, grunnet eventuelle farlige situasjoner. Hos oss tror jeg det er vanlig å bli omplassert til en annen plass, men vet også om folk som har fått svangerskapspenger. Gi gjerne en lyd dersom du finner ut av noe :)

Jeg har også en jobb som gjør at jeg ikke kan være der i svangerskapet, grunnet eventuelle farlige situasjoner. Hos oss tror jeg det er vanlig å bli omplassert til en annen plass, men vet også om folk som har fått svangerskapspenger. Gi gjerne en lyd dersom du finner ut av noe :)
Deler av arbeidet kan jeg ikke omplasseres fra, og legen mener uke 12 er det lengste jeg bør stå i den delen av jobben. Jeg er 6+2 nå, så det er jo litt tid igjen. Men greit å være ute i god tid i møte med NAV:hilarious:
Skal si fra når jeg finner ut av det:D

Deler av arbeidet kan jeg ikke omplasseres fra, og legen mener uke 12 er det lengste jeg bør stå i den delen av jobben. Jeg er 6+2 nå, så det er jo litt tid igjen. Men greit å være ute i god tid i møte med NAV:hilarious:
Skjønner :) Ja det er nok lurt, supert, takk:love7

Se her :) her er skjemaet som legen og arbeidsgiver skal fylle ut. Der står det fra og med dato, så de kan legge det inn, med dato fra 25. Desember (e.l.), og sende det til nav.
Forøvrig, det tok bare 2 uker å få gjennom svangerskapspenger for meg i fjor.

Se her :) her er skjemaet som legen og arbeidsgiver skal fylle ut. Der står det fra og med dato, så de kan legge det inn, med dato fra 25. Desember (e.l.), og sende det til nav.
Forøvrig, det tok bare 2 uker å få gjennom svangerskapspenger for meg i fjor.
Tusen takk!:)

Sniker fra desember 2022 :) men du får legen/jordmor til å fylle ut papirene, gir det til arbeidsgiver som vurderer om de kan tilrettelegge eller ei. Du går ut av arbeid med en gang eller gradert. Her gikk jeg selv ut i 100% svangerskapspenger fra uke 4 pga risikofylt jobb. Når det er anbefaling fra lege/jordmor om å ikke jobbe grunnet fare for foster er ikke dette noe nav vil overprøve :) her har jordmor fylt ut i samme uke med begge mine svangerskap og gått hjemme fra start av svangerskap til fødsel

Sniker fra desember 2022 :) men du får legen/jordmor til å fylle ut papirene, gir det til arbeidsgiver som vurderer om de kan tilrettelegge eller ei. Du går ut av arbeid med en gang eller gradert. Her gikk jeg selv ut i 100% svangerskapspenger fra uke 4 pga risikofylt jobb. Når det er anbefaling fra lege/jordmor om å ikke jobbe grunnet fare for foster er ikke dette noe nav vil overprøve :) her har jordmor fylt ut i samme uke med begge mine svangerskap og gått hjemme fra start av svangerskap til fødsel
Tusen takk for godt svar!
Fint å høre at NAV ikke overprøver lege eller jordmor☺️

Back
Topp