Svangerskapspenger

mymy

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Oktoberfruene 2018
JuniJubel2021
Sensommerskattene 2023
Noen her inne som har gått over på dette? Måtte dere vente lenge på svar? Får man tjent feriepenger på det og selv om man eventuelt har hvert sykemeldt først? Får vel tjent feriepenger av de først 48 dagene man er sykemeldt? Om jeg ikke husker helt feil..

Jeg er på svangerskapspenger! Er tatt ut av jobb, har ikke fått svar på søknaden! Men har aldri vært noe problem på arbeidsplassen min, så det går i orden!

Jeg har forstått det slik at man ikke skal tape noe på å gå på svangerskapspenger, og tror det da innebærer at man får opptjente feriepenger! Men kanskje det kommer ann på om man får lønn utbetalt av arbeidsplassen eller NAV? Jeg får utbetalt av arbeidsplassen min! Både svangerskapspenger og sykepenger når jeg har vært sykemeldt før! Jeg var sykemeldt 3 mnd i høst, men på årsoppgaven min fra arbeidsplassen hvor mye det står jeg har opptjent i feriepenger så har jeg hatt opptjening når jeg var sykemeldt også! Men har ikke satt meg så veldig inn i dette!

Avgjørende for retten til feriepenger avsvangerskapspenger er at kvinnen har vært arbeidstaker rett forut for perioden med svangerskapspenger. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har ikke rett til feriepenger."

Så om du ikke er selvstendig næringsdrivende eller frilanser, vil du opptjene deg feriepenger når du mottar svangerskapspenger.

Hilsen NAV-ansatt

Avgjørende for retten til feriepenger avsvangerskapspenger er at kvinnen har vært arbeidstaker rett forut for perioden med svangerskapspenger. Selvstendig næringsdrivende og frilansere har ikke rett til feriepenger."

Så om du ikke er selvstendig næringsdrivende eller frilanser, vil du opptjene deg feriepenger når du mottar svangerskapspenger.

Hilsen NAV-ansatt
Takk for supert svar. Så forvirrende sette seg inn i alt dette! Men får du tjent feriepenger hele perioden eller kun en viss periode slik det er med sykemelding? Men vil man tjene feriepenger selv om man har hvert sykemeldt først også går i svangerskapspenger hvis ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeid pga risiko..

Last edited:
Jeg er på svangerskapspenger! Er tatt ut av jobb, har ikke fått svar på søknaden! Men har aldri vært noe problem på arbeidsplassen min, så det går i orden!

Jeg har forstått det slik at man ikke skal tape noe på å gå på svangerskapspenger, og tror det da innebærer at man får opptjente feriepenger! Men kanskje det kommer ann på om man får lønn utbetalt av arbeidsplassen eller NAV? Jeg får utbetalt av arbeidsplassen min! Både svangerskapspenger og sykepenger når jeg har vært sykemeldt før! Jeg var sykemeldt 3 mnd i høst, men på årsoppgaven min fra arbeidsplassen hvor mye det står jeg har opptjent i feriepenger så har jeg hatt opptjening når jeg var sykemeldt også! Men har ikke satt meg så veldig inn i dette!
Luksus få fra arbeidsgiver! Du er heldig der!

Luksus få fra arbeidsgiver! Du er heldig der!

Og ja, det er veeldig greit!! Slippe å tenke på at lønna skal komme fra NAV! Arbeidsplassen får det refundert, så jeg fikk beskjed om å ikke tenke mer på det!

Hilsen NAV-ansatt

Betyr dette at man får for hele perioden med svangerskapspenger, eller kun de første 68 (?) dagene! Tror det var det jeg leste på nav.no nå!

Det er vel litt forskjellig ventetid fra fylke til fylke, men jeg fikk beskjed om 8 ukers ventetid. Det gikk derimot 2 dager fra søknaden var mottatt, til søknaden var ferdig behandlet [emoji4] Så det gikk rimelig kjapt!

Arbeidsgiveren min forskutterer ingenting, så hos meg er det NAV som betaler «lønn» nå, og feriepenger til neste år. Det er 10,2% av bruttolønn de 64 første dagene du får feriepenger for til neste år.

Blir det samme her. Må gjennom nav. Utrolig digg de som får fra arbeidsgiver hele veien og i tillegg får tjent feriepenger på hele perioden og ikke bare en del. Kan forstå små bedrifter ikke vil siden det kan bli dyrt for de i lengden.

Back
Topp