Svangerskapspenger

Aria0306

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei!

Dere som har fått svangerskapspenger, hva jobber dere med?

Jeg jobber i psykiatrien. Til vanlig jobber jeg på en veldig rolig enhet og det er langt mellom de gangene vi har utagering. Det eneste jeg er noe skeptisk til der er at vi på senvakter og helgevakter kun er 2 stk på jobb, og at man da naturlig nok ikke kan trekke seg unna situasjoner som evt skulle oppstå. Ikke noe problem til vanlig, men nå som jeg er gravid kjenner jeg at jeg ikke er helt komfortabel med det.

Nå har derimot enheten vår blitt stengt på dagen pga mye sykdom og dette korona viruset. Jeg har vært hjemme pga sykdom de siste ukene, men har nå fått melding om at når vi blir friske blir vi omplassert på annen enhet. Tidligere har ikke ansatte fått jobbe i post der ved graviditet, men nå er det visstnok uproblematisk i følge min leder. Det er ikke veldig vanlig med fysisk utagering der heller, men det skjer oftere enn der jeg jobber til vanlig. Legen min har skrevet skjema for svangerskapspenger i perioden det gjelder, men leder mener det ikke er grunnlag for det. Sier det er mange folk på jobb og rolig der nå. Skulle kun "vise forsiktighet ved evt vold."

Hvilke rettigheter har jeg eller hvor mye har arbeidsgiver å si? Skal til jordmor på mandag, men klarer snart ikke tenke på annet. Skal i utgangspunktet på jobb over helga, dersom formen tillater det, da på denne enheten..

Jeg er sykepleier og jobber med rusavhengige på en avrusningsklinikk.

Har dere jobbjordmor? Jeg hadde samtale med jobbjordmor og leder. Vi er færre på kveld og helg og man kan være eneste sykepleier med det medisinske ansvaret for alle pasientene, da er det ikke så enkelt å trekke seg unna ulike situasjoner som kan oppstå. Jeg fikk innvilget svangerskapspenger på arbeidshelgene (pga pasientgruppen, færre ansatte på jobb og ofte eneste sykepleier samt at vi har 12 timers vakter i helgene). Alle senvaktene mine ble gjort om til dagvakter, jeg hadde fått svangerskapspenger på senvaktene dersom ikke arbeidsgiver hadde tilrettelagt.

Jeg vet at kollegaer som var gravide for 1 år siden ikke fikk tilrettelegging fordi daværende leder mente at vi ikke jobbet med en farlig pasientgruppe og at gravide hadde ingenting og bekymre seg for... Det er jo bare tull! Det er sjelden det skjer hos oss, men det hender. Rett før vi snakket med jobbjordmor var det pasient som fysisk utagerte mot en kollega, så leder kunne liksom ikke si at vi ikke har farlige pasienter...

På dagvaktene hadde jeg ikke ansvar for pasienter som vi kjente til at kunne utagerte verbalt eller fysisk. Ikke alle kollegaene mine var enige i det (utrolig nok), men jeg tok ingen sjanser. Man kan aldri sikre seg 100%. Dersom en pasient ruser seg kan jo hen skifte fullstendig personlighet, bli psykotisk osv.
Opplevde at jeg måtte trå til mer enn jeg burde pga en del sykdom hos personalet.
Jeg tenker jo at alt dette også er gjeldende i psykiatrien. Jeg ville ha snakket med egen jordmor, evt jobbjordmor eller tillitsvalgte for å finne ut hva du kan gjøre.

Det er jo jordmor som skal skrive hvilke tilrettelegging som skal gjøres? Hvis arbeidsgiver ikke klarer å møte de punktene så skal arbeidsgiver skrive under på det. Arbeidsgiver skal ikke bestemme om jobben er for farlig eller ikke. Jeg fikk innvilget svangerskapspenger pga stress (jobber i bhg) - skal sies st kroppen min tåler ca ingenting i graviditeten da, så jordmor mente stress også ville ha hatt negativ innvirkning på baby

Takk for svar begge to! Jeg kjenner jeg gruer meg til å ta dette opp på jobb, så lenge jeg allerede har fått beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg for. Men jeg blir veldig stressa av hele situasjonen og jeg tenker at den "kampen" må jeg evt ta for lille i magen. Det blir lange måneder til termin hvis jeg skal grue meg til hver vakt på jobb..

Men da tenker jeg at jeg tar samtalen med jordmor først, så har jeg noe konkret å komme med til leder etterpå.

Hjelper igrunn hva leder på arbeid mener, det er jordmor eller legen som skal skrive ned hva de må tilrettelegge og arbeidsgiver må signere om de ikke kan det.

Back
Topp