Svangerskapspenger

Blomma

Elsker forumet
Marsipanene 2019
❤Januarlykke 2022❤
Februarlykke 2022❄️
De av dere som har fått innvilget svangerskapspenger, har dette vært noe dere avklarte med fastlege eller jordmor?
 
Jeg er 100% på svangerskapspenger. Siden min jobb utgjør en risiko og jeg ikke får jobbe så fort jeg vet jeg er gravid har jeg tatt dette med lege. Lite poeng i å gå til jordmor i uke 5-6 :wacky: Men jordmor kan og signere dette skjema :)
 
Kan man få svangerskapspenger pga stress og utmattelse av mye jobb? Jobber på travel sengepost. Skal jeg jobbe 100 % kommer dette til å gå et par uker før jeg går under. Sover dårlig og er utslitt ettee en vakt på jobb. Men vet ikke om dette er grunnlag.. Er per dags dato sykmeldt 50 % og ønsker å fortsette å jobbe slik. Er redd for å bruke opp sykedagene og så snakket noen om at man ikke får feriepenger når man er sykmeldt evt mindre penger. Er helt avhengig av pengene i forbindelse med permisjon uten lønn senere:cool:
 
Kan man få svangerskapspenger pga stress og utmattelse av mye jobb? Eller kapasiteten min er mer en halvvert og kroppen samareider ikke like mye som tidligere:p Jobber på travel sengepost. Skal jeg jobbe 100 % kommer dette til å gå et par uker før jeg går under. Sover dårlig og er utslitt ettee en vakt på jobb. Men vet ikke om dette er grunnlag.. Er per dags dato sykmeldt 50 % og ønsker å fortsette å jobbe slik. Er redd for å bruke opp sykedagene og så snakket noen om at man ikke får feriepenger når man er sykmeldt evt mindre penger. Er helt avhengig av pengene i forbindelse med permisjon uten lønn senere:cool:
 
Kan man få svangerskapspenger pga stress og utmattelse av mye jobb? Jobber på travel sengepost. Skal jeg jobbe 100 % kommer dette til å gå et par uker før jeg går under. Sover dårlig og er utslitt ettee en vakt på jobb. Men vet ikke om dette er grunnlag.. Er per dags dato sykmeldt 50 % og ønsker å fortsette å jobbe slik. Er redd for å bruke opp sykedagene og så snakket noen om at man ikke får feriepenger når man er sykmeldt evt mindre penger. Er helt avhengig av pengene i forbindelse med permisjon uten lønn senere:cool:

For å få svangerskapspenger må det være fare for fosteret å jobbe der, i tillegg til at det er umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge. Stress og sliten kvalifiserer dermed ikke, da er det sykemelding. Man får feriepenger når man er sykemeldt. De som er permittert får ikke feriepenger opptjent av utbetalingene fra NAV. Får man permisjonen utbetalt dirkete fra Nav får man kun feriepenger for de første 12 eller 16 ukene av permisjonen. Så det er greit å vite hvis det er slik ordning arbeidsgiver har. Jeg hadde det med første og fikk dermed mye mindre feriepenger utbetalt året etter...
 
For å få svangerskapspenger må det være fare for fosteret å jobbe der, i tillegg til at det er umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge. Stress og sliten kvalifiserer dermed ikke, da er det sykemelding. Man får feriepenger når man er sykemeldt. De som er permittert får ikke feriepenger opptjent av utbetalingene fra NAV. Får man permisjonen utbetalt dirkete fra Nav får man kun feriepenger for de første 12 eller 16 ukene av permisjonen. Så det er greit å vite hvis det er slik ordning arbeidsgiver har. Jeg hadde det med første og fikk dermed mye mindre feriepenger utbetalt året etter...
Takk!! :) Så om jeg forstår riktig det med feriepenger.. Så får man "vanlig" feriepenge utbetaling neste år selvom en del sykmelding i forbindelse med graviditeten i år? Og i 2023 vil feriepengene bli mindre grunnet permisjon neste år?:shy:
 
Takk!! :) Så om jeg forstår riktig det med feriepenger.. Så får man "vanlig" feriepenge utbetaling neste år selvom en del sykmelding i forbindelse med graviditeten i år? Og i 2023 vil feriepengene bli mindre grunnet permisjon neste år?:shy:
Feriepengene vil kun bli mindre i 2023 dersom det er NAV som utbetaler lønnen din gjennom permisjonen. Du får feriepenger for alle uker/mnd dersom arbeidgiver utbetaler (med refusjon fra NAV).
 
Takk!! :) Så om jeg forstår riktig det med feriepenger.. Så får man "vanlig" feriepenge utbetaling neste år selvom en del sykmelding i forbindelse med graviditeten i år? Og i 2023 vil feriepengene bli mindre grunnet permisjon neste år?:shy:

Ja, du får vanlig feriepenger selv med sykemld i svangerskapet.

Kun mindre feriepenger HVIS det er Nav som utbetaler deg permisjonspengene. Får du lønn som normalt gjennom arbeidsgiver så er det ingen endring.
 
Takk!! :) Så om jeg forstår riktig det med feriepenger.. Så får man "vanlig" feriepenge utbetaling neste år selvom en del sykmelding i forbindelse med graviditeten i år? Og i 2023 vil feriepengene bli mindre grunnet permisjon neste år?:shy:
Snikerman får kun feriepenger for de første 48(?) Dagene i sykmelding
 
Snikerman får kun feriepenger for de første 48(?) Dagene i sykmelding

Fant dette hos arbeidstilsynet, så mulig mange fortsatt får det via tariffavtale. Men her vil det nok da kunne være forskjeller, så da må man sjekke hva som gjelder i sine tariffavtaler hvis man har det :)

"Forskuttering av fødselspenger eller sykepenger gir ikke arbeidsgiver plikt til å utbetale feriepenger av hele beløpet. Unntaket er dersom man har inngått en spesifikk avtale om det, for eksempel gjennom tariffavtale."
 
Back
Topp