Svangerskapspenger

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
Hei!
Har sendt inn søknad om sv.penger på fredag.
Dere som har søkt før, tar det lang tid?

Jeg skjønner heller ikke helt selve prosessen. JM skrev dato jobbe 50% fom 10.10, arbeidsgiver skrev fra 14.10. Men betyr det at jeg skal da jobbe 50% fra 14.10, eller skal man først vente på svar fra NAV?

Hva hvis nav avslår søknaden?
 
Har du god grunn avslår de ikke søknad.
Hos meg søkte jeg 29.7, fikk første utbet i starten av september. De etterskuddsbetaler for hvor mange arbeidsdager det er i mnd.

avslår du og lege/jordmor og arbeidsgiver mener du skal ha så klag og søk igjen :)
 
Jeg fikk svar etter seks måneder :banghead: fikk først avslag, så en måned senere, uten å klage eller noe, fikk jeg innvilget. Legen hadde sykemeldt meg hele veien i tilfellet det ble rot
 
Jeg fikk svar etter 8 uker (det var saksbehandlingstiden her). Begynte å jobbe 40% fra den datoen lege søkte om 60% svangerskapspenger. Fikk lønn som vanlig fra arbeidsgiver og de fikk etterbetalt fra nav.
 
Jeg sendte inn søknad 02.10, fikk innvilget 10.10. Behandlingstiden var egentlig på 4 uker :)
 
4 uker her pga at arbeidsgiver sendte inn inntektsopplysninger sent og siden behandlingstiden starter fra når alle dokumenter er inne.
 
4 uker her pga at arbeidsgiver sendte inn inntektsopplysninger sent og siden behandlingstiden starter fra når alle dokumenter er inne.
Jeg har vert sykemeldt (langtid) før. Da måtte arbeidsgiver sende. Tror du de må sende på nytt?

red:
Ringte lønnkontor, og hun mente at det er de som skal søke om sv.penger :hilarious: jaja... jeg ba ihvertfall sende inn mine opplysninger
 
Last edited:
Jeg har vert sykemeldt (langtid) før. Da måtte arbeidsgiver sende. Tror du de må sende på nytt?

red:
Ringte lønnkontor, og hun mente at det er de som skal søke om sv.penger :hilarious: jaja... jeg ba ihvertfall sende inn mine opplysninger
Herlighet ":p Ikke bare bare. Her måtte jeg søke selv og legge ved ark fra arbeidstilsynet hvor både lege og arbeidsgiver skrev under. Bra at de sender det inn på nytt i allfall :)
 
Jeg fikk svar etter seks måneder :banghead: fikk først avslag, så en måned senere, uten å klage eller noe, fikk jeg innvilget. Legen hadde sykemeldt meg hele veien i tilfellet det ble rot
seks mnd var jo helt vanvittig lenge! fikk svar etter ei uke eller no.. men kan jeg spørre hvorfor du fikk avslag? Så på skjemaet at nav ikke kan etterprøve det lege/jm skriver/anbefaler. Så jeg tenkte aldri at avslag var et alternativ..
 
seks mnd var jo helt vanvittig lenge! fikk svar etter ei uke eller no.. men kan jeg spørre hvorfor du fikk avslag? Så på skjemaet at nav ikke kan etterprøve det lege/jm skriver/anbefaler. Så jeg tenkte aldri at avslag var et alternativ..
De kan avslå søknaden hvis det mangler dokumenter, feks inntektsopplysninger fra arbeidsgiver. Om de mottar manglende dokumenter innenfor klagefristen (6 uker), så slipper man å klage, saken bare fortsetter behandlingen. Så kan være det som har skjedd i hennes tilfelle.
 
De kan avslå søknaden hvis det mangler dokumenter, feks inntektsopplysninger fra arbeidsgiver. Om de mottar manglende dokumenter innenfor klagefristen (6 uker), så slipper man å klage, saken bare fortsetter behandlingen. Så kan være det som har skjedd i hennes tilfelle.
Det stemmer. Jobben hadde sendt inn inntektsmeldingen, men under sykemelding og ikke svangerskapspenger, så da kunne de ikke bruke den
 
Back
Topp